SABAK BERNAM - Pelajar cemerlang Sijil Menengah Agama (SMA) negeri ini yang memperoleh 99.7 peratus mengakui teknik mencipta lagu dalam bahasa Arab memudahkannya mengingati setiap mata pelajaran yang diajar gurunya di sekolah.
Muhammad Aimi Shahriman Nor Hisham, 16, berkata, teknik yang dipraktikkannya itu ternyata berkesan dalam membantunya mencapai prestasi cemerlang.
"SMA ni perlukan banyak hafalan... salah satu cara mudah mengingat ialah dengan cipta lagu.," katanya kepada Sinar Harian.
Pelajar Sekolah Agama Menengah (SAM) Bestari itu berkata, selain itu, dia sedaya upaya memahami bahasa Arab agar dapat menghafaz dengan mudah.
"Contohnya, subjek tarikh Islam memerlukan kita mencari isi-isi penting untuk mencari jawapan yang tepat," katanya.
Anak keempat daripada enam beradik itu berkata, antara rahsia kejayaannya itu adalah dengan menunaikan solat sunat Tahajut pada setiap malam.
"Selain itu, saya juga membahagikan masa antara pelajaran akademik dan SMA... bila nak dekat periksa, saya lebihkan ulangkaji SMA.
"Alhamdulillah, dengan berkat doa ibu bapa, guru dan rakan-rakan memudahkan saya menjawab SMA dengan tenang dan penuh keyakinan," katanya.
Muhammad Aimi yang bercita-cita menjadi seorang doktor berkata, buat masa sekarang dia fokus untuk menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada tahun ini.
"Saya tak tahu lagi sama ada nak ambil Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) atau tak...bergantung kepada keputusan SPM nanti," katanya.