VARANASI - INDIA . Seorang wanita mengamalkan diet luar biasa bagi memastikan dia sihat iaitu dengan makan 2 kilogram pasir dan batu kecil setiap hari selama enam dekad.
Kusma Vati,78 menghabiskan beberapa jam menyodok pasir ke dalam mulutnya setiap hari dan suka mengunyah pasir yang diambil pada dinding rumahnya.
"Saya makan pasir dan batu kecil sejak 63 tahun lalu dan saya suka akannya dan fikir ia tidak memberikan kesan merbahaya.
"Saya tidak mengalami sebarang masalah pada perut dan mulut serta gigi saya juga baik. Saya boleh menggigit  batu keras tanpa masalah," katanya dipetik Metro.uk.
Kusma berkata, dia tidak pernah bertemu doktor berkaitan tabiatnya yang makan 2 kilogram pasir setiap hari.
"Saya tidak pernah berjumpa doktor kerana saya rasakan ia tidak perlu. Selagi saya boleh mengingat, saya rasakan saya betul-betul sihat.
"Saya mula makan pasir pada usia 15 tahun dan mengalami sakit perut namun ianya hanya sementara dan kini ia adalah sangat biasa kepada saya.
"Saya berasa seolah-olah mineral pada pasir itu memberikan tenaga untuk bekerja dalam bidang tanaman," katanya.
Cucunya kini merayu supaya dia tidak mengamalkan lagi tabiat peliknya itu namun wanita itu tidak memahami kenapa perlu berbuat demikian.
"Cucu saya mendesak supaya mendapatkan bantuan perubatan bagi menghilangkan ketagihan ini tetapi saya rasa ia tidak perlu.
"Saya sihat dan patut berterima kasih kepada pasir," katanya.