UBI kayu atau nama botaninya Manihot Esculenta Crantz ialah tumbuhan tropika dan subtropika yang terkenal sebagai sumber utama karbohidrat dan daunnya boleh dijadikan sayur.
Sebelum kemerdekaan iaitu zaman Tanah Melayu dijajah Jepun pada 1940-an, ubi kayu menjadi makanan utama selain nasi kerana mempunyai pelbagai khasiat.
Daun ubi kayu sering digunakan untuk masakan kampung, antaranya masak lemak cili padi, goreng cili api, sambal tempoyak petai dan pucuk ubi, rendang, ulam dan kerabu.
Namun, bagi Pengasas AA Suite Resources, Aida Othman, rendang pucuk ubi terkenal di Negeri Sembilan yang merupakan makanan tradisi itu perlu dikomersialkan.
“Walaupun rendang pucuk ubi sangat popular, namun ia dihidangkan secara berkuah. Saya mahu ia diinovasikan dan boleh dibawa ke mana-mana dan tahan lama.
“Saya memasak rendang tersebut sehingga kering dan mengekalkan rasanya. Rendang pucuk ubi kayu yang dijual tidak mempunyai bahan kimia dan bahan pengawet," katanya kepada Sinar Harian.
Idea untuk mengkomersialkan rendang itu tercetus apabila Aida yang juga pemilik syarikat pelancongan, sukar mencari makanan halal di luar negara.
“Masalah ini memberikan idea kepada saya untuk menyediakan makanan yang boleh dibawa ke mana sahaja tanpa perlu dipanaskan. Kebiasaannya, pelanggan akan merindui dan mencari makanan tempatan selepas dua hari berada di luar negara,” katanya.
Pada mulanya, Aida hanya memperkenalkan rendang pucuk ubi kepada pelanggannya sahaja dan tidak menyangka ia mendapat permintaan di luar jangkaan.
“Mereka yang menggunakan perkhidmatan kami terutamanya ke Jepun, Korea dan negara-negara Eropah, akan memesan rendang ini. Mereka menjadikannya sebagai pembuka selera yang dimakan bersama nasi panas dan roti,” katanya.
Bagi mendapatkan rasa yang diinginkan, Aida berkata, dia telah memasak rendang sebanyak tiga kali sebelum mendapat rasa yang tepat dan memenuhi selera pelanggan.
“Saya mahu komersialkannya dan melakukan kajian. Saya dapati pucuk ubi kayu tidak boleh dicampur kerana memberikan rasa pahit.
“Maka saya memborong pucuk ubi kayu ubi kayu pulut sahaja dan setelah dimasak hasilnya sangat sedap,” katanya.
Masak lapan jam
Penyediaan rendang pucuk ubi kayu bukanlah semudah yang disangka kerana ia mengambil masa selama lapan jam untuk dikeringkan dan menjadi ringan.
Tambahnya, rendang yang dimasak itu masih mengekalkan bentuk daun dan tidak hancur, itulah yang menyebabkan ia berbeza daripada rendang pucuk ubi kayu sedia ada.
“Proses penyediaannya agak renyah dan memerlukan ketelitian serta kesabaran yang tinggi. Daun ubi kayu perlu dicelur, dibuang air tersebut dan dibilas serta air perlu dikeringkan.
“Dalam masa sama perlu menyediakan kuah rendang dan akhirnya masukkan daun ubi kayu. Saya menggunakan resipi ibu mentua, Noriah Hashim yang merupakan resipi turun-temurun keluarga suami,” katanya.
Menurutnya, untuk menyedapkan rasa rendang tersebut, dia menggunakan ikan bilis.
Aida berkata, walaupun setahun berada di pasaran,  syarikatnya menerima tempahan lebih 3,000 bungkus dan menyasarkan lebih 5,000 bungkus menjelang akhir tahun ini.
Katanya, jualan rendang daun ubi kayu bersama ikan bilis meningkat pada musim perayaan dan dijual melalui atas talian serta stokis di beberapa negeri sahaja.
Menurutnya, rendang pucuk ubi ikan bilis ini sangat eksklusif kerana tidak dipasarkan di kedai runcit.
“Pelanggan perlu membeli secara atas talian atau berkunjung terus ke rumah kami. Kebanyakan pelanggan membeli untuk makan harian dan bekalkan kepada anak-anak mereka yang tinggal di asrama.
“Malah, saya juga menerima tempahan daripada syarikat katering dengan menerima tempahan tiga kilogram dan ke atas,” katanya.
Aida berkata, dia menjual rendang tersebut serendah RM10 bagi 100 gram.
Peluang jana pendapatan
Walaupun mempunyai kebun sendiri, Aida mengakui pucuk ubi kayunya tidak mampu menampung tempahan yang diterima.
“Kami mengambil inisiatif membeli pucuk ubi kayu, serai, cili padi daripada penduduk kampung.
“Alhamdulillah, secara tidak langsung, perniagaan ini bantu menjana pendapatan penduduk kampung," katanya.
Ditanya mengenai perancangannya, Aida berkata, dia mahu mengeluarkan beberapa produk baharu dengan menyediakan rendang yang berasaskan herba.
“Setakat ini saya menyediakan rendang herba secara kecil-kecilan dan menjangkakan dipasarkan di seluruh Malaysia menjelang akhir tahun ini,” katanya.
Aida juga sedang mencari mesin yang boleh menyediakan rendang dalam tempoh singkat iaitu tiga jam sahaja.
“Saya memerlukan mesin tersebut kerana selama ini saya memasak rendang secara konvensional.
“Saya ada memohon daripada agensi tertentu, namun saya perlu mematuhi syarat yang ditetapkan iaitu perlu mempunyai kilang untuk mendapatkan geran yang disediakan.
“Saya tidak merancang mempunyai kilang sendiri kerana saya mahu menjalankan perniagaan dari rumah sahaja," katanya.