Friday, January 28, 2011

Kem j-QAF Melaka martabat tulisan jawi


Fasilitator yang menjayakan Kem Perdana Program j-QAF Peringkat Negeri Melaka di Jasin baru-baru ini.


Kem Perdana Program j-QAF peringkat negeri Melaka berjaya memartabatkan tulisan jawi dan khat dalam kalangan generasi muda di negeri itu.

Penolong Pengarah j-QAF Melaka, Ustaz Che Mat Che Leh berkata, dalam kem tersebut murid-murid dilatih menulis khat dan jawi dengan sempurna oleh fasilitator yang berpengalaman.

Menurut beliau, inisiatif ini bertujuan memupuk semangat cintakan khazanah bangsa di samping melatih para peserta untuk menulis dan membaca dalam tulisan jawi.

"Dengan latihan yang betul, murid-murid akan dapat menguasai kemahiran menulis dan membaca jawi," katanya di Lambaian Danau Chinchin, Jasin baru-baru ini.

Kem selama empat hari itu adalah anjuran Sektor Pendidikan Islam Negeri Melaka yang melibatkan murid aliran itu dari tahun 2005 hingga 2009.

Objektif utamanya ialah untuk menerap nilai murni sebagai seorang muslim di dalam diri anak-anak supaya menjadi amalan harian mereka.

"Melalui kem ini, peserta dapat menambah ilmu rohani dan mengisi jiwa dengan perkara yang berfaedah," tegas Che Mat.

Selain itu, beliau juga kagum dengan kesungguhan peserta untuk bangun pada awal pagi mengerjakan solat tahajud dan buat pertama kalinya berqiamullail berjemaah.

Majlis penutup Kem Perdana ini telah disempurnakan oleh Ketua Unit Pendidikan Islam, Sektor Pendidikan Islam Jabatan Pelajaran Melaka, Ustaz Dahrom Hasim.

Hadir sama Penyelia Pendidikan Islam Pejabat Pelajaran Daerah Jasin, Ustaz Abdullah Suhaimi.

1 comment:

  1. Syabas! Takkan Jawi hilang di dunia!
    http://typophile.com/node/74436

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: