Monday, October 15, 2012

Keperitan hidup anak yatim Nepal


NIRMALA (tengah) menyiapkan makanan untuk adik-adiknya setiap pagi sebelum mereka pergi ke sekolah, sementara dia bersiap untuk mencari kayu di hutan.


SETIAP hari tatkala subuh menjelma, Nirmala Nepali akan memasak, membersihkan rumah dan keluar bekerja untuk mencari sumber rezeki. Itu merupakan perjuangan yang dia tempuhi sejak bertahun-tahun.
Gadis itu terpaksa menanggung peranan ketua isi rumah pada usia enam tahun selepas ibunya meninggal dunia akibat Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (AIDS).
Usia Nirmala kini mencecah 15 tahun dan dia tidak pernah menjejakkan kaki ke sekolah untuk belajar membaca dan menulis serta tidak pernah menikmati keseronokan seperti rakan-rakan sebaya yang lain.
"Jika saya tidak keluar mencari kayu api untuk dijual, saya tidak ada wang untuk membeli makanan. Saya terpaksa bekerja. Jika tidak, adik-adik saya akan kelaparan. Saya juga perlu melakukan kerja rumah seperti memasak dan membersihkan rumah," katanya.
Nirmala akan memastikan adik-adiknya, Sita, 13, dan Suresh, 10, makan dan mandi sebelum dia keluar untuk bekerja.
Dari kejiranan kampung Biraltoli yang kebanyakan rumahnya diperbuat daripada lumpur dan tanah liat itu, Nirmala melangkah menuju ke hutan untuk mengumpulkan kayu. Kampungnya itu adalah sejauh sejam perjalanan dari Mangalsen iaitu bandar utama di wilayah Achham di barat Nepal.
Pendapatan yang diterima Nirmala pada hari yang baik adalah sebanyak 100 rupee (RM1.20) dan nilai itu membolehkan Sita dan Suresh ke sekolah untuk menikmati peluang yang dia tidak pernah dapat.
"Saya ingin bermain tetapi jika saya menghabiskan masa untuk bermain, itu bermakna kami tidak makan," ujarnya.
Bapa Nirmala merupakan seorang buruh asing yang memindahkan jangkitan HIV kepada ibunya. Lelaki yang bekerja di Mumbai itu akhirnya meninggal dunia akibat penyakit itu ketika dia berada di India.

NIRMALA (kiri) sanggup mengerah tenaga dan mengorbankan masa depan pendidikannya demi memastikan Sita dan Suresh dapat bersekolah.


Seks tanpa perlindungan
Cerita Nirmala adalah suatu yang biasa di Achham iaitu sebuah rantau termiskin di Asia Selatan. Infrastruktur kesihatannya telah banyak musnah akibat perang saudara selama sedekad yang berakhir pada tahun 2006.
Peluang pekerjaan yang terhad menyebabkan lelaki muda terpaksa ke luar negara terutamanya ke India untuk mencari kerja.
"Oleh kerana kurangnya pendidikan, mereka melakukan seks tanpa perlindungan dengan pekerja seks seterusnya membawa jangkitan HIV kembali ke Achham.
"Ia adalah satu masalah yang besar," kata seorang fasilitator kampung yang dibiayai oleh Tabung Kanak-Kanak Antarabangsa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF), Sharmila Shah.
Organisasi itu menganggarkan seramai 13,000 kanak-kanak telah kehilangan kedua-dua ibu bapa kerana wabak HIV/AIDS yang melanda masyarakat luar bandar di Nepal. Daripada jumlah itu, 1,500 daripada mereka berasal dari Achham.
Sementara itu, Bikram Augi, 17, memasak capati sebagai sarapan pagi untuk adiknya, Pashupati, 14, sebelum meninggalkan rumah setinggannya yang terletak di Sanfebagar, sebuah perbandaran yang membentuk pola petempatan di sepanjang Sungai Ganga Budhi.
Dia menjadi ketua isi rumah pada usia sembilan tahun apabila ibunya, 32, meninggal dunia akibat AIDS.
"Pada satu hari, saya pulang ke rumah dan melihat keadaan ibu yang seolah-olah akan meninggalkan kami semua," ungkapnya.
"Ketika itu, ibu berkata 'sudah tiba waktunya, jaga adik dan diri sendiri'. Waktu itu saya mula menangis dan 10 minit kemudian, dia menghembuskan nafas terakhirnya," imbas Bikram.

RAMAI kanak-kanak di Nepal menjadi yatim piatu dan menguruskan diri sendiri kerana kematian ibu dan bapa yang dijangkiti HIV/AIDS.


Setahun kemudian, Bikram mendapat khabar daripada saudara-mara yang mengatakan bahawa bapanya juga telah meninggal dunia di Pune, India. Dia juga mengetahui, sekurang-kurangnya 20 orang kawan-kawannya juga menjadi anak-anak yatim AIDS.
"Sejak ibu meninggal dunia, saya terpaksa mengumpul kayu dari hutan dan membawa pulang. Saya terpaksa memasak dan membersihkan rumah dan menjaga adik.
"Malah, ketika berusia sembilan tahun, saya bekerja sepanjang hari dan apabila saya tiba di rumah, saya masuk ke bilik tidur dan menangis mengingatkan ibu bapa saya," katanya sayu.
Bantuan amal
Bagaimanapun, badan amal UNICEF telah membantu Bikram dengan menyediakan pakaian sekolah, tilam dan makanan. Bantuan itu sekurang-kurangnya membolehkan dia berhenti kerja dan hadir ke sekolah.
Namun, dia positif tentang masa depan dan mahu lulus dalam peperiksaan supaya dia boleh membantu mendidik orang lain tentang bahaya seks tanpa perlindungan.
Biarpun hidup dalam tekanan persekitaran, dia langsung tidak menunjukkan tanda berputus asa.
Seorang ibu, Dhunki, 30, duduk di luar pondok tanah liat yang hampir roboh berdekatan Mangalsen sambil membuai anak kecil. Dia sendiri bimbang jika dia tidak sempat melihat anaknya itu membesar.
Dia telah hidup dengan HIV yang dijangkiti daripada suaminya kira-kira 10 tahun yang lalu. Anak sulungnya, Harka, 9, disahkan HIV positif. Dia mempunyai dua orang anak lagi.
Sejak Dhunki disahkan HIV positif, dia tidak pernah mendengar khabar suaminya yang telah kembali bekerja di Mumbai.
Dhunki dan Harka menerima ubat antiretroviral yang disediakan oleh kerajaan tetapi dia mengakui bahawa dia semakin sakit.
"Saya kerap berasa letih dan mengalami demam. Saya bimbang jika saya mati dan tiada yang menjaga anak-anak saya," tuturnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: