Thursday, October 28, 2010

Pegawai Imigresen tak mengaku salah 3 tuduhan rasuah


MOHD. YUSOF dibawa ke Mahkamah Sesyen Seremban semalam atas tiga tuduhan rasuah.


SEREMBAN - Seorang pegawai Imigresen Port Dickson semalam tidak mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tiga tuduhan rasuah melibatkan suapan RM66,950 pada Julai dan September lalu.

Tertuduh, Mohd. Yusof Bahari, 54, membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Sabariah Atan dan minta dibicarakan.

Bagi tuduhan pertama, dia didakwa meminta suapan RM80 bagi setiap warga Indonesia yang menaiki feri Rasa Rindu 2 membolosi pemeriksaan Imigresen tanpa diperiksa. Rasuah itu didakwa diterima daripada seorang lelaki di sebuah restoran berhampiran Hotel Suria, Port Dickson pada pukul 7.30 malam 20 Julai lepas.

Bagi tuduhan kedua, dia didakwa menerima rasuah RM41,110 daripada orang tengah untuk melepaskan warga Indonesia yang juga penumpang feri Rasa Rindu 2 antara 20 Julai hingga 6 September lepas.

Dalam tuduhan ketiga pula, tertuduh didakwa menerima RM25,840 daripada seorang lelaki bernama Mohamad Shariman Sharuddin untuk menghalang warga Indonesia balik ke negara mereka walaupun memiliki dokumen perjalanan yang sah.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: