Friday, May 16, 2014

Menjaga maslahah wanita



IKATAN perkahwinan memberi hak kepada suami ke atas isterinya dan begitu juga tanggungjawab menyempurnakan keperluan si isteri.


KEBELAKANGAN ini kita banyak melihat perbincangan mengenai pelaksanaan hukum hudud di Malaysia. Pelbagai komen telah dibuat mengenai undang-undang tersebut sama ada daripada persepsi positif mahupun negatif.
Apa yang boleh disimpulkan ialah masyarakat masih keliru dengan undang-undang hudud dan ada juga yang mengatakan bahawa hukuman ini akan mendiskriminasi wanita.
Jika kita melihat dari kaca mata Islam, tidak ada hukuman yang Allah jadikan akan merugikan wanita dan mana-mana pihak sekali pun, jika betul dari sudut pemahaman dan paling penting ialah dari aspek pelaksanaan hukuman tersebut.
Sejarah juga telah membuktikan bagaimana kedatangan Islam telah merubah persepsi masyarakat jahiliah terhadap wanita dan menyelamatkan mereka daripada pembunuhan hidup-hidup yang jika kita lihat dalam dunia hari ini masih berlaku dalam pelbagai bentuk.
Allah telah menurunkan ayat al-Quran melarang keras pembunuhan anak-anak perempuan bagi mengembalikan fitrah manusia yang saling memerlukan kepada kedua-duanya.
Pesanan terakhir Rasululullah SAW pada hujjatul wada, baginda menjadikan isu menjaga maslahah wanita sebagai agenda penting.
Antara petikan yang boleh diambil iktibar ialah Rasulullah SAW menyebut: "Wahai manusia, sebagai mana kamu mempunyai hak ke atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.
"Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya, mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina."
Teguran ini menunjukkan satu model kehidupan yang sepatutnya berlaku iaitu menguruskan hubungan suami-isteri demi mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat.

POLISI mengehadkan zuriat di China menyebabkan bilangan anak perempuan mengecil.


Oleh sebab itu, telah disebut dalam ayat yang lain (al Jaathiyah: 18) bahawa Allah menjadikan syariat iaitu jalan dan petunjuk supaya manusia mengambil iktibar serta menguruskan kehidupan mengikut garis panduan tersebut.
Ayat tersebut menyebut: "Kesudahannya Kami jadikan Engkau (Wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum agama; maka turutlah syariat itu dan janganlah Engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui."
Imam Syatibi menyebut bahawa keperluan untuk mengambil syariat Allah secara keseluruhannya adalah penting kerana manusia tidak akan tahu kebaikan sesuatu perkara melainkan Allah.
Malah, diperjelaskan dalam perkara yang paling hampir dengan kehidupan manusia seperti hubungan keluarga. Firman Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 231-232: "Apabila kamu mentalak isteri-isterimu, lalu mereka mendekati akhir edahnya, maka rujuklah mereka dengan cara yang ma'ruf (baik), atau ceraikanlah mereka dengan cara yang ma'ruf (pula).
Janganlah kamu rujuk mereka dengan maksud jahat untuk menzalimi mereka.
Barang siapa melakukan demikian, maka sungguh ia menzalimi dirinya sendiri. Janganlah kamu jadikan hukum-hukum Allah sebagai permainan.
Ingatlah, nikmat Allah kepadamu dan apa yang telah diturunkan Allah kepadamu iaitu al-Kitab (Quran) dan Hikmah (Sunah) untuk memberi pengajaran kepadamu.
Maka, bertakwalah kepada Allah serta ketahuilah bahawa Allah Maha mengetahui segala sesuatu.
"Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu), lalu habis masa edah mereka, maka janganlah kamu (wahai wali-wali nikah) menahan mereka daripada berkahwin semula dengan (bekas) suami mereka, apabila mereka (lelaki dan perempuan itu) bersetuju sesama sendiri dengan cara yang baik (yang dibenarkan oleh syarak).
Demikianlah diberi ingatan dan pengajaran kepada sesiapa di antara kamu yang beriman kepada Allah dan hari akhirat.
Demikian adalah lebih baik bagi kamu dan lebih suci dan (ingatlah), Allah mengetahui (akan apa jua yang baik untuk kamu) sedang kamu tidak mengetahuinya."
Larangan menghapuskan pembunuhan anak-anak perempuan juga memperlihatkan hikmah yang sangat mendalam.

PENINDASAN dan kekerasan terhadap golongan wanita adalah dilarang dalam Islam.


Pada hari ini kita melihat apabila fitrah kejadian manusia diganggu dengan dasar-dasar tertentu seperti one child policy yang diamalkan di China, dengan mengehadkan bilangan anak telah menyebabkan berlaku kekurangan wanita kerana ibu bapa akan memberi keutamaan kepada anak lelaki untuk membantu keluarga apabila mereka sudah tua.
Keadaan ini akan mengganggu kitaran ekologi manusia terutama dalam sistem sokongan keluarga yang sekarang ini telah menjadi manusia.
Dalam kehidupan berkeluarga, ayat-ayat Allah amat jelas menekankan tentang perlunya rasa hormat-menghormati sehingga seorang suami tidak boleh menuduh isterinya berlaku curang tanpa bukti.
Surah al-Nur memberi pengajaran yang jelas tentang hal ini. Allah menyebut: ".. dan orang-orang yang menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah pada syarak) bagi seseorang yang menuduh itu hendaklah ia bersumpah Dengan nama Allah, empat kali, bahawa sesungguhnya ia daripada orang-orang yang benar."
Tuduhan ini tidak boleh diambil ringan kerana kesan daripada tuduhan tersebut boleh menyebabkan proses perceraian berlaku melalui li'an dan pihak-pihak tidak boleh berkahwin semula untuk selama-lamanya.
Kesan ini menunjukkan perbuatan membuat tuduhan walaupun belum pasti ada kebenarannya, boleh menyebabkan hubungan manusia terputus. Memetik kata-kata Imam Yusuf al-Qaradhawi mengenai sikap manusia terhadap syariat Allah ialah mempunyai syariat sahaja tidak membina ummah. Ia perlu kepada perubahan pemikiran dan penghayatan dengan menjadikan syariat perkara yang tinggi kedudukannya.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: