Saturday, January 1, 2011

Pesta kulinari cara kita


KUNJUNGAN bisnes ke Kuching sering disertai pesanan keluarga dan teman terhadap ikan terubuk di Pasar Satok.


SAYA mempunyai keluarga sepupu yang tinggal di Woodlands, Singapura, iaitu sebuah kejiranan yang paling hampir dengan pintu masuk republik tersebut dari Johor Bahru.

Beberapa hari dalam seminggu (jika bebas daripada komitmen kerjaya dan persekolahan), mereka sanggup meredah kesibukan Tambak Johor semata-mata untuk melunaskan beberapa agenda.

Di Johor Bahru, mereka membeli-belah barangan keperluan harian di pasar tani dan pasar raya hiper atau menghabiskan masa di pusat beli-belah. Mereka seronok berbelanja dan berbelanja lantaran penggandaan nilai dolar kepada ringgit.

Sebenarnya pada kebanyakan masa, tarikan ke Johor Bahru itu hanyalah kerana mereka mahu menikmati kelazatan martabak di Kampung Melayu Majidee ataupun mi rebus tulang di sebuah restoran di Jalan Mahmoodiah.

Hanya disebabkan tarikan kelazatan dua hidangan itu, kuasa ekonomi mereka tidak putus mengalir ke banyak pihak di Johor Bahru. Kelaziman aktiviti keluarga sepupu saya itu hanyalah satu contoh kecil.

Godaan kulinari Malaysia tidak dinafikan mempunyai pengaruh tersendiri. Ia sama seperti mereka yang cepat-cepat memesan Nasi Lemak Pak Nasser dalam perjalanan pulang ke tanah air dalam pesawat AirAsia; atau sanggup ke Pasar Satok, Kuching, Sarawak, demi terubuk bakar; mahupun sanggup berasak-asak di gerai Cendol Jam Besar di Melaka untuk membasahkan tekak.

Makanan, dalam apa juga situasi dan kesempatan, adalah elemen yang mencetus tujuan berlibur selain membuka pintu rezeki kepada yang menyediakannya.


MASAKAN beridentiti Malaysia perlu dipopularkan di peringkat antarabangsa.


Jana pendapatan

Masakan Malaysia sememangnya penyumbang kepada rentak pelancongan. Begitulah yang diyakini Pemilik dan Pengurus Riverstone Eco-Resort, Hamidah Asararuddin. Menurutnya, para pengusaha penginapan tidak seharusnya mengetepikan kepentingan kualiti makanan di premis mereka.

“Resort ini menerima kunjungan tetamu harian dan mingguan yang mahu menikmati hidangan signatur kami yang popular iaitu ikan patin tempoyak, aneka sajian belut dan nasi ambeng,” ujarnya yang memastikan setiap resipi itu mendapat sentuhan peribadi di dapur resortnya.

Hamidah sangat percaya pada idea mempelbagaikan hasil pendapatan melalui tarikan makanan. Pengurus yang realistik tentang aspek pusingan modal itu memberitahu, pengusaha penginapan yang tidak mementingkan kualiti sajian makanan, boleh memberi kesan kepada keseluruhan pengusaha penginapan lain di kawasan yang sama.

“Lama-kelamaan, prospek kedatangan pengunjung boleh berkurangan lantaran tanggapan tidak baik tentang mutu makanan di sesebuah tempat.

“Saya amat ambil berat tentang hal tersebut. Trend kedatangan pelanggan untuk bermalam atau menjalankan program bina semangat mungkin bermusim. Pendapatan tidak boleh bergantung sepenuhnya melalui kelompok pelanggan tersebut.

“Namun, keistimewaan hidangan di sini membuatkan pelanggan yang sama muncul berulang kali,” kata Hamidah mengenai keistimewaan resortnya itu yang terletak di Hutan Lipur Sungai Tua, Batu Caves, Selangor.

Skala besar

Pengusaha seperti Hamidah mewakili ramai pengusaha makanan yang menyasarkan kelompok pelanggan kelas pertengahan.

Melihat pada perspektif yang lebih luas, Kementerian Pelancongan sejak tahun 2003 telah mencanang penganjuran Festival Gourmet Antarabangsa Malaysia (MIGF). Pameran makanan, pengenalan produk dan perkhidmatan kulinari itu membesarkan skala tarikan industri pemakanan.

Bercakap mengenai acara yang menerobos prospek ekonomi berasaskan pelancongan itu, Menteri Pelancongan, Datuk Sri Dr. Ng Yen Yen berkata, walaupun Malaysia mempunyai banyak makanan jalanan yang lazat dan terkenal, kehendak pelancong yang mempunyai kuasa belanja di meja fine dining perlu juga diberi perhatian.

“Hanya dengan memiliki makanan-makanan yang lazat tidak cukup untuk memenuhi permintaan pelancong yang bercita rasa tinggi, delegasi persidangan dan juga pengembara korporat dan bisnes.


HIDANGAN nasi lemak dalam pesawat AirAsia menyambut keinginan perantau yang merindui cita rasa Malaysia.


“Kita perlukan keseimbangan dan kepelbagaian. Sebagai tambahan daripada tradisi makanan santai, kita mengharapkan perkembangan bidang kulinari antarabangsa termasuk suasana tempat makan kelas dunia, menu kreatif, persembahan artistik dan juga perkhidmatan kelas dunia,” ujar Yen Yen tentang rasional penganjuran MIGF.

Identiti Malaysia

Menilai dari sudut lain, hakikatnya makanan beridentitikan Malaysia belum cukup dikenali secara meluas di luar negara. Kita belum mencapai kejayaan seperti sushi yang dikomersialkan Jepun, pasta yang membawa ‘tanda dagang’ Itali, mahupun tom yam yang pantas dikaitkan dengan Thailand.

Meskipun begitu, kita sedang dan mampu mencapai matlamat tersebut melalui pelbagai usaha. Pada masa yang sama, kerancakan pesta kulinari di dalam negara perlu terus dibudayakan, baik di gerai, warung, kafe konsep, kedai makan kejiranan hinggalah ke rangkaian restoran mewah di hotel serta brasserie mewah di lokasi kelas satu.

Seni memasak dan nikmat makan sebenarnya bukan sekadar norma atau keperluan hidup semata-mata. Setiap baris resipi, cara penyediaan, sumber bahan dan ramuannya adalah warisan negara yang berkesinambungan.

Ia perlu selalu ‘dipanaskan’ sementara menunggu waktu menjadi sajian yang menakluk selera masyarakat tempatan, serantau dan antarabangsa.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: