Saturday, November 1, 2014

Benam diri di dalam pasir panas



Penduduk menyediakan air minuman kepada pelancong yang menjalani terapi pasir panas.


APABILA matahari terbit di kaki bukit padang pasir Erg Chebbi, Sahara, penduduk nomad mula sibuk menggali lubang-lubang untuk pelancong yang ingin membenamkan diri di dalam pasir panas.
Padang pasir Sahara terletak di utara Arika meliputi sebahagian Algeria, Republik Chad, Mesir, Libya, Mali, Republik Mauritania, Maghribi, Sudan dan Tunisia.
Mereka yang menjalani kehidupan nomad sejak 100 tahun lalu, kini mengalami transformasi apabila terbabit dalam aktiviti pelancongan yang kian popular di kawasan tersebut.
Antara komuniti nomad tersebut ialah puak Berber Ait Atta yang tinggal di Merzouga, selatan Maghribi yang kini telah beberapa tahun terbabit dalam aktiviti perhotelan dan restoran. Merzouga kini menjadi perhentian utama para pelancong di Maghribi di penghujung lautan padang pasir.
Para pelancong akan membenamkan diri dalam pasir panas hingga paras leher selama 10 minit. Ia dikatakan baik untuk terapi diri bagi membantu mengubati penyakit yang berkaitan saraf dan tulang belakang seperti reumatism, lumbago, poliartritis dan beberapa penyakit kulit yang lain.
Menurut Abdessalam Sadoq, seorang penduduk nomad yang bekerja dalam sektor pelancongan kesihatan, terapi pasir panas itu mempunyai kesan yang sama seperti terapi sauna yang membantu pengeluaran toksin di dalam badan.
“Kami menawarkan pelbagai tarikan pelancongan di sini khususnya berkaitan kesihatan,” katanya. Perjalanan kehidupan bagi golongan Ait Atta bukanlah sentiasa mudah. Situasi ini berlaku sejak beberapa dekad lalu kerana golongan muda dibesarkan dengan menunggang unta tetapi kini perlu menyesuaikan diri dengan kehidupan moden.
Suatu ketika dahulu, Ait Atta mempunyai kekayaan terkumpul hasil perdagangan Trans-Sahara. Namun, apa yang tinggal kini hanyalah petunjuk jalan ke arah Timbuktu, perjalanan yang memakan masa selama 52 hari dengan menaiki unta.
Kehidupan asal mereka terjejas apabila Maghribi menjadi negeri naungan Perancis pada tahun 1912. Sejak itu, pelbagai pembangunan dari segi perlombongan dan pusat-pusat bandar berdekatan dengan sempadan Algeria.
Ekoran itu, sejak 50 tahun lalu, penduduk tersebut terpaksa mencari kehidupan baharu seperti bercucuk tanam dan fokus kepada pelancongan.
Pengunjung yang mencari terapi pasir panas ini bukan sahaja dalam kalangan pelancong dari luar negara, bahkan penduduk tempatan yang percaya terhadap kuasa terapi pasir panas itu.
Semakin sihat

Penduduk tempatan juga tidak melepaskan peluang untuk mencuba terapi ini.


Seorang penghidap penyakit skiatiks dari bandar Beni Mellal, Ali Kallamouche memberitahu, setiap tahun dia sering berkunjung ke Merzouga untuk terapi pasir.
“Saya akan meluangkan masa selama seminggu menjalani terapi dan saya berasa semakin sihat,” ujarnya.
Skiatiks merupakan sejenis penyakit saraf yang dikaitkan dengan tulang belakang.
Apabila pesakit selesai membenamkan diri dalam pasir panas itu, badan mereka akan dibalut dengan tuala panas supaya tidak mengalami kesejukan secara mengejut. Harga bagi terapi pasir panas ialah 10 euro (RM41.30) selama 10 minit.
Pengunjung yang menjalani sesi terapi bukan sahaja dapat menyembuhkan penyakit, bahkan dapat menikmati suasana matahari terbenam di padang pasir Merzouga.
Safari-safari unta dan penduduk nomad Berber dan Arab masih lagi kekal menjadi salah satu tarikan pelancong, namun dengan keadaan ekonomi yang tidak berapa stabil, pekerja-pekerja dalam industri itu terpaksa keluar mencari sumber pendapatan lain.
Menurut Sadoq, para pengunjung yang hadir juga ingin menikmati makanan-makanan tempatan yang disediakan daripada pelbagai jenis tumbuhan dan herba.
Bidang pelancongan juga merupakan sumber penting dalam ekonomi Maghribi, sekali gus menyumbang sebanyak 10 peratus dalam Keluaran Dalam Negara Kasar.
Menurut pandangan pakar-pakar industri berkenaan, bidang tersebut semakin berkembang sejajar dengan pemba- ngunan pelancongan kesihatan.
Selain itu, pada Persidangan Spa dan Kesihatan Global di Perancis pada September lalu, pakar-pakar industri tersebut menyatakan, sektor pelancongan kesihatan berkembang di seluruh dunia sebanyak 12.5 peratus pada tahun lalu dengan menyumbang pendapatan sebanyak AS$500 bilion (RM1,625 bilion). Maghribi merupakan tuan rumah persidangan tersebut.
Maghribi berada di kedudukan teratas di Asia Barat dan Afrika Utara dalam pelancongan kesihatan, malah industri itu berkembang lebih 67 peratus sejak tahun 2007.
Sementara itu, di Merzouga semakin ramai yang berminat menjalani terapi pasir panas yang menyebabkan perniagaan lain turut berkembang.
Antaranya termasuklah penjua- lan susu unta yang dikatakan mempunyai keupayaan untuk merawat penyakit diabetes, anemia dan masalah penghadaman.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: