Saturday, November 12, 2011

SK Teruntum korban dua ekor lembu


TAJUDIN Awang Merah (dua kanan) memberi penerangan kepada pelajar sekolah mengenai ibadah korban selepas menyembelih seekor lembu sempena ibadah itu di Sekolah Kebangsaan Teruntum, Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 11 Nov. - Sekolah Kebangsaan Teruntum di sini mengorbankan dua ekor lembu bagi meneruskan penghayatan erti korban serta melaksanakan ibadah amaliah yang dilakukan pada Hari Raya Aidiladha setiap tahun.

Guru sekolah tersebut, Tajudin Awang Merah berkata, ibadah itu juga dibuat bagi meneruskan amalan tradisi para nabi sehingga Nabi Muhammad SAW.

"Alhamdulillah, untuk Hari Raya Aidiladha tahun ini, seramai 14 guru bersepakat untuk melaksanakan ibadah korban dan akikah di sekolah ini.

"Daging dua ekor lembu yang dikorbankan dimasak untuk dihidangkan pada majlis yang kita adakan di sekolah ini," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia selepas selesai menyembelih dua ekor lembu korban tersebut di sini baru-baru ini.

Tajudin berkata, selain memperingati peristiwa ketaatan Nabi Ibrahim yang sanggup mengorbankan anaknya Nabi Ismail, ibadah tersebut juga dilaksanakan bagi melahirkan tanda syukur kepada Allah terhadap nikmat-Nya.

"Ibadah korban ini adalah kali kedua diadakan selepas kali pertama pada 2009 dan insya-Allah kita akan teruskan ibadah itu pada masa depan," katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: