Wednesday, October 24, 2012

Resin dengan sijil halal

Kilang ICBP dilengkapi makmal penyelidikan dan pembangunan terkini.
SYARIKAT Indochine Bio Plastiques (ICBP) Sdn. Bhd. ialah pembuat resin bioplastik terbiogradasikan telah ditubuhkan pada 4 Oktober 2005 dan 100 peratus ilik bumiputera.
Pengarah Urusan ICBP, Amir Abul Hasan Ashari berkata, resin bio ICBP berasaskan kanji daripada ubi gajah, sumber yang diperbaharui bagi memenuhi asas teknologi hijau.
Bahan tersebut mesra alam dan genetiknya tidak diubah suai.
"Kami juga dianugerahi sijil OK Biobased oleh AIB-Vincotte, Belgium iaitu sijil yang diiktiraf mengikut standard Eropah yang memenuhi standard Amerika Syarikat yang berprestij ASTM-D 6866.
''Resin bio ICBP satu-satunya di dunia mempunyai sijil Halal di samping itu juga dianugerahi Sijil Projek Hijau oleh Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA)," katanya ketika ditemui di kilang ICBP di Zon Bebas Cukai, Pelabuhan Tanjung Pelepas, Johor.
ICBP ialah syarikat pertama di rantau ini menerima sijil berprestij AIB-Vincotte Certification (tanda 'OK Biobased') yang mengesahkan ICBP memiliki keupayaan teknologi yang setaraf dengan pembuat resin berasaskan bio yang terkenal dari negara seperti Amerika Syarikat, Eropah, Jepun dan negara lain.
Persijilan OK Biobased yang diterima membuka masa depan ICBP untuk menjadi perintis pembuat resin bioplastik daripada ubi gajah.
Pada masa kini resin terbiodegradasikan digunakan sebagai bahan tambahan pada produk plastik berasaskan petroleum.
Bagaimanapun peningkatan kesedaran alam sekitar dan mengurangkan pergantungan bahan api fosil, maka resin plastik terbiodegradasikan telah menjadi produk pengganti, bermodalkan 'Sijil Teknologi Hijau' dan faedah alam sekitar bagi menyelamatkan bumi tanpa menolak ciri-ciri plastik daripada kehidupan moden.
Resin bio ICBP mesra alam sekitar. Faedah untuk alam sekitar dengan mengurangkan kesan karbon hasil penggunaan bioplastik mendorong kerajaan Malaysia menyediakan insentif dan undang-undang yang mempercepatkan penerimaan bioplastik.
Sijil yang dianugerah pada Julai 2010 itu di bawah Skim Kewangan Teknologi Hijau yang mengiktiraf ICBP dalam usaha menggalakkan projek hijau di negara ini melalui pengurangan CO2 dan kesan gas rumah hijau.
Penerimaan sijil Halal daripada Jabatan Agama Islam Johor membuka peluang ICBP meneroka pasaran dunia Islam terutama berkaitan penyediaan makanan seperti peralatan sudu dan garpu untuk katering, syarikat penerbangan dan sebagainya.
Pada masa kini ICBP mempunyai 16 staf tetap yang sedia bertugas 12 jam sehari memandangkan sistem pengeluaran hanya ada satu dan separuh automatik. ICBP juga mempunyai pusat penyelidikan dan pembangunannya sendiri, lengkap dengan peralatan makmal bernilai lebih RM2 juta.
Bio resin daripada syarikat ICBP dihasilkan daripada sumber diperbaharui kanji ibu gajah dengan tambahan plasticizers dan compatibilizers.
Bio resin ini berasal daripada alam semula jadi, kesan karbon yang sangat rendah dan mesra penjagaan alam sekitar.
ICBP mengeluarkan resin bioplastik terbioderadasikan berasaskan ubi gajah yang sesuai untuk penyuntikan gred, penggunaan membuat acuan. Resin bio boleh digunakan untuk produk beracuan bagi bungkusan makanan, sudu garpu pakai buang, komponen casing elektronik, komponen automotif dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: