Friday, March 9, 2012

Ibu bapa bekerja kurang masa untuk anak


Rahul Colaco pada majlis pelancaran kempen Membesar Bersama anjuran Friso, baru-baru ini.


KAJIAN psikologi mendapati ibu bapa yang bekerja mempunyai masa yang terlalu singkat untuk bersama anak-anak mereka.

Kajian tersebut mendapati seorang bapa hanya sempat memperuntukkan masa selama tiga minit sehari bagi berbual dengan anak-anak mereka manakala ibu pula banyak menghabiskan masa bersama anak di tandas berbanding masa untuk bermanja dengan anak-anak yang masih kecil.

Keadaan ini menjadikan jurang antara anak dan ibu bapa terlalu jauh dan menyebabkan anak tidak rapat dengan orang tuanya sendiri.

Situasi ini, jika dibiarkan akan mempengaruhi perkembangan personaliti diri. Anak-anak akan membesar sebagai seorang yang lebih sensitif dan beremosi ekoran kekurangan kasih sayang daripada ibu bapa mereka sejak kecil lagi.

Proses membesarkan anak di zaman moden, bukanlah sesuatu yang mudah, ditambah pula kesibukan ibu bapa di pejabat.

Menyedari kepentingan itu, Friso baru-baru ini melancarkan satu kempen bertema Membesar Bersama (GUT) agar si ibu dan anak dapat mengukuhkan hubungan antara satu sama lain.

Menurut Pengarah Pemasaran Dutch Lady Malaysia, Rahul Colaco, kempen tersebut bukan sahaja mengeratkan hubungan si anak dan ibu bapa tetapi juga membantu perkembangan anak-anak supaya lebih cergas dan bijak.

"Dengan adanya kempen membesar bersama ini, ibu bapa dapat melihat anak-anak membesar bersama biarpun mereka dalam keadaan yang sibuk,'' katanya ketika melancarkan kempen itu baru-baru ini.

Tambah Rahul, pendekatan itu juga dilakukan selepas menyedari ibu bapa moden kini mempunyai sudut pandangan yang berlainan terhadap konsep keibubapaan.

Lebih menarik, ia juga bertujuan untuk menjadi satu landasan bagi ibu bapa dan anak mereka meneroka sesuatu yang baru dan menarik secara bersama.

"Dunia kanak-kanak penuh dengan daya imaginasi untuk dipacu dengan keinginan mendalami dan mengetahui sesuatu perkara baru bagi menjana daya kreativiti dan kepintaran mereka. justeru sifat ingin tahu perlu digunakan sebaiknya,'' ujar Rahul.

Katanya, menerusi kempen ini, ibu bapa dapat membuka ruang dan menyelami dunia anak-anak dan memberikan pengalaman menarik kepada mereka bagi menjana daya kreativiti dan penerokaan mereka dengan penuh imaginasi.

Antara aktiviti yang menyeronokkan adalah terowong interaktif di mana ibu bapa akan bersama-sama anak mereka bermain permainan interaktif yang dipancarkan di dinding dan lantai terowong tersebut.

Aktiviti lain termasuklah pusat kraf yang mana ibu bapa dan anak mereka menyesuaikan kemeja-T dan lencana mengikut cita rasa sendiri atau bermain permainan mereka sambil berseronok

Kata Rahul, kempen itu bermula 22 Februari lalu dan akan berlanjutan sehingga 8 April ini di beberapa negeri termasuklah di Sunway Pyramid, Petaling Jaya, Selangor; Pulau Pinang dan Johor Bahru.

Orang ramai juga boleh menebus hadiah saguhati istimewa untuk anak-anak dengan membawa kod bar, pembalut tin pek Friso Gold 3 atau Friso Gold 4.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: