|
KADANGKALA satu-satunya perkara yang diperlukan oleh seseorang itu adalah peluang. Peluang yang boleh meningkatkan keyakinan diri yang membawa kepada kejayaan. Bagi mereka yang kurang upaya intelektual, Special Olympics amat dihargai oleh mereka kerana ia adalah tempat untuk mereka menemui kejayaan, kebahagiaan dan persahabatan melalui sukan.
Cerita-cerita yang menyentuh jiwa mengenai transformasi positif kanak-kanak kurang upaya telah memberi inspirasi kepada dua syarikat prihatin, Procter & Gamble (P&G) dan Tesco untuk melancarkan kempen meraih dana bagi membantu badan bukan kerajaan tersebut baru-baru ini.
Matlamat kempen tersebut adalah untuk mengumpulkan RM100,000 untuk Special Olympics dalam kempen yang berlangsung selama dua bulan.
Pelanggan yang berhasrat untuk membantu boleh membeli produk P&G yang mengambil bahagian di semua pasar raya Tesco di seluruh negara, termasuk jenama harian seperti Pantene, Head & Shoulders, Rejoice, Olay, Gillette, Oral-B, Downy, Ambi Pur, Febreze, Dynamo dan Fab.
"Sepanjang usaha kami membantu kanak-kanak istimewa sejak saban tahun, P&G percaya apa yang amat mereka perlukan adalah sokongan dan galakan untuk hidup, belajar dan berjaya.
"Kami amat berterima kasih kepada Tesco kerana sudi menjadi rakan kami dalam menyebarkan mesej penerimaan, penyertaan dan hormat terhadap golongan kurang upaya intelektual kepada pelanggan di seluruh negara," kata Ellie Xie, Ketua Pegawai Eksekutif P&G Malaysia dan Singapura.
Capai impian
Tambahnya, dengan membantu Special Olympics menyediakan latihan dan peluang untuk bertanding, pihaknya juga membuka jalan kepada ibu bapa yang mahu melihat anak-anak mereka membesar menjadi individu yang berkeyakinan dan mencapai impian mereka.
"Sebagai seorang ibu, saya faham hal yang dilalui oleh setiap ibu untuk mencorakkan masa depan anak-anak mereka. Kempen ini juga untuk menghargai usaha ibu-ibu yang merupakan wira sebenar," tambah Ellie.
P&G, melalui program tanggungjawab sosial korporatnya, Open Minds telah menyentuh kehidupan lebih daripada 9,000 kanak-kanak kurang upaya setakat ini.
Bersempena pelancaran kempen tersebut baru-baru ini, sebuah sesi senaman amal telah diadakan di Taman Jaya, Petaling Jaya, Selangor disertai oleh lebih daripada 200 orang peserta.
Turut hadir pada majlis tersebut ialah selebriti Fauziah Latiff dan juga wakil media yang datang untuk memberi sokongan.
Ketua Pegawai Eksekutif Tesco Malaysia, SungHwan Do yang turut hadir ketika majlis pelancaran tersebut berbangga kerana menjadi sebahagian daripada usaha murni itu untuk menyatukan masyarakat, tanpa mengira kekurangan atau kelebihan yang ada pada diri mereka.
"Kami berharap agar kami dapat memberi inspirasi kepada lebih ramai lagi tatkala kami meneruskan usaha ini.
"Bagi menggalakkan lebih banyak sokongan, dengan setiap pembelian barangan P&G yang mengambil bahagian, pelanggan juga akan menikmati dua mata ganjaran ClubCard," ujarnya.
Perubahan hidup
Sementara itu, Pengerusi Special Olympics Malaysia, Datuk Muhammad Feisol Hassan menyanjung usaha P&G dan Tesco kerana menganjurkan kempen itu.
"Setiap atlet yang kami uruskan mengalami perubahan dalam kehidupan mereka hanya dengan kuasa sukan.
"Matlamat kami di Special Olympics adalah untuk menjadikan dunia ini tempat yang lebih baik, lebih sihat dan lebih menyeronokkan. Satu atlet, satu sukarelawan dan satu ahli keluarga pada satu-satu masa," katanya.
Muhammad Feisol menjelaskan, atlet Special Olympics adalah unik kerana mereka terdiri daripada kanak-kanak dan orang dewasa yang kurang upaya intelektual.
"Mereka berbeza kerana mereka mungkin belajar kemahiran baharu dengan perlahan atau mungkin tidak dapat memahami idea yang boleh difahami dengan mudah oleh orang lain. Tetapi, mesej kami sejak lebih 43 tahun lalu adalah golongan kurang upaya intelektual ini boleh berjaya dan akan berjaya jika diberi peluang," tegasnya.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: