Friday, November 16, 2012

Warga emas mohon bantuan


MUNAH (kanan) melipat kain sambil ditemani Siti Hajar di rumah mereka di Batu 16, Serdang, Kulim semalam.


KULIM – Selepas kematian suami lebih 10 tahun lalu, Munah Mat Deris, 67, bagaikan hilang tempat bergantung.
Dia yang hilang arah tuju kemudiannya tinggal bersama anak lelakinya, Hazaman Othman, 33, yang ketika itu tinggal bersama keluarga mertua di Batu 16, Serdang dekat sini.
Namun, Munah bernasib baik apabila adik berlainan bapa, Halimah Yaacob, 52, mempelawa dia tinggal di sebuah rumah kosong milik saudara-mara mereka di Kampung Terap Mukim 11, Serdang.
Walaupun tinggal selesa bersama anak bongsunya yang juga orang kelainan upaya, Siti Hajar, 23, kehidupan Munah tetap sukar kerana tiada pendapatan kerana tidak mampu bekerja.
“Selepas suami meninggal, saya bergantung bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) RM150 sebulan tetapi entah apa sebabnya, bantuan dihentikan tiga tahun lepas.
“Saya buat rayuan dan JKM meluluskan bantuan bulanan RM150 kepada Siti Hajar tetapi ia tidak cukup untuk menampung hidup kami berdua,” katanya ketika ditemui semalam.
Menurut Munah yang turut menghidap kencing manis dan darah tinggi, walaupun mempunyai tiga anak, dia tidak mengharapkan bantuan mereka kerana masing-masing hidup susah.
Orang ramai yang ingin membantu Munah, boleh menghubungi Hazaman di talian 017-507 0475.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: