Tuesday, April 3, 2012

DiGi perkenal pusat data mesra alam


PUSAT data ini turut dibina menggunakan material kaca bagi tujuan pencahayaan secara semula jadi.


INISIATIF mengekalkan kehijauan bumi dan menjaga kelangsungan keindahan alam sekitar semakin dipandang serius oleh banyak pihak di negara ini.

Menyedari langkah itu bukan perlu dilaksanakan oleh sesetengah organisasi sahaja, sektor awam dan juga swasta kini turut mengorak langkah melaksanakan tanggungjawab tersebut secara bersama.

Matlamatnya adalah untuk melihat bumi terus 'bernyawa' sekali gus memberi tempat yang selesa dan selamat untuk didiami penghuninya.

Antara pendekatan yang banyak diambil adalah seperti menerap dan mempraktikkan aktiviti penjagaan alam sekitar sebagai sebahagian daripada operasi perniagaan.

Mengambil contoh syarikat penyedia perkhidmatan telekomunikasi negara, DiGi Telecommunication Sdn. Bhd. (DiGi) baru-baru ini memperkenalkan Pusat Operasi Teknologi (TOC) dengan pelaksanaan ciri-ciri hijau.

Pembinaan bangunan tiga setengah tingkat berkeluasan kira-kira 20,000 meter persegi di Pusat Perindustrian Subang Hi-Tech itu merupakan sebahagian komitmen DiGi melengkapkan operasinya dengan fungsi mesra alam.

Kelebihan itu telah membolehkan TOC diiktiraf sebagai pusat data hijau pertama di Malaysia menerusi penganugerahan Sijil Emas Ratifikasi daripada Indeks Bangunan Hijau (GBI). Ia merupakan sistem penarafan bangunan hijau di negara ini.

Menurut Ketua Pegawai Teknologi DiGi, Ole Martin Gunhildsbu, pelaksanaan teknologi itu dilihat sangat relevan dengan keperluan perniagaan DiGi.

''Sebagai tanggungjawab sosial terhadap alam sekitar, inisiatif ini bakal memberi kesan terhadap pencapaian operasi syarikat secara lebih efisien dan dapat mengurangkan pengunaan tenaga.

''Selain bangunan, integrasi mesra alam ini turut diaplikasi pada khidmat rangkaian, kakitangan, ruang bekerja, para pembekal dan juga pelanggan kami,'' katanya pada taklimat media di Shah Alam baru-baru ini.

TOC yang dilengkapi pusat pelayan data, pemulihan rangkaian suis telekomunikasi serta ruang pejabat dibangunkan dengan kos bernilai RM80 juta.

Pembinaannya menyasarkan objektif menyokong keperluan aktiviti pengendalian servis data DiGi berkapasiti tinggi selain mengurangkan pembebasan karbon untuk jangka masa panjang.

Daripada sudut penggunaan tenaga pula, TOC mampu memberi penjimatan penggunaan kuasa sehingga 30 peratus apabila operasi pusat itu dijangka mencapai bebanan aktiviti melebihi kira-kira 840 meter persegi pada tahun ini.

''Ini kerana, bahagian pusat data dalam sesebuah organisasi telekomunikasi biasanya akan menggunakan lebih 70 peratus kuasa daripada total tenaga yang digunakan bagi memastikan rangkaian liputan sentiasa dalam keadaan stabil,'' jelasnya.

Justeru menurut Ole, pihaknya sentiasa meletakkan komitmen tinggi dalam pelaksanaan piawaian standard operasi mesra alam bertaraf dunia.

Untuk itu, DiGi telah bekerjasama rapat dengan pihak GBI dalam membantu mereka menentu dan membangunkan tanda aras terbaik untuk membina pusat data mesra alam.

Melengkapkan tujuan sama, DiGi juga ketika ini sedang dalam proses menaiktaraf kesemua 5,000 pusat operasi data di seluruh negara dengan teknologi yang sama.

''Antara elemen hijau yang akan diaplikasikan dalam operasi rangkaian DiGi adalah seperti teknologi transmisi dengan sokongan kuasa solar hibrid bagi mengurangkan pembebasan karbon sehingga 11,000 tan menjelang akhir tahun 2012.

''Melalui integrasi teknologi mesra alam seperti ini, pihak kami yakin dapat memperbaiki liputan dan kualiti rangkaian di samping menyumbang kepada penjimatan kuasa secara optimum,'' jelasnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: