SABAK BERNAM - Kerajaan negeri masih mengekalkan mas kahwin wanita Islam di negeri ini sebanyak RM300 dan tiada sebarang kajian untuk menaikkannya pada masa akan datang.
Exco Hal Ehwal Islam, Adat Melayu dan Warisan, Pembangunan Desa dan Kampung Tradisi, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi berkata, kadar itu tidak berubah dan masih kekal hingga sekarang.
Bagaimanapun, katanya, terdapat juga sesetengah pasangan di negeri ini menyerahkan sekali mas kahwin bersama-sama hantaran semasa pernikahan.
"Namun ia terpulang kepada setiap pasangan masing-masing sama ada mereka ingin menyertakan mas kahwin bersama hantaran atau pun tidak," katanya kepada Sinar Harian pada Program Adat Perkahwinan dan Warisan Kesenian Melayu Selangor di Stadium Sungai Besar, di sini, hari ini.
Kali terakhir Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mengumumkan mas kahwin untuk wanita di negeri ini dinaikkan kepada RM300 pada 1 Januari 2010 lalu setelah diperkenan oleh Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.
Ahmad Yunus dalam ucapannya berkata, masyarakat Melayu zaman dahulu menganggap perkahwinan amat tinggi martabatnya kerana mereka sangat berpegang teguh pada istiadat yang mencerminkan keperibadian sesuatu bangsa.
"Melalui majlis perkahwinan, masyarakat Melayu dapat berkumpul, bersatu tenaga dan beramah mesra bagaikan satu keluarga walaupun berlainan latar belakang dan keturunan," katanya.