Saturday, September 20, 2014

SAFARI trak pikap lengkap

IMEJ trak pikap ini secara tidak langsung memberikan gambaran ranggi kepada pemiliknya.


BEBERAPA bulan lalu, Isuzu Malaysia telah memperkenalkan pikap D-Max dengan kapasiti enjin 3.0 liter yang dikenali dengan nama V-Cross.
Model bersesaran 3.0 liter yang dikhabarkan sebagai model D-Max paling berkuasa itu dilancarkan dengan beberapa varian serta aksesori yang menarik.
Pada minggu lalu, Isuzu Malaysia telah memberi peluang kepada penulis untuk membuat pandu uji ke atas model D-Max V-Cross varian SAFARI.
Trak pikap SAFARI dengan warna Venetian Orange Mica merupakan varian tertinggi keluarga D-Max untuk individu yang mahukan penampilan yang berbeza.
Sebaik mengambil trak itu, penulis mendapati bahagian luarannya seperti sebuah kenderaan pacuan empat roda (4WD) yang ranggi tanpa memerlukan pengubahsuaian daripada pemilik.
Antara aksesori luaran yang menyerlahkan gaya SAFARI adalah seperti pelindung bampar besar berwarna kelabu dan gril radiator, aero spoiler bahagian belakang atas ruang kargo dan V-lid yang merupakan penutup ruang simpanan di bahagian belakang.
V-lid sangat berguna kerana pemandu atau penumpang SAFARI dapat menyimpan barang-barang mereka dengan selamat di samping menjimatkan ruang tempat duduk belakang.
Varian yang hanya dikeluarkan di Malaysia sahaja menggunakan rim bersaiz 17 inci warna kelabu gelap dengan tayar 255/65 memberikan imej sporty untuk sebuah trak pikap.
Masuk ke bahagian kabinnya pula, didapati tempat duduk menyerlah dengan balutan kulit berwarna gelap dilengkapi sulaman logo V-Cross SAFARI. Lebih hebat, ia menggunakan penghawa dingin automatik dan pemain multimedia DVD Isuzu Sat Nav.
Semasa mahu parkir atau mengundurkan trak pikap ini, penulis dapat merasakan kamera undur yang merupakan ciri standard untuk varian SAFARI sangat membantu.
Bagi sesi pandu uji kali ini, penulis mengambil kesempatan untuk ke Johor Bahru, Johor dengan D-Max V-Cross SAFARI.

PAPAN pemuka D-Max V-Cross SAFARI dibina kemas.


Sepanjang perjalanan tersebut, penulis mendapati enjin 3.0 liter lengkap dengan sistem turbo geometri boleh ubah mampu memberikan kuasa apabila diperlukan.
Difahamkan enjin ini mampu menghasilkan kuasa maksimum 177PS pada 3,600rpm dan tork tertinggi 380Nm yang boleh dicapai di antara 1,800rpm dan 2,800rpm.
Penggunaan bahan api yang dicatatkan semasa penulis menggunakannya ialah 8.1 liter untuk perjalanan 100 kilometer (km).
Walaupun kapasiti enjin lebih besar daripada model D-Max 2.5 liter, namun V-Cross SAFARI masih menjimatkan kerana penulis hanya mengisi diesel semula ketika bacaan trip meter 980km dan masih berbaki satu takuk.
Kesimpulannya, model pikap ini kelihatan ranggi dan bergaya tetapi bagi yang menggunakannya untuk membawa muatan yang agak berat dan besar mungkin agak kurang sesuai kerana terhad dengan penutup di belakang.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: