WASHINGTON - AMERIKA SYARIKAT. Lebih daripada satu juta wanita di seluruh dunia berarak sebagai tanda protes  terhadap Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump, lapor Mirror.co.uk.
Di Washington, beratus-ratus ribu hadir untuk mempertahankan kesaksamaan jantina, penjagaan kesihatan wanita dan isu-isu lain yang dianggap terancam di bawah pemerintahan Trump.
Sementara itu, antara kawasan lain terlibat perarakan protes ini adalah New York, Los Angeles, Seattle, Denver, Boston, Philadelphia dan Austin.
Sebelum itu, di London juga turut menyaksikan beratus ribu orang berkumpul di  Trosvenor Square dan berarak hingga ke Trafalgar Square untuk menunjukkan perpaduan mereka melawan presiden itu.
Demonstrasi tersebut turut bermula dahulu di Belfast, Cardiff, Lancaster, Leeds, Liverpool, Manchaster, Shipley dan Edinburgh.
Perarakan tersebut turut menyaksikan kehadiran daripada selebriti terkenal seperti Scarlett Johansson, Emma Watson dan Emma Thompson.
Kempen Trump sebelum ini turut dicemari dengan komen seksis beliau mengenai kaum wanita serta isu  video beliau bercakap mengenai wanita yang dianggap biadab.
Sementara itu, sekumpulan perarakan aman menuju ke Dewan Bandaraya bandar Kanada dan seterusnya ke bangunan konsulat Amerika Syarikat  di bawah pengawasan pihak polis dianggarkan seramai 10 ribu hingga 13 ribu orang.