Saturday, October 16, 2010

Mencari penderma kaum Melayu




"HELLO Encik Jamal, you nak buah pinggang tak, ada orang nak derma." Demikian bunyi suara seorang lelaki di hujung corong telefon yang mendakwa doktor dari Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Panggilan telefon itu menyebabkan Jamal Jamlus, 45, terfikir lelaki itu seolah-olah membuat tawaran jualan barangan murah, tetapi pada masa yang sama hatinya berdebar dan fikiran berkecamuk.

Menurut Jamal, oleh kerana sudah terbiasa menjalani rawatan dialisis, dia merasakan mungkin lebih baik hidupnya terus begitu. Dia juga tertanya-tanya adakah dia dapat hidup seperti biasa selepas mendapat organ baru.

"Sejak didiagnosis menghidap penyakit buah pinggang pada tahun 1997, bayangkan selama 10 tahun saya menjalani dialisis tiga kali seminggu.

"Bahkan, selama tempoh itu jugalah saya menunggu penderma buah pinggang sehingga hampir pernah berputus asa," ujar Jamal yang bekerja sebagai Koordinator Projek di Berjaya Roasters, Kuala Lumpur itu ketika ditemui baru-baru ini.

Namun, ketika perasaannya berbelah bahagi, Jamal menguatkan semangat bergegas ke Pusat Sumber Pemindahan Organ Kebangsaan HKL pada malam dia menerima panggilan telefon itu.

Keesokan hari, seawal pukul 6 pagi, Jamal sudah menjalani pemeriksaan kesihatan. Dia masuk ke bilik bedah tiga jam kemudian.

Pembedahan transplan perlu dilakukan seberapa segera untuk mengelakkan buah pinggang penderma kadaverik (penderma meninggal dunia) itu rosak.

Melihat air kencing

"Selepas tujuh jam menjalani pembedahan, saya tidak tahu sama ada saya sudah dapat buah pinggang baru atau tidak, sebab saya tidak rasa apa-apa perbezaan. Ketika itu cuma saya terasa sakit kerana kesan luka pembedahan.

"Sehinggalah apabila tiba-tiba saya terasa hendak terkencing. Selama 10 tahun, saya tidak pernah melihat air kencing saya sehinggalah pada hari itu. Ketika itulah saya percaya di dalam badan saya sudah ada buah pinggang baru," ujar Jamal yang tidak pernah mengenali penderma kadaverik itu kecuali sedikit latar belakangnya.

Berkongsi kisah selepas empat tahun hidup dengan buah pinggang baru, akui Jamal, banyak perubahan yang berlaku dalam hidupnya.

Dahulu, pusat dialisis menjadi rumah keduanya. Hari ini dia tidak perlu lagi menjadi pengunjung setia pusat tersebut. Sebelum ini, atas ihsan syarikat, dia menerima gaji mengikut jam dia bekerja kerana kerap sakit, sebaliknya pada masa kini dia boleh bekerja sepenuh masa.

Dahulu, dia sukar berjalan jauh kerana kesukaran menjalani rawatan dialisis, hari ini Jamal sudah pergi bercuti di dalam dan luar negara.

"Hidup saya lebih bebas dan tidak perlu terikat atau tergesa-gesa untuk menjalani dialisis. Cuma saya perlu mengambil sejenis ubat immunosuppressant sebanyak 14 biji sehari supaya tubuh saya boleh menerima organ baru ini," ujarnya yang kini menetap di Taman Shamelin Perkasa, Kuala Lumpur.

Bakal memasuki tahun kelima menerima jantung baru pada bulan Disember ini, Muhammad Fikri Nor Azmi, 20, sememangnya satu nama yang cukup dikenali dalam catatan sejarah transplan negara.

Pesakit jantung pertama di Asia yang menerima jantung mekanikal itu sebelum ini hanya memikirkan kematian kerana penyakit yang dihidapnya membolehkan dia bertahan kurang daripada 15 tahun. Fikri menghidap radang jantung atau miokarditis ketika umurnya 7 tahun. Lima tahun kemudian, keadaan jantungnya menjadi lebih teruk apabila jantungnya mengalami bengkak yang teruk dan gagal mengepam darah atau lebih dikenali dilated cardimyopathy.

"Setiap hari saya terfikir adakah hari ini aku akan dapat jantung baru? Tetapi apabila lebih setahun setengah menunggu dan keadaan saya semakin kritikal saya tidak menaruh harapan," luah Muhammad Fikri yang hanya ke sekolah sebanyak lima hari pada tahun 2005.


JAMAL mendapat peluang kedua untuk hidup apabila seorang penderma berketurunan Cina mendermakan ginjalnya.


Dalam tempoh kritikal itu, doktor memaklumkan bahawa Muhammad Fikri atau lebih mesra dengan panggilan Fikri bakal mendapat jantung baru.

Boleh berdikari

"Ketika dimaklum dan disahkan oleh doktor mengenai pembedahan transplan yang akan dilakukan hanya satu yang terlintas di fikiran saya, Apakah yang berlaku kepada saya selepas ini?' tutur Fikri mengimbau kenangan lama menghabiskan lebih banyak masa di Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur berbanding di rumah sendiri.

Lima tahun berlalu dan persoalan yang bermain di fikiran Fikri sudah pun terjawab. Jika dahulu Fikri tidak meletakkan harapan tinggi dalam akademik, tetapi baru-baru ini dia baru sahaja menamatkan pengajian A-Level di Kolej Brickfields Asia. Dia dalam perancangan melanjutkan pelajaran dalam bidang psikologi.

Menurut Fikri, sebelum mendapat jantung baru, dia tidak boleh keluar bersendirian kerana mudah penat dan risiko pengsan. Selepas mendapat jantung baru, hari ini dia lebih berdikari dan menaiki komuter atau LRT seorang diri.

Ketika usianya 15 tahun dia dibayangi kemungkinan berdepan dengan kematian jika jantungnya berhenti berdegup.

"Selepas pembedahan, saya dapat memaksimumkan fungsi tubuh. Antaranya, saya boleh ke sekolah, berjalan seorang diri tanpa ditemani sesiapa dan bersukan seperti bermain bola keranjang tanpa masalah biarpun selama sejam setengah di gelanggang.

"Malah, jika dulu saya hanya mendengar mengenai kemeriahan membeli-belah di Jalan Masjid India, hari ini saya berpeluang menjejakkan kaki ke sana. Di situ orang sangat ramai, saya rasa lebih penat dan letih membeli-belah berbanding bermain bola keranjang," seloroh Fikri dalam pertemuan bersama Kosmo! di The Loaf, Pavilion Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tiada penderma Melayu

Baik Jamal atau Fikri mereka berkongsi satu persamaan. Kedua-duanya menerima organ daripada penderma bukan Melayu. Jamal menerima ginjal daripada seorang belia Cina, manakala Fikri pula daripada seorang belia India.

Walaupun menjadi kelompok masyarakat majoriti, bahkan antara kaum yang paling ramai dalam senarai pesakit menunggu menerima organ, tetapi kebanyakan penderma kadaverik di Malaysia bukanlah terdiri daripada golongan Melayu.

Bayangkan tahun ini sahaja, sehingga September lalu tidak ada seorang pun penderma kadaverik (penderma yang meninggal dunia) berketurunan Melayu tampil untuk menderma. Ternyata ia satu senario yang sangat menyedihkan sehingga akhirnya menjadikan orang Melayu sendiri bagikan 'menagih' organ daripada orang bukan Islam di negara ini.

Di sebalik jawapan stereotaip seperti takut menderma, kekangan agama dan tidak tahu prosedur pendermaan organ antara sebab ramai yang enggan mendaftar sebagai penderma organ. Tetapi apabila pesakit tersebut adalah salah seorang daripada keluarga anda, perasaan takut itu akan hilang.


FATIMAH Osman (kanan) sentiasa di sisi anaknya, Fikri semasa anak keduanya itu masih dirawat di IJN lima tahun lalu.


Kemudian anda berusaha mendalami ilmu pendermaan organ dan akhirnya anda tidak kisah jika ahli keluarga anda menerima organ daripada sesiapa pun walaupun pernah memandang skeptikal untuk menderma organ kepada pesakit berbeza kaum.

Menyentuh mengenai isu agama, Pegawai Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Abu Bakar Yang menjelaskan, fatwa mengenai hukum menderma organ dibuat sejak tahun 1970.

Bagaimanapun, kegagalan orang Melayu menyahut seruan membantu insan lain katanya, disebabkan beberapa faktor. Antaranya termasuk kurang pendedahan, suka memendam hasrat dan kekangan waris.

Tidak menyeksa si mati

"Ramai yang kurang terdedah dengan pendermaan organ sehingga akhirnya wujud pelbagai persepsi. Ditambah pula dengan sikap orang Melayu yang tidak suka meluahkan hasratnya walaupun untuk kebaikan. Apabila mereka meninggal dunia, keinginan menderma organ tidak dapat ditunaikan.

"Apabila hasrat itu tidak dibincang dengan keluarga, mereka tidak membenarkan organ si mati didermakan kepada orang lain," kongsi Abu Bakar yang mewakili IKIM dalam Jawatankuasa Kempen Kesedaran Menderma Organ.

Apakah hukum menderma organ kepada orang bukan Islam? Terang Abu Bakar, tidak ada istilah organ Islam atau organ bukan Islam. Agama bukan terletak kepada organ tetapi pegangan akidah.

"Analoginya begini, jika seseorang itu menjual pisau, niatnya hanya untuk berniaga. Tetapi apabila pisau itu digunakan untuk melakukan jenayah, tanggungjawab itu bukan dijatuhkan kepadanya. Begitulah juga dengan menderma organ, tanggungjawab kita selesai apabila kita menderma organ dengan niat ikhlas tanpa melanggar syarat seperti tidak ada unsur jual beli," katanya.

Tambah Abu Bakar yang bertugas di Pusat Kajian Teknologi dan Alam Sekitar IKIM, kepercayaan bahawa menderma organ si mati sebagai menyeksa mereka adalah tidak tepat.

"Kita dibangunkan nanti di Padang Mahsyar bukanlah berdasarkan kesempurnaan tubuh badan tetapi yang dihitung adalah amalan kita di dunia," katanya ketika dihubungi.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: