Saturday, March 10, 2012

BMW Concept M135i


MODEL tiga pintu ini dilengkapi enjin petrol enam silinder dengan pengenaan Twin Power Turbo berupaya meledakkan output lebih 300 kuasa kuda.


KRITIKAN rekaan tidak terhad kepada model-model kereta daripada jenama biasa atau pertengahan sahaja. Dalam artikel sebelum ini, saya ada menulis mengenai kutukan yang diterima oleh rekaan Honda Civic dan Accord menerusi komen-komen dalam blog yang bernada negatif.

Pengguna masa kini lebih bebas dan ekspresif dalam menyatakan pendapat. Maka tidak hairanlah jika pengeluar kereta banyak bergantung kepada kajian pasaran. Apa yang bakal pelanggan mahukan, itulah yang ingin mereka hasilkan.

Pengeluar kereta premium juga tidak terkecuali daripada terkena tempiasnya. Buktinya, apabila imej BMW 1 Series baharu disebarkan, berbakul komen negatif dihamburkan. Rekaan depannya serba tidak kena sehinggakan mereka yang pandai dengan perisian rekaan mengubah apa yang tidak kena, sebelum memuat naik versi mereka sendiri.

Jika pereka model asal itu jenis sensitif, boleh jadi akan terasa pedih sampai ke tulang. Namun saya percaya, setiap keputusan bukanlah hak eksklusif perekanya, namun bersifat kolektif.

Model 1 Series yang banyak dikritik itu dipamerkan di Geneva. Tetapi dalam ‘baju’ yang berbeza. Paling menarik kuasanya juga berlipat kali ganda. Model yang dimaksudkan ialah BMW Concept M135i atau lebih senang jika disebut sebagai M1 Concept sahaja.

Model tersebut adalah varian berprestasi 1 Series tiga pintu. Rekaan luaran M1 Concept lebih sporty, segar dan atletik yang merupakan karekter tipikal kenderaan BMW M Performance.

Dengan penampilan yang sporty, model tiga pintu itu adalah lanjutan versi BMW Performance dalam segmen kompak premium. Kata BMW, versi M Performance daripada mereka menawarkan simbiosis di antara prestasi dan pemanduan harian.


MODEL M1 Concept tidak terlepas menerima kritikan berhubung rekaannya.


Mengeksploitasi kemahiran divisyen BMW M yang berdekad-dekad bergelumang dalam bidang pemotoran, setiap model yang dikeluarkan mempunyai enjin dan suspensi berprestasi tinggi. Selain ciri-ciri aerodinamik yang kesemuanya adalah gabungan harmoni yang berfungsi antara satu sama lain.

Pra-syarat keseronokan

Hasilnya, model BMW M Performance memiliki kelebihan dari segi ketangkasan, karekter pengendalian dan rekaan yang emosional. Sekali pandang, ciri-ciri yang dinyatakan tadi jelas boleh dilihat pada model BMW Concept M135i.

Penggunaan enjin enam silinder petrol dengan teknologi M Performance Twin Power Turbo dengan kuasa lebih 300hp adalah pra-syarat untuk keseronokan pemanduan mengikut standard badan penala M Division.

Bayangkan kuasa setinggi itu untuk sebuah kereta kompak. Lebih menarik lagi, BMW Concept M135i menggunakan sistem pacuan roda belakang! Jika model itu benar-benar dihasilkan dan jika boleh ditulis, BMW sudah gila agaknya. Namun itu bukanlah suatu yang pelik. Sebabnya, BMW F10 M5 yang baru dilancarkan ke pasaran tempatan berkuasa 560hp dengan 680Nm tork daripada enjin 4.4 liter V8 twin turbo!

Dari aspek karekter pengendalian, model Concept M1 dipasang dengan set suspensi yang ditala khas. Untuk pemberhentian yang berkesan, model itu menggunakan sistem brek M sports. Apron depan model konsep itu merupakan rekaan tipikal M Design yang fokus kepada jalan di hadapan.

Sementara saiz ruang kemasukan udara yang besar pula adalah praktikal untuk penyejukan enjin berkuasa tinggi dan komponen brek. Rekaan bahagian belakang pula dihias dengan apron berwarna Dark Shadow metalik, di samping dua ekzos pada kiri dan kanan kereta.


PENGENAAN warna metalik Dark Shadow dan ekzos masing-masing pada bahagian kiri dan kanan jentera mencerminkan imej sportynya.


Berbanding rupa bentuk BMW 1 Series lima pintu, model Concept M135i tiga pintu nyata lebih sporty dan elegan. Dari bentuk keseluruhan, model itu nampak lebih dinamik dan panjang. Dilihat dari sisi, model itu nampak atletik, rendah dan dijelaskan lagi dengan garis kontur horizontal pada pintu.

Saiz pintu yang lebar turut menambah karekter rekaan. Ia diserlahkan lagi melalui tingkap tanpa bingkai yang memanjang ke belakang. Roda aloi ringan bersaiz 18 inci M double spoke pula merupakan aksesori penyudah karakter sporty model konsep tersebut.

Apa yang dipaparkan oleh BMW itu menunjukkan suatu senario yang menarik. Ketika pengeluar kereta Jepun sibuk dengan teknologi hibrid, pengeluar Eropah seperti BMW masih yakin dengan teknologi konvensional yang ditambah baik dan paling penting model berkuasa tinggi.

Bukan sahaja BMW, lihat juga pada pengeluar lain seperti Audi, Renault dan Citroen. Masing-masing mempunyai model berprestasi tinggi. Saya tidak pasti apakah tindakan mereka ini betul atau sebaliknya.

Kemungkinan besar tindakan itu betul kerana biasanya mereka tidak membuat keputusan secara sembrono tanpa berdasarkan kajian pasaran. Senario seperti ini akan terjawab dalam masa beberapa tahun akan datang. Reaksi sebenar daripada pasaran, kereta berprestasi atau hibrid.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: