Wednesday, October 13, 2010

'Kami datang raikan kejayaan Allahyarham'


ZULKAFLI Yeop Hashim bersama keluarganya hanya mampu melihat skrol ijazah Allahyarham Muhd. Rushdee selepas majlis Konvokesyen UPM, Serdang, semalam.


SERDANG 10 Okt. - Walaupun anak lelaki kepada pasangan Zulkafli Yeop Hashim, 58, dan Zaleha Shafie, 55, meninggal dunia setelah terlibat dalam kemalangan jalan raya pada 25 Ogos lalu, mereka tetap hadir pada majlis Konvokesyen Universiti Putra (UPM) ke-34 hari ini untuk meraikan kejayaannya.

Allahyarham Muhd. Rushdee, 25, yang juga pemenang Anugerah Dekan, sepatutnya menerima Ijazah Sarjana Muda Sains (Pembangunan Sumber Manusia) pada konvokesyen itu petang ini.

Zulkafli, pesara tentera dan isterinya, pesara jururawat yang ditemui selepas majlis itu berkata, mereka hadir pada konvokesyen itu untuk meraikan kejayaan cemerlang yang dicapai oleh anak kedua daripada lima beradik itu.

"Kami datang untuk meraikan kejayaan Allahyarham kerana perjuangannya untuk mendapat ijazah juga merupakan hasil perjuangan kami berdua," katanya dalam nada sedih.

Menurut Zulkafli, dia dan isteri berpindah ke Kuala Lumpur dari Teluk Intan baru-baru ini kerana ingin tinggal bersama kesemua anak mereka yang masih belajar dan bekerja di sini.

Zaleha pula berkata dia terkilan kerana Allahyarham bercita-cita tinggi dan belajar bersungguh-sungguh untuk melanjutkan pengajian di Amerika Syarikat (AS) tetapi hajatnya tidak kesampaian.

Sementara itu, dua beradik kembar, Muhamad Azhar Abd. Rahim, 24, dan adiknya Muhamad Ariff yang perbezaan umurnya hanya 15 minit meraikan kejayaan mereka memiliki segulung Ijazah Sarjana Muda Pengajian Pengguna hari ini.

Kembar itu berkata, mereka mengambil jurusan Diploma Pembangunan Manusia di UPM pada tahun 2004 hingga 2007 dan sama-sama meneruskan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Muda Pengajian Pengguna selepas itu.

"Dari sekolah rendah hinggalah ke peringkat menengah, kami berdua tidak pernah berpisah sehinggalah ke peringkat diploma dan ijazah," kata mereka yang tinggal di Senawang, Negeri Sembilan.

Mereka juga memberitahu, perbezaan ketara di antara mereka ialah Azhar gemarkan warna hitam dan teman wanita yang bertudung litup sementara Ariff meminati warna merah dan sukakan teman wanita yang serba ringkas.

Menurut adik-beradik itu, mereka berkongsi nota sebelum menduduki peperiksaan dan markah yang diperoleh sering tidak jauh beza antara satu dengan lain.

"Kami juga tinggal sebilik dan hanya berpisah apabila menaiki motosikal masing-masing," ujar Azhar sambil ketawa.

Mengenai tarikh perkahwinan mereka pula, Ariff berkata, allahyarham ibu mereka, Sariah Abd. Ghani, berpesan supaya mereka tidak berkahwin pada hari yang sama kerana khuatir orang akan membandingkan kecantikan pasangan mereka.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: