ALUNAN lagu Seruling Anak Gembala dendangan Jeffry Din daripada gelombang radio Klasik Nasional menyusup ke telinga Zainal Ariffin.
Lagu itu menggamit memori indah zaman remaja Zainal, 68. Baginya, memori yang diputar kembali itu bagaikan semalam berlaku.
Ketika beliau berusia 17 tahun, industri seni begitu rancak dengan irama pop yeh yeh 60-an.
Pantang ada berita penganjuran konsert artis tempatan seperti A. Ramlie, Jeffry Din mahupun Ahmad Jais, Zainal dan rakan-rakannya tidak akan melepaskan peluang.
Sebaik konsert yang berlangsung di Stadium Merdeka atau Stadium Negara berakhir, Zainal dan rakan-rakannya akan pulang ke rumah sambil berangan dengan lagak seolah-olah menjadi artis pujaan mereka itu.
Zainal akan berlagak seperti memetik gitar sambil rakan-rakan lain akan mendendangkan lagu-lagu seperti Kenangan Ku, Mas Mona dan Oh Fatimah.
"Ketika itu, fesyen artis turut menjadi ikutan kami. Dengan seluar berpotongan ketat atau boot cut kami akan menyanyi di kawasan kampung. Bila teringatkan kembali zaman lalu, terasa lucu juga," jelas bapa kepada dua cahaya mata itu kepada Kosmo! ketika di temui di Hotel Pan Pacific, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) baru-baru ini.
Itu antara detik awal pembabitan pengurus syarikat Suara Suara Otai itu melibatkan diri dalam muzik. Sehinggalah dia berpeluang melibatkan diri sepenuhnya dalam muzik selepas berkhidmat dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).
"Dahulu, peluang saya untuk menceburi bidang ini amat terhad. Sukar untuk bertemu kelas-kelas seni tradisional.
"Sehinggalah ketika berkhidmat di direktorat penguatkuasaan DBKL, saya mula menyertai kumpulan Pancaragam Bandaraya. Penglibatan saya pada ketika itu tanpa pendidikan formal dalam bidang muzik," katanya yang turut memainkan instrumen seksafon dalam kumpulan tersebut.
Walaupun tidak mempunyai pengetahuan asas dalam seni muzik, Zainal cepat belajar. Semua alat muzik yang 'disentuhnya' dapat dikuasai dalam tempoh yang cukup singkat.
Beliau juga mampu bermain hampir kesemua alat muzik tradisional dan moden. Pada masa yang sama, beliau juga menguasai nota-nota muzik meskipun tanpa mempelajarinya di dalam kelas.
Rakan-rakan yang berpengalaman menjadi orang yang bertanggungjawab mengajar beliau membaca nota-nota muzik. Usahanya ternyata bukan mudah, ruang waktu bersama rakan-rakan sering dikekang kesibukan. Sehubungan itu, beliau perlu mencari waktu yang sesuai untuk mempelajari muzik.
"Saya berusaha keras untuk mendalami seni muzik tradisional. Kini saya boleh mengalunkan sebarang lagu dengan berpandukan nota muzik.
"Alhamdulilah, bakat yang dikurniakan Tuhan membuatkan saya mudah belajar bermain alat muzik," ujar Zainal yang turut menguasai irama muzik asli, cak lempong dan keroncong.
Berkat kerja kerasnya itulah, hari ini Zainal menyediakan perkhidmatan persembahan tradisional.
Atas label Suara Suara Otai, Zainal sibuk mendidik anak-anak muda menguasai pelbagai peralatan muzik tradisional pada hujung minggu. Beliau juga giat menyiapkan studionya di Taman Greenwood, Batu Caves, Gombak, Selangor.
"Saya ingin menghidupkan kembali persatuan muzik yang telah terkubur di sini. Dahulu, aktiviti kesenian aktif di Gombak," katanya yang membuat persembahan secara purata lima kali seminggu.
Permintaan tinggi
Zainal menegaskan, aliran seni muzik tradisional hari ini mendapat permintaan yang tinggi. Jika dibandingkan sebelum ini, persembahan muzik tradisonal hanya dipersembahkan di pusat-pusat kebudayaan sahaja.
Suara Suara Otai menerima banyak tawaran di hotel-hotel, restoran-restoran, syarikat-syarikat korporat dan di majlis rasmi.
"Siapa kata muzik tradisional tiada tempat dalam masyarakat moden? Hari ini ia dijadikan aset untuk menarik pelancong.
"Melihatkan permintaan persembahan yang tinggi, saya percaya irama tradisional akan diterima ramai," kata lelaki yang turut menggemari lagu pop berjudul Cari Jodoh daripada kumpulan Wali Band.
Zainal melalui syarikatnya itu akan berusaha memenuhi setiap permintaan untuk melakukan persembahan bagi memastikan muzik Melayu sentiasa malar.
Turut menerapkan elemen moden dalam persembahannya, Zainal yakin bahawa cara itu dapat menarik minat anak-anak muda.
Apakah inisiatif Zainal bagi memastikan irama itu terus diterima ramai? "Melalui Suara Suara Otai, kelas mengajar kanak-kanak mendalami ilmu seni persembahan seperti keroncong, cak lempong dan kompang diwujudkan," kata Zainal.
Keterujaan mewarisi alunan tradisi masyarakat Melayu itu turut dikongsi oleh Noor Shahidah Osman, 45.
Bagi pemilik nama komersial Mira Izad itu, sejak kecil muzik tradisional sudah sebati dalam dirinya.
Ketika berusia 12 tahun beliau telah diberi peluang untuk membuat persembahan nyanyian di majlis perkahwinan rakan sekampungnya di Bayan Lepas, Pulau Pinang.
Saat diberikan tugasan itu, Mira mengakui dia tidak yakin untuk mendendangkan lagu berjudul Kasih Ibu di khalayak. Namun, berbekalkan bakat yang dimilikinya persembahan itu menerima pujian ramai tetamu.
Kehalusan muzik tradisional
Rentetan daripada pengalaman itu, Mira bersemangat untuk meneruskan perjuangannya dalam dunia seni tradisional. Bagaimanapun, penglibatan awal Mira lebih tertumpu kepada bidang tarian.
"Saya menyertai kumpulan tarian Astakasari ketika berada di Pulau Pinang. Dari situ saya mula menimba pengetahuan dalam muzik tradisional," ujar ibu kepada dua cahaya mata itu.
Penglibatannya dalam seni muzik membawa Mira Izad ke luar negara.
Sejak tahun 1985 beliau telah melakukan persembahan di Dubai, Jepun, Indonesia dan Australia.
"Tawaran daripada Lembaga Pelancongan Malaysia itu kerana kebolehan saya dalam seni suara tradisional. Ia adalah sebagai salah satu usaha untuk mempromosikan Malaysia di mata dunia," ujar anak sulung daripada tujuh adik beradik itu.
Setelah 33 tahun berkecimpung dalam dunia seni tradisional, Mira mampu berbangga dengan kejayaannya sendiri. Selain aktif menyanyi beliau turut menguruskan sebuah syarikat pengurusan majlis yang dikenali sebagai Mas Event Management.
Bagi seorang pemuzik separuh masa yang sering menyertai persembahan bersama Suara Suara Otai, Roshilmi Yusof, 43, beliau mengakui bahawa muzik tradisional cukup halus tetapi alunan muziknya lebih kompleks.
Setiap rangkap lagu-lagu tradisional mempunyai tempo yang berbeza-beza berbanding irama pop yang ringkas.
"Sekiranya kita tahu bermain muzik moden ia tidak bermakna kita tahu bermain muzik tradisional. Sebaliknya jika kita mahir mengalunkan muzik tradisional kita akan tahu bermain alatan muzik moden," ujar kontraktor dari Seremban, Negeri Sembilan itu.
Beliau menyertai persembahan tradisional seperti keroncong, cak lempong dan muzik asli kerana minat yang mendalam dalam bidang seni. Rosyilmi menyedari beliau bertanggungjawab menjadi legasi muzik tradisional dan akan terus berdiri memelihara warisan itu bersama-sama Zainal dan Mira serta insan-insan seni lain.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: