NORLIZA (dua dari kanan) dan Ketua Pengarah Istana Budaya, Datuk Muhamad Juhari Shaarani pada Majlis Serlahan Agenda JKKN 2012.
WALAU tampak mustahil melaksanakan 1,547 aktiviti yang diselitkan dalam kalendar penganjuran sepanjang tahun ini, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) yakin usaha melahirkan masyarakat Malaysia berbudaya dengan berteraskan gagasan 1Malaysia dapat dicapai.
Antaranya adalah program Merakyatkan Seni Budaya, Pembimbingan Seni Budaya, Penyemarakan dan Kecemerlangan Seni, Program Keilmuan, Kreatif dan Penerbitan, Pencungkilan Bakat Baru, Perantisan Penyelidikan dan Pemuliharaan, Program Industri Kreatif, Pembudayaan Bahasa, Pembangunan Infrastruktur Seni Budaya dan Promosi serta Pemasaran Aktiviti Seni Budaya.
“Sebenarnya dalam merangka agenda untuk tahun ini, perancangan awal sudah direncanakan awal bagi memperhalusi pelaksanaan serta pencapaian ke peringkat golongan sasaran membabitkan 40 peratus penduduk bandar manakala bakinya masyarakat luar bandar.
“Melihat kepada jumlah aktiviti hingga mencecah lebih 1,500 program, teras paling utama adalah pembahagian tugasan dan perancangan teliti tetapi kita bertuah kerana kebanyakan agenda membabitkan usaha sama dengan agensi lain yang secara tidak langsung melancarkan misi,” katanya ketika Majlis Serlahan Agenda JKKN 2012.
Meskipun mengakui peruntukan dana menjadi antara kekangan utama, Norliza berkata, isu berkenaan tidak menjejaskan tumpuan untuk melipatgandakan kerja seterusnya memastikan agenda asal terutama menyuntik budaya sejak kanak-kanak di bangku sekolah mencapai matlamatnya.
Tumpuan adalah kepada aktiviti teras iaitu Program Masyarakat Seni Budaya (PMS) yang memberi tumpuan kepada penduduk luar bandar supaya mereka lebih didedahkan dengan program yang membangunkan seni budaya dalam diri mereka.
“Dalam program seni budaya ini juga, kami memberi tumpuan terhadap pembangunan seni budaya, latihan dan suntikan keilmuan kepada penggiat seni budaya selain menyediakan persekitaran yang kondusif kepada mereka mengikut bidang masing-masing.
“Kami yakin program seperti PMS ini mampu menjadi pemangkin kepada industri seni budaya di peringkat luar bandar sekali gus memastikan mereka tidak terpinggir daripada arus pemodenan,” katanya.
Bagi melicinkan lagi perjalanan acara selain memberi hebahan kepada seluruh masyarakat mengenai JKKN serta program sepanjang tahun, mereka juga lebih terbuka dan dekat dengan golongan sasaran adalah menerusi laman sosial.
“Kira akui bukan mudah untuk memberi kefahaman mengenai agenda JKKN walaupun sejak sedekad lalu kita sudah melatih lebih 20,000 kanak-kanak yang kini boleh dijadikan contoh sebagai perantis untuk program terawal agensi ini.
“Menerusi perkembangan teknologi, kita turut mengatur strategi mendekati masyarakat terutama menggunakan Facebook (FB) yang lebih mesra dan terbuka. Segala maklumat boleh diperoleh menerusi laman web info@jkkn.gov.my atau www.jkkn.gov.my atau ke Facebook Sahabat Budaya JKKN.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: