DI sebuah bilik sekolah muzik di Gaza, Palestin, hanya lantunan irama muzik daripada qanun iaitu sejenis alat muzik tradisional Asia Barat kedengaran di situ. Ia seolah-olah membawa seseorang jauh daripada sebuah wilayah yang sehingga kini terperangkap dengan kemiskinan dan peperangan.
Seorang kanak-kanak, Zeina al-Hamamra, 7, dengan penuh yakin sambil mendekatkan tubuhnya di depan alat muzik itu lalu memetik tali qanun dengan jari-jari kecilnya.
Sebaik tamat memperdengarkan melodi muzik indah, dia melemparkan senyuman dengan megah kerana pembelajaran muzik selama setahun di sekolah terbabit membuahkan hasil.
Di Gaza, sebuah wilayah yang biasanya lebih sinonim dengan bunyi letupan bom dan jet pejuang Israel, kini bersaing dengan dengungan yang dikeluarkan daripada alat muzik qanun dan selo.
Sekolah muzik yang didirikan itu merupakan ilham seorang ahli muzik, Ibrahim Al-Najjar yang berusia 64 tahun. Dalam temu bual hari itu, beliau duduk menyertai Hamamra sambil meniup oud iaitu sejenis seruling Arab. Beberapa pelajar lain turut bermain qanun, manakala beberapa orang lagi khusyuk bermain tabla.
"Kita mahu kanak-kanak ini mempunyai akses kepada itu," katanya yang duduk di dalam pejabat kecil.
Najjar, seorang penduduk Gaza yang belajar muzik di Kaherah pada akhir tahun 1960-an sebelum mengajar di Kuwait dan Romania. Dia akhirnya pulang ke bumi Palestin pada tahun 1997.
Selepas itu, beliau mula bekerja dengan kementerian pendidikan Gaza untuk melatih guru-guru muzik.
Selama 10 tahun berkhidmat dengan kementerian, beliau telah melatih seramai 37 guru dan membangunkan kurikulum untuk mengajar muzik, sebelum meninggalkan tugas sebagai kakitangan kerajaan untuk menubuhkan sekolah muzik sendiri pada tahun 2007.
Bagaimanapun, selepas beberapa bulan sekolah tersebut terpaksa ditutup kerana tiada sumber kewangan.
Begitupun beberapa bulan selepas itu, beliau didatangi oleh Yayasan AM Qattan iaitu sebuah badan amal yang aktif di wilayah-wilayah Palestin berpangkalan di London.
Yayasan terbabit menawarkan pembiayaan sebuah sekolah muzik baharu selain membayar untuk pelajaran dan instrumen.
Tarik minat orang muda
Apabila ia dibuka pada bulan Oktober 2008, sekolah itu merupakan lambang generasi baharu Palestin apabila telah menarik penyertaan seramai 300 pemohon sedangkan tempat yang ada ketika itu hanyalah 35 sahaja.
Tetapi selepas tiga bulan sekolah itu dirasmikan, satu serangan yang dicetuskan Israel telah memusnahkan banyak kemudahan infrastruktur di wilayah kecil Gaza dan seramai 1,400 rakyat Palestin turut terkorban.
"Saya berada di pejabat saya apabila perang itu tercetus. Saya hampir dibunuh kerana saya berada di dalam. Semua instrumen telah musnah termasuk seluruh bangunan.
"Mereka (pelajar) menyangka bahawa tiada lagi kelas muzik selepas perang itu. Saya memberitahu mereka untuk berfikir secara berbeza bahawa kita akan membina semula sekolah baharu," katanya.
"Sebenarnya bermain muzik merupakan satu keperluan untuk melupakan perang dan memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menjadi gembira semula," ujarnya.
Dengan bantuan AM Qattan, sekolah dibuka semula lima bulan kemudian dalam sebuah bangunan baharu dengan 10 bilik dengan 13 orang guru muzik.
Kebanyakan mereka merupakan rakyat Palestin tetapi, ada di antara mereka dari Rusia dan Romania iaitu wanita yang berkahwin dengan Gaza tempatan.
Kelas muzik itu dibuka selama empat jam sehari, enam hari seminggu dan kini mempunyai 126 pelajar muda yang mengkaji mana-mana salah satu daripada lapan instrumen piano, biola, selo, trompet, nayy (seruling timur), qanun, oud dan gitar.
Dalam sebuah bilik, seorang guru, Ahmed Abu Amsha sedang memujuk seorang pelajar berusia 8 tahun yang sedang bermain gitar agar memahami nota muzik di depannya.
"Tiada muzik di Gaza, sehingga anak-anak tidak memahami apa-apa mengenainya. Tetapi muzik begitu penting," ujarnya.
Selepas peperangan, kanak-kanak banyak berubah dan menderita. Mereka belajar bermain muzik dan membebaskan perasaan marah mereka menerusi muzik.
Liliane al-Madhun, 13, mahu bermain piano apabila dia mula di sekolah biasa. Najjar berkata, ia merupakan peralatan permainan yang biasa didengari kebanyakan pelajar.
Tetapi, dia menggalakkan Al-Madhun untuk mencuba qanun dan kini kanak-kank itu gembira menunjukkan kemahiran beliau.
"Saya sangat suka dengan qanun. Apabila saya bermain muzik, saya berasa gembira, saya tidak tahu bagaimana untuk menerangkan dengan tepat, tetapi saya rasa berbeza, saya seolah-olah di tempat yang berbeza.
"Bagaimanapun saya tidak suka muzik Arab! Ia begitu membosankan. Saya suka Justin Bieber!" kata beliau dengan penuh semangat sambil menunjukkan gambar artis pop Kanada yang berusia 17 tahun menerusi telefon mudah alihnya.
Walaupun Bieber mungkin bukan cita rasa Najjar, dia gembira untuk memupuk minat muzik dalam kalangan pelajarnya.
"Burung, angin dan pokok semuanya menghasilkan muzik dan muzik akan mengubah sikap kanak-kanak. Ia membantu mereka menjadi seperti sedia kala. Kami perlu muzik di Gaza," ungkapnya.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: