Saturday, November 12, 2011

Siem Reap laluan ke rantau Angkor




Bagaimanapun, destinasi seperti Siem Reap yang merupakan laluan utama ke rantau Angkor itu semakin digemari pelancong dan pengembara kerana keunikannya amat berlainan dengan negara pelancongan yang lain.

Nama Siem Reap diambil daripada makna 'kekalahan Siam' (Thailand) yang merujuk kepada konflik peperangan berabad lamanya di antara orang Siam dan Khmer.

Bagi penulis, seni bina Siem Reap yang dipenuhi dengan kebudayaan kolonial zaman dahulu menjadikan bandar tersebut menarik untuk dikunjungi.

Selain terdapat pelbagai destinasi pilihan untuk pengunjung menerokainya, kota tersebut juga dipenuhi dengan pelbagai persembahan tarian tradisional, kedai-kedai kraftangan, ladang-ladang sutera, kawasan sawah padi, perkampungan nelayan dan Taman Tasik Tonle Sap yang terkenal dengan keindahan panoramanya yang memukau setiap pengunjung.

Kebanyakan lokasi yang menarik untuk dikunjungi di Siem Reap berpusat di sekitar kawasan Pasar Lama (Phsar Leu), sementara pelbagai hotel eksklusif pula dibina di antara Lapangan Terbang Antarabangsa Siem Reap-Angkor dan pusat bandar memudahkan pelancong berkunjung ke 'hot spot' yang ditawarkan.

Jika berpeluang melancong ke sana, kota tersebut pastinya meninggalkan kenangan yang tersendiri seperti menikmati juadah hidangan enak masakan Angkor di restoran-restoran yang terletak di sepanjang jalan utama Sivatha.

Malah di Siem Reap, pengunjung boleh mencari hotel-hotel bajet dengan mudah disepanjang kawasan Phsar Leu.

Sejarah perkembangan bandar tersebut mula dibangunkan sebagai sebuah perkampungan nelayan di sepanjang Sungai Siem Reap yang turut dijadikan sebagai pusat keagamaan buat penganut agama Hindu-Buddha.

Antara monumen yang masih berdiri tegak di sana ialah seperti pagoda Angkor Wat yang kini turut disenaraikan sebagai antara kawasan pelancongan yang menarik untuk dikunjungi di dunia.

Di sekitar Jalan Sivatha dan kawasan Phsar Leu, ia menawarkan pemandangan kota dua wajah yang meliputi kawasan moden yang dipenuhi dengan pusat membeli-belah dan kawasan komersial sehingga ke kawasan luar bandar yang dipenuhi dengan bangunan-bangunan kolonial lama dan kawasan perkampungan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: