Saturday, March 10, 2012

Mercedes-Benz merah jambu


RIM jenama JnS buatan Taiwan menyerlahkan lagi penampilan Mercedes 123 ini.


MEMANDU kereta lama merupakan hobi sesetengah orang atau banyak orang pada zaman moden ini. Pada hari ini, saya ada seorang kawan yang sibuk benar membelek laman web jual beli barang, e-bay untuk mencari barang untuk model Alfa Romeo Alfasud.

Susahnya tak payah ceritalah. ‘Main’ kereta lama ibarat mengumpul tembikar klasik dari China. Ada duit belum tentu dapat membeli barang yang dihajati.

Mercedes siri 123 adalah siri Mercedes paling berjaya di dunia. Sebanyak 2.7 juta unit sudah terjual di seluruh dunia sejak ia diperkenalkan pada tahun 1976 hingga 1985. Kereta itu ibarat kereta kebal dan semua enjin yang diperkenalkan pada tahun pengeluarannya masih ada alat gantinya hingga ke hari ini.

Enjin paling popular yang pernah dipasang padanya ialah M115 dan M102 empat silinder petrol. Selain itu, jentera tersebut juga hadir dengan enjin berkapasiti 2.3, 2.4 (Diesel), 2.5, 2.8 dan 3.0 liter.

Bercakap tentang enjin, tidak ramai pemilik Mercedes lama memilih untuk menggunakan enjin kereta Jepun. Sebabnya, enjin model-model Mercedes klasik memang tidak banyak kerenah. Kalau rosak sekalipun, alat gantinya dijual merata-rata. Baik baru mahupun yang terpakai. Pemilik Mercedes merah jambu ini juga mempunyai pendapat yang sama apabila dia mula membaik pulih model 123.

Apa yang dibuat adalah menggantikan semua komponen enjin dengan yang baharu semasa proses overhauled penuh dilakukan. Lagipun, kereta itu datang dengan transmisi manual yang memang langsung tiada masalah. Selepas overhauled, kereta itu sudah tentu mampu bergerak untuk lima tahun lagi dengan sistem pendingin hawa yang sejuk dan kos penyelenggaraan murah.


TEMA klasik dikekalkan pada ruang kokpit menerusi penggunaan stereng dan kemasan papan pemuka kayu.


Setelah siap mengubahsuai bahagian enjin, pemiliknya mengalihkan perhatian kepada ruang dalaman pula. Jika masuk ke dalam kereta, pasti ramai yang terkejut dan mengakui bahawa hasil kerjanya memang menakjubkan.

100 peratus tulen

Saya memang puji orang yang mampu memulihkan kereta lama hingga sebegini rupa. Ini kerana untuk menjadikan kereta lama macam sebuah model asli bukannya senang.

Semua tempat duduk kereta direstorasi. Panel pintu dikemaskan semula dan papan pemuka dipulihkan. Boleh kata 100 peratus barang dalaman kokpit kereta itu adalah yang asal. Tema klasiknya tidak berubah dengan penggunaan stereng empat jejari kayu, panel bawah, malah semua suisnya masih berada dalam keadaan sempurna.

Tidak seperti kereta Mercedes/BMW moden yang anda biasa lihat, bahagian plastik kereta-kereta lama nampaknya lebih tahan lama dan kalis cuaca.

Satu perkara yang saya perasan pada kereta moden ialah lampunya. Jika anda lihat model baharu Mercedes seperti W203 atau W211, semua lampunya cepat kusam.

Kereta tidak sampai sepuluh tahun, tetapi lampu hadapannya sudah kabur semacam. Nampak Mercedes ini? Walaupun tidak berkilat, lampunya tidak kabur langsung. Saya rasa jurutera zaman itu langsung tidak berkira apabila memilih plastik/kaca yang berkualiti supaya kereta boleh dipandu sampai bila-bila.

Bahagian luarnya pula sangat kemas tanpa sebarang garis gelombang pada badan selepas ia dicat dengan warna merah jambu.

Pemilik Mercedes ini memilih rim bersaiz 18 inci jenama JnS buatan Taiwan yang dibalut dengan tayar Michelin 225/40/18. Rim dengan kesan krom itu cukup kontras dengan warna merah jambu.


ENJIN ini telah mengalami proses overhauled penuh dan masih boleh beroperasi dengan cemerlang.


Apabila sudah lengkap, tibalah masanya untuk jentera tersebut direndahkan. Menggunakan teknologi custom, kereta itu direndahkan menerusi padanan suspensi yang dibuat khas. Brek-brek asal model 123 itu masih dapat memberi khidmat yang cemerlang dan tidak pernah menyebabkannya gagal berhenti.

Memulihkan kereta klasik memerlukan semangat. Duit adalah perkara kedua. Sebabnya, kalau ada duit pun tidak semestinya semua boleh dibeli. Kasih sayang yang dicurahkan ke atas mesin-mesin lama begini lebih bernilai daripada wang ringgit yang telah dibelanjakan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: