Saturday, March 10, 2012

Infiniti FX 2012 lebih sporty


BIARPUN menerima pelbagai penambahbaikan, harganya tetap tidak berubah.


PEMEGANG francais kenderaan jenama Infiniti di Malaysia, Auto Dunia Sdn. Bhd. (Auto Dunia) mengumumkan tawaran model baharu crossover mewah berprestasi iaitu Infiniti FX 2012.

Model Infiniti FX37 4WD GT diberi sentuhan lebih sporty menerusi penggunaan beberapa komponen baharu. Antaranya termasuklah gril hadapan, fasia luaran, rim aloi 20 inci dan gugusan instrumen.

Semua penambahbaikan itu secara langsung menempatkan model ikonik FX ke tahap lebih tinggi. Lebih menarik lagi, harga kenderaan itu tidak mengalami sebarang peningkatan berbanding varian terdahulu. Ia kekal pada harga RM435,000 seunit tanpa insurans. Model berkenaan boleh didapati di Infiniti Center Kuala Lumpur.

Infiniti FX 2012 dilengkapi enjin 3.7 liter DOHC V6 yang dipadankan dengan transmisi tujuh kelajuan automatik. Jentera berkuasa 320hp itu berupaya mencatat kelajuan maksimum 235 kilometer sejam (km/j). Masa yang diperlukan untuk pecutan 0km hingga 100km cuma 6.8 saat.

Bahagian hadapan menampilkan sepasang lampu kabus dan lampu utama HID xenon dwifungsi. Siluet agresif semakin menyerlah dengan adanya satu garis bahu yang bersambung dari hadapan sehingga ke belakang jentera. Tidak lupa juga pengenaan ekzos berkembar besar dengan kemasan krom.


KONSOL tengah yang padat dengan pelbagai butang kawalan audio dan navigasi.


Kenderaan tersebut dipasang dengan sistem pacuan pintar semua roda (Intelligent All-Wheel Drive) yang menggunakan strategi kawalan agihan tork. Ia mengagihkan kuasa tork secara automatik (0:100 sehingga 50:50 dari roda hadapan ke roda belakang) berdasarkan kepada keadaan jalan dan pemanduan.

Suspensi double-wishbone pada roda hadapan dan suspensi multi-link (roda belakang) menawarkan pengendalian yang selesa, keras dan tepat.

Tugas membrek pula diserahkan kepada brek cakera ventilasi pada keempat-empat roda bersama sistem Anti-lock Braking System (ABS), Brake Assist (BA) dan Electronic Brake force Distribution (EBD).

Sebanyak tujuh pilihan warna ditawarkan iaitu Graphite Shadow, Malbec Black, Umbria Twilight, Liquid Platinum, Black Obsidian, Midnight Mocha dan Moonlight White.

Maklumat lanjut boleh didapati menerusi laman web www.infiniti.com.my atau hubungi talian Infiniti 03-2142 3332.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: