Sunday, April 1, 2012

Penerokaan ekstrem Gua Batu Maloi


PARA peserta berhati-hati melalui laluan lereng batuan yang sempit.


JIKA dilihat dari sudut geografinya, Gua Batu Maloi terletak di kawasan lembah di pertengahan dua puncak gunung di penghujung Banjaran Titiwangsa iaitu Gunung Datok dan Gunung Tampin.

Penulis berpeluang merasai sendiri cabaran penerokaan Gua Batu Maloi menerusi program yang dianjurkan oleh Zainul Fikri Mohd Idris, 33, bersama 28 peserta lain. Sebelum memulakan aktiviti penerokaan gua, kami diberi taklimat ringkas serta panduan oleh penunjuk arah, Nazri Mohd Bellango, 55.

Kami diminta memasukkan barang berharga ke dalam beg kalis air kerana hampir 80 peratus laluan adalah kawasan berair.

Sumber air itu adalah dari Gunung Datok yang mengalir turun melalui rekahan batu dan dinding gua.

Untuk melepasi segala bentuk halangan dan cabaran yang tersedia menanti di dalam gua ini, kami perlu merangkak, mengiring, memanjat serta menuruni batu-batu sungai yang licin. Ada ketikanya kami terpaksa menyelam sambil berjalan selama beberapa saat di dalam air!

Terdapat 24 check point (CP) di sepanjang laluan yang mengambil masa perjalanan dua hingga tiga jam, bergantung kepada keadaan dan keupayaan peserta.

Selain itu, terdapat sembilan jenis laluan sepanjang 980 meter di dalam gua ini, bermula dari peringkat santai sehingga ke peringkat paling ekstrem.

Laluan yang agak mencabar bermula dari CP1 hingga CP12. Selesai taklimat dan bacaan doa, kumpulan kami seramai 28 orang memulakan perjalanan dari CP1. Oleh kerana kebanyakan daripada kami sudah lali dengan aktiviti lasak, maka kami dibawa merentasi gua ini mengikut Laluan 7 yang agak ekstrem.

Pada mulanya, perjalanan agak mudah. Kami merangkak di bawah bongkah-bongkah batu di kawasan yang sedikit berair menuju ke CP2. Cabaran penerokaan ekstrem bermula di sini apabila kami mula menggunakan tali dan meniti lereng batu licin yang terdapat aliran air agak dalam di bawahnya.

Nah!, setibanya di CP3, kami berada di dalam air yang kedalamannya pada paras pinggang orang dewasa. Aksi melepasi halangan batuan yang sempit bermula. Ada ketikanya, kami menggunakan tali keselamatan untuk menuruni beberapa bongkah batu yang agak tinggi.

Lampu suluh (headlamp) mula dipasang apabila cahaya matahari yang masuk dari beberapa lubang di sudut bumbung gua mulai lenyap.

Pelbagai ragam dan kerenah peserta mula kelihatan. Suasana di dalam gua yang pada mulanya suram mula bertukar menjadi riuh-rendah dek keseronokan meredah laluan sempit sambil mengharungi kesejukan air.

Di pertengahan laluan antara CP 4 dan CP5, bertemankan cahaya lampu suluh, kami perlu menyelam dan berjalan di dalam air bagi melepasi halangan.

Ada di kalangan kami termasuk penulis agak panik untuk menempuh halangan ini. Namun dorongan dan bantuan yang dihulurkan oleh penunjuk arah, maka seorang demi seorang berjaya melepasinya.

Selang beberapa minit kemudian, kami keluar dari kawasan berair menuju ke kawasan yang dihuni oleh beberapa haiwan seperti katak.

Terdapat juga beberapa koloni kelawar yang tinggal dan bersarang di bumbung gua ini.

Perjalanan kami diteruskan ke CP6. Terdapat sebuah bongkah batu yang menyerupai bentuk sebuah perahu. Batu ini dikenali sebagai Batu Kapal. Selang beberapa minit perjalanan, kami tiba di kawasan yang agak lapang sedikit. Di sini terdapat akar-akar pokok yang menembusi dinding gua dan ada juga yang terpacak di lantai gua.

Kami dimaklumkan oleh penunjuk arah bahawa akar-akar itu adalah akar pokok meranti dan cengal.

Beliau menyatakan kedudukan kami adalah kira-kira 152 meter di bawah tanah. Berhampiran kawasan CP7, terdapat sebuah lagi bongkah batu membentuk ukiran patung Buddha yang kebiasaannya dapat dilihat di dalam kuil. Batu tersebut dipanggil Batu Buddha.

Kami meneruskan perjalanan sehingga kelihatan aliran air yang agak deras keluar dari celah batu yang agak tinggi dan curam, menghasilkan panorama 'air terjun bawah tanah'.

Di sini, bermulalah satu lagi cabaran mengharung dan melawan arus air untuk naik ke permukaan batu yang agak licin. Kerjasama dan semangat bantu membantu dapat dilihat antara setiap peserta bagi melepasi halangan ini.

Setelah mengharungi pelbagai cabaran ekstrem sepanjang laluan dari CP1 hingga CP12, kami dibawa keluar ke permukaan gua untuk berehat dan menikmati udara segar sambil menjamah juadah tengah hari yang dibawa di dalam beg kalis air.

Setelah setengah jam berehat, kami meneruskan penerokaan ke CP 13 hingga CP 24 dengan mendaki dan menuruni sebuah batu sungai sebelum sekali lagi memasuki gua. Laluan kali ini agak mudah berbanding dengan laluan dari CP1 hingga CP12.

Kebanyakan laluan di sini paling hampir dengan permukaan bumi dengan laluan merangkak dan sesekali terpaksa melepasi celahan batuan yang agak besar dan licin.

Deruan air yang menyusup masuk dari dinding sebuah bongkah batu yang membentuk seperti aliran air terjun bawah tanah ini sungguh menyegarkan dan mengasyikkan.

Kami akhirnya selamat keluar dari Gua Batu Maloi yang berakhir di CP 24. Di situ, terdapat tulisan di atas sebuah bongkah batu iaitu "Tahniah...anda telah berjaya".

Untuk khidmat penunjuk arah, boleh hubungi hubungi Nazri Mohd Bellango di talian 012-2577137.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: