JITRA - Seramai 100 pesara Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menghadiri Program Road Show Pahlawan bagi menuntut kerajaan supaya membuat pelarasan gaji di dewan orang ramai Taman Tabung Haji dekat sini, semalam.
Presiden Pertubuhan Prihatin Bekas Anggota Keselamatan Malaysia (Pahlawan), Asri Buang berkata, pihaknya menuntut beberapa faedah daripada kerajaan supaya kehidupan pesara ATM akan lebih terjamin memandangkan kos sara hidup yang semakin meningkat pada hari ini.
Katanya, kini pihaknya menuntut supaya kenaikan pencen pesara tentera selaras dengan kenaikan gaji semasa yang berkuat kuasa Julai ini.
“Tuntutan itu dibuat oleh bekas anggota tentera terdiri daripada prebet sehinggalah kepada pegawai waran satu dan pencen maksimum mereka terima RM1,600 saja.
“Bagi mereka yang tinggal di luar bandar kebanyakannya berada di bawah kemiskinan tegar,” katanya.
Kaji selidik mendapati, lebih kurang 100,300 pesara tentera adalah berpencen dan lebih 400,000 pula tidak berpencen daripada perkhidmatan darat, laut dan udara.
Majoriti daripada mereka menamatkan perkhidmatan 21 tahun dan minoriti perkhidmatan Agong 22 tahun.
Asri berkata, Pahlawan turut menuntut kerajaan agar memberi imbuhan RM6,000 setiap tahun kepada anggota tentera tidak berpencen.
“Pahlawan juga cadangkan hak mewariskan pencen pesara kepada waris terdekat selepas kematian pesara, terutama kepada isteri haruslah diberi untuk sepanjang hayat.
“Peraturan sekarang, balu seorang pesara boleh tuntut pencen suaminya bermula dari tarikh pencen untuk tempoh 20 tahun sahaja,” katanya.
Tambahnya, Pahlawan juga akan menuntut penyeragaman pencen anggota tentera berstatuskan pencen hilang upaya (PHU) dan Ex Gratia kepada semua veteran orang kurang upaya (OKU).
“Sebelum ini ramai dalam kalangan mereka yang berpencen mendapat elaun berbeza walaupun pangkat sama disebabkan kerajaan menetapkan tahun anggota yang berpencen selama ini menjadi perbezaan di kalangan mereka.
“Akhir sekali, kami juga menuntut kerajaan sediakan sebidang tanah atau rumah mampu milik kepada bekas tentera bagi mengenang jasa perajurit yang selama ini berkorban nyawa mempertahan kedaulatan negara hingga kita dapat menikmati kemakmuran seperti hari ini," katanya.
Menurut Asri, melalui Road Show ini pihaknya berusaha mendapatkan tandatangan setiap pesara tentera sebelum menyampaikan memorandum itu kepada Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Yang DiPertuan Agong selaku Field Marshall.