Sunday, March 4, 2012

Sup pipi enak dikunyah


MEMANG berbaloi menikmati semangkuk sup pipi di Restoran Ani Sup Utara yang berharga RM10 ini.


SUP berasaskan lembu sememangnya telah diketahui keenakannya. Hampir kesemua bahagian haiwan itu boleh dibuat sup. Daripada organ dalaman seperti perut dan paru-paru hinggalah kepada ekor, lidah dan keting. Kini satu lagi sajian lazat dapat diperoleh iaitu sup bibir dan pipi lembu yang dicampur sekali dalam satu hidangan.

Walaupun anda mungkin berasa geli namun anda harus mencubanya!

Sup bibir itu mula diteroka oleh pengurusan Restoran Ani Sup Utara yang memperkenalkan menu itu sejak lebih setahun yang lalu.

Menurut Pengarah Urusan Little Cash (M) Sdn. Bhd. , Rohani Abu, 50, menu sup bibir itu menjadi antara menu kegemaran pelanggan restoran itu.

“Seorang pelanggan dari Sabah begitu menggemari sup itu. Katanya bibir itu rasanya rangup dan tidak kenyal.

“Tekstur daging itu lembut sama seperti urat keting, cuma ia mempunyai bintik-bintik bulat kecil kerana itulah struktur asal pipi dan bibir lembu,” katanya.

Menurut Rohani, daging itu diperoleh daripada kedua-dua lembu jantan dan betina.

Kebanyakan stok pipi dan bibir lembu diambil daripada pembekal yang mengimportnya dari Australia dan New Zealand dalam bentuk kotak seberat 20 kilogram.

Jelas Rohani, pembekal lembu di negara ini jarang mempunyai stok daging tersebut kerana proses mengambil pipi dan lembu yang agak sukar.

“Isi bahagian itu sedikit sahaja tetapi kita perlu membeli keseluruhan kepala lembu berharga sekitar RM250 satu. Penyembelih biasanya hanya mengambil daging itu dan kadangkala perlu membuang otak, tanduk, kulit dan mata lembu itu begitu sahaja.

“Corak hirisan dan potongan pipi itu juga memerlukan kemahiran khas bagi memastikan ia tidak bercampur dengan organ dan daging lain,” ujarnya.


TEKSTUR daging pipi dan bibir lembu lembut serta enak dimakan.


Lada hitam

Beliau memberitahu, bagi satu kepala lembu, cuma 200 gram daging pipi akan didapati.

Cara untuk menyediakan sup pipi itu sama seperti penyediaan sup daging yang lain.

“Kami akan menggunakan lapan jenis bahan termasuk lada hitam untuk membuat kuahnya.

“Hanya masukkan daging pipi serta bibir ke dalam sup yang dimasak, kemudian hiaskannya dengan bawang goreng, daun sup, limau nipis dan lobak merah,” cerita Rohani.

Leka berceloteh, kru Jurnal sempat merasai menu yang agak pelik itu.

Ternyata rasanya lazat dan rangup seperti yang diperkatakan oleh Rohani. Teksturnya lembut seakan-akan daging biasa. Cuma terdapat ketulan kecil berbentuk bulat pada daging tersebut yang mungkin menggelikan pada mulanya.

Tetapi apabila dipadankan dengan nasi putih bersama sambal cili serta minuman berperisa bandung dan cincau, air liur terus kecur dibuatnya.

Seorang pelanggan, Mohd. Naqai Mohd. Nawawi, 34, yang sering berkunjung ke Restoran Ani Sup Utara untuk menikmati sup pipi dengan nada bergurau berkata, pipinya kini lebih lembut selepas menikmati sup tersebut.

“Ia sedap tetapi orang ramai sudah terbiasa dengan sup ekor, ayam dan daging sahaja sebelum ini dan kurang mengetahui nilai sup pipi dan bibir lembu,” katanya.

Bagi isteri Naqai, Hasleen Nahar, 27, beliau jarang menikmati sup pipi kerana lebih menyukai sup ayam.

“Namun, saya akui lembu ada banyak kelebihan,” ujarnya.

Dalam pada itu, Amir Yasin, 26, baru pertama kali mendengar mengenai sup pipi.

“Saya juga ingin merasainya tetapi inilah kali pertama saya dengar mengenainya walaupun saya agak kerap makan di restoran ini,” ujarnya.

Ingin tahu lebih lagi, datanglah ke restoran ini dan rasainya sendiri.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: