Friday, February 25, 2011

Interpersonal majikan, pekerja


KOMUNIKASI yang baik dengan rakan sekerja membantu meningkatkan prestasi syarikat.


HUBUNGAN interpersonal berkait rapat dengan cara anda berkomunikasi atau berinteraksi dengan seorang yang lain.

Bagi memupuk kemahiran hubungan interpersonal, anda perlu memahami mengenai proses komunikasi berkesan dan prinsip asas perhubungan manusia. Malah anda perlu faham cara untuk mengaitkan diri anda dengan orang lain.

Hubungan interpersonal mempunyai pelbagai peringkat iaitu antara ibu bapa dan anak, antara rakan rapat atau sanak saudara, antara jiran dan orang sekeliling dan paling penting ialah hubungan antara rakan sekerja dan majikan.

Bagi individu yang bekerjaya, asas hubungan interpersonal antara rakan sekerja dan majikan perlu difahami dengan tepat bagi memudahkan segala urusan.

Terdapat empat asas penting yang perlu diberikan perhatian:

1Layanan sebagai seorang manusia: Setiap individu dikeliling anda sama ada kakitangan anda atau rakan sekerja malah majikan anda, semuanya adalah sama seperti anda iaitu masing-masing adalah seorang manusia.


MENDENGAR secara aktif baik dalam hubungan interpersonal di tempat kerja dalam memastikan kelancaran kerja.


Fitrah seorang manusia mahu dilayan sebaiknya sebagai manusia, bukan sebagai binatang atau haiwan yang boleh dicaci maki sesuka hati, biar apa pun kesalahan atau kesilapannya. Seorang manusia mengharapkan agar difahami, diterima, dihormati, disayangi, diberi perhatian, diberi sokongan dan dipercayai. Andai wujud kekurangan dalam item utama layanan ini, hubungan interpersonal yang baik sukar diwujudkan.

2Hormati harga diri orang lain: Asas untuk menghormati harga diri orang lain adalah dengan menjadikan orang tersebut merasakan diri mereka penting.

Perlu telus ketika memberikan maklum balas dalam komunikasi iaitu dengan mendengar dan memberikan perhatian kepada mereka semasa berinteraksi.

Mendengar adalah lebih penting daripada berkata-kata tetapi, perlu pastikan anda tidak mendengar dalam keadaan terpaksa. Luangkan masa namun, andai anda perlu beredar segera, nyatakan dengan baik dan tetapkan temu janji untuk menyambung perbincangan pada masa lain.

Penting! Pandang mereka ketika bercakap, fokus kepada fakta percakapan, beri penghargaan jika perlu dan berikan maklum balas tanpa membuat sebarang tuduhan, kesimpulan atau hukuman kepada yang bercakap.

3Fahami orang lain: Manusia mempunyai satu persamaan iaitu berbeza dengan orang lain. Lantaran, usaha untuk memahami orang lain amat penting dalam hubungan interpersonal. Untuk memahami orang lain, anda perlu bebaskan diri dan minda daripada perkara lain ketika berinteraksi dan fokuskan kepada percakapan yang sedang berlangsung.


FITRAH manusia mahu ditegur dengan cara yang baik tanpa perlu diiringi maki hamun.


Perlu diingat! Anda dan pihak lain adalah unik maka perlu bersedia dan terbuka kepada pertembungan idea dan lihatlah kepada aspek yang positif, bukan negatif.

Hindari daripada mengenali seseorang daripada orang lain sebaliknya kenali orang tersebut dengan sendiri. Berhati-hati dengan perkataan dan nada percakapan anda kerana gaya bahasa serta lenggok percakapan anda boleh disalaherti yang memungkinkan rosaknya hubungan.

4Empati: Untuk mempunyai perasaan empati kepada orang lain, anda terlebih dahulu perlu menghapuskan pemikiran, perasaan dan pengharapan anda kepada seseorang kerana unsur penting dalam empati ialah kepercayaan.

Bagi mempraktikkan sikap empati, langkah-langkah berikut perlu diikuti iaitu:

* Mendengar secara aktif

* Mendapatkan maklumat fakta dan perasaan di sebaliknya

* Mengesahkan kefahaman anda melalui kaedah paraphrasing atau rephrasing (memberi respons berlawanan atau mempersoalkan fakta percakapan)

* Melihat isu dan pandangan melalui kaca mata mereka

* Bersama-sama memahami dan menyelami perasaan mereka dengan bersungguh-sungguh.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: