Monday, November 7, 2011

Surabaya kota warisan


LAGENDA jerung putih dan buaya putih sangat popular di kalangan penduduk setempat sehingga kedua-duanya digunakan sebagai logo bandar raya Surabaya.


Dari sejarah yang menarik, budaya-budaya dan tempat-tempat pelancongannya itu banyak memainkan peranan untuk menggerakkan industri pelancongan di lokasi tersebut.

Surabaya menarik untuk diterokai kerana selepas sebuah jambatan yang menghubungi Surabaya dan Pulau Madura dibuka, ia semakin dikunjungi tak kira musim.

Terdiri daripada pelbagai etnik berbeza seperti orang Jawa, Madura, Sunda, Minangkabau, Batak, Banjar, Bali dan Bugis, kota tersebut bagaikan dipenuhi pelbagai kebudayaan yang berbeza antara satu sama lain.

Malah dengan bilangan penduduk yang mencecah lapan juta di kawasan metropolitan itu pastinya memaparkan pelbagai ragam kehidupan penduduk setempat.

Nama ibu kota wilayah Jawa Timur itu sebenarnya diambil daripada perkataan suro (yu) dan baya (buaya) yang merupakan dua binatang paling berkuasa di kawasan itu pada masa dahulu.

Bagi yang tidak pernah mengunjunginya, sudah tentu tertanya-tanya apakah keistimewaan destinasi kawasan yang cukup terkenal dengan lagenda pergaduhan antara jerung putih dan buaya putih yang sangat besar sehingga kedua-duanya digunakan sebagai logo bandar raya tersebut.

Menyusuri jalan-jalan di sekitar Surabaya, pastinya keletihan kerana daerah-daerahnya seperti Genteng, Bubutan, Tegalsari, Simokerto, Tambaksari, Gubeng, Krembangan, Semampir, Pabean Cantikan, Wonokromo, Sawahan, Tandes, Karang Pilang, Wonocolo, Rungkut, Sukolilo, Kenjeran, Benowo, Lakarsantri, Mulyorejo, Tenggilis Mejoyo, Gunung Anyar, Jambangan, Gayungan, Wiyung, Dukuh Pakis, Asem Rowo, Sukomanunggal, Bulak, Pakal dan Sambikerep memukau setiap pengunjung.

Sebagai pelabuhan laut utama dan pusat perdagangan di bahagian timur Indonesia, Surabaya telah pun membangun dan diiktiraf sebagai salah satu bandar raya terbesar di Asia Tenggara.

Antara destinasi yang menarik untuk dikunjungi ialah di bahagian Lamongan yang terletak di bahagian barat laut, Gresik (barat), Bangkalan (timur laut), Sidoarjo (selatan) dan Mojokerto serta Jombang (barat daya).

Jika berpeluang melancong ke sana, kota tersebut pastinya meninggalkan 1,001 kenangan lebih-lebih lagi apabila melihat Adhiwangsa, Taman Beverly dan Water Place Residences yang merupakan tiga bangunan pencakar langit paling tinggi di Surabaya dan kawasan perkampungan yang terdapat di sekitarnya.

Selain itu, destinasi seperti Zoo Surabaya, Musium Mpu Tantular, Tugu Pahlawan, bandar lama serta kawasan Chinese Square dan Arab Square pastinya memberikan pengalaman yang hebat dan berbaloi untuk dikunjungi.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: