Saturday, October 13, 2012

Tebu telur untuk air

Hamizar Ramli bertuah mewarisi ladang tebu milik bapanya untuk diuruskan oleh mereka tiga beradik.
ALASANNYA, ia tidak memberi keuntungan lumayan dan berlipat kali ganda.
Namun, tanpa mereka sedari, tebu sebenarnya merupakan tanaman yang mudah dijaga dan mampu memberi hasil terbaik jika dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh.
Bagi Hamizar Ramli, 30, dia bertuah kerana menerima ladang tebu hasil peninggalan arwah ayahnya yang diusahakan sejak tahun 1982.
Pengambilalihan ladang seluas enam hektar di Kampung Teriang Hilir, Jelebu, Negeri Sembilan itu bermula sejak tahun 2008.
Selain itu, terdapat juga lima lagi ladang tebu lain yang disewa di sekitar kawasan kampung itu dalam usaha memperluaskan ladangnya.
''Tebu yang ditanam ini adalah daripada baka tebu telur yang biasa digunakan untuk menghasilkan air tebu segar.
''Ini merupakan tanaman selingan sementara menanti pokok-pokok getah dan sawit sekitarnya menjadi matang.
Ladang tebu yang diusahakan Hamizar Raml seluas enam hektar di Kampung Teriang Hilir, Jelebu, Negeri Sembilan.
''Jadi, untuk memperoleh keuntungan menerusi tanaman ini, seseorang itu perlu mengusahakan ladang komersial sekurang-kurangnya bersaiz lima ekar dan ke atas,'' katanya ketika ditemui di Kampung Teriang Hilir, Jelebu, Negeri Sembilan baru-baru ini.
Dia ditemui pada program lawatan bersama Jabatan Pertanian dan wartawan Mega bagi meninjau kemajuan projek pertanian di negeri terbabit.
Untuk bekalan biji benih, Hamizar menghasilkannya sendiri selain dibantu pemilik-pemilik ladang lain di sekitarnya.
Selain itu, Hamizar turut bertukar-tukar maklumat mengenai teknik penanaman bersama rakan-rakannya dalam usaha menambah baik kualiti tanaman.
Untuk satu kitaran tanaman tebu, ia biasanya mengambil masa antara tujuh hingga lapan bulan untuk matang dan mempunyai jangka hayat empat tahun.
Kegigihan Hamizar Ramli mengusahakan tebu berbaloi kemajuan projek yang semakin memberangsangkan.
Dalam tempoh itu, Hamizar perlu memastikan tebu-tebu yang hampir matang diikat dengan baik supaya tidak terkesan dengan masalah angin.
''Angin akan menyebabkan pokok tebu tumbang dan akhirnya rosak. Penyakit yang sering menyerang tanaman tebu adalah ulat pengorek batang yang merupakan sejenis kulat.
"Bagi mengatasi masalah tersebut, pada peringkat awal tanaman, pokok-pokok tebu akan diberikan baja dan racun setiap tiga bulan sekali,'' jelasnya yang dibantu tiga adiknya untuk menguruskan ladang mereka.
Menurutnya, bekalan air sangat penting bagi mengelakkan pertumbuhan pokok terencat.
Untuk pasaran, kebanyakan tebu miliknya dihantarkan ke pasar-pasar dan kedai makan sekitar Shah Alam dan Lembah Klang selain dieksport ke Singapura.
''Untuk setiap ekar ladang tebu ini, saya memperoleh keuntungan sekitar RM18,000 dengan kos penyelenggaraan RM5,800 bagi setiap musim,'' jelasnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: