PEMILIHAN adaptasi novel ke layar perak (filem) atau kaca televisyen (drama) bukan lagi fenomena baru dalam industri tempatan.
Gaya kerja adaptasi ini sudah mula dipraktikkan sejak 1958 lagi, namun ianya dilihat tidak begitu meluas seperti kini.
Namun, kejayaan pengarah, Osman Ali dalam mempertaruhkan novel nukilan, Fauziah Ashaari, Ombak Rindu, ke bentuk layar perak berjaya menempatkan filem ini sebagai filem boxoffice dan mengutip hampir RM11 juta.
Menjadikan Ombak Rindu sebagai pembakar semangat, kini ramai dalam kalangan produksi mula berhempas pulas memilih karya hebat untuk dijadikan bahan adaptasi.
Antara karya yang telah dipilih untuk diangkat sebagai drama bersiri termasuk Adam dan Hawa, Setia Hujung Nyawa, Bicara Hati, Sehangat Asmara, Gemersik Kalbu, Jauh, Jendela Hati, Trilogi Cinta, Kasih Yang Suci, Tangisan Bulan Madu, Teduhan Kasih dan Stanza Cinta.
Melihat kepada sambutan penonton terhadap drama-drama adaptasi, novel terbitan Kumpulan Media Karangkraf (Alaf 21), nukilan Liyana Zahim, Rindu Awak 200%, bakal dibawa ke layar.
Drama adaptasi 28 episod ini bakal disiarkan bermula 14 Julai ini, selepas berakhirnya drama bersiri, Kerana Terpaksa Aku Relakan.
Menurut Pengurus Besar Penerbitan, Grup Buku Karangkraf, Sri Diah Shaharuddin, yakin drama adaptasi ini bakal mengumpul peminat yang tersendiri.
"Sehingga kini, banyak drama-drama adaptasi daripada novel terbitan Alaf 21 yang berjaya memikat selera penonton.
"Malah, diharapkan drama ini juga berjaya seperti drama yang lain," katanya.
Drama ini merupakan terbitan, Creative Skill Solution, yang menampilkan Zul Ariffin dan pendatang baharu, Ayda Jebat.
Selain itu, drama ini juga turut dijayakan barisan pelakon termasuk, Mimi Ernida, Zuhairi, Jonathan Putra, Adeline Tsen, Karl Shafek Ibrahim, Afzan A.Rahman, Fazahmaddaud dan Fathildani.
Perubahan syarat
Bertanya mengenai proses bayaran, Sri Diah memberitahu, terdapat sedikit perubahan dalam perjanjian dengan setiap produksi.
Katanya, pada sebelum ini, syarikat menetapkan jumlah bayaran, RM10,000 bagi setiap karya yang diberi mandat.
"Kini, kami tidak menetapkan sebarang bayaran tetap. Ianya bergantung kepada proses perbincangan antara syarikat dan penerbit.
"Namun, perjanjian bersama syarikat dan penulis masih kekal seperti dulu iaitu 60 peratus untuk syarikat sebagai tujuan promosi, iklan serta majlis ramah mesra bersama penulis dan pelakon.
"Selebihnya, 40 peratus adalah untuk penulis karya itu sendiri sebagai imbuhan sampingan," katanya lagi.
Selain nilai itu, penulis juga akan meraih keuntungan apabila novel itu dicari pembaca apabila karya berkenaan diulang cetak.
Tambah Sri Diah, syarikat akan memainkan peranan utama dalam merangka promosi menerusi beberapa platform.
"Kami akan bertanggungjawab dalam membuat hebahan secara 'all out'. Beberapa platform akan digunakan termasuk majalah terbitan, akhbar Sinar Harian, laman sosial (Facebook) dan (Twitter)," jelasnya.
Makin banyak buku diadaptasi
Sejak fenomena adaptasi ini mula diperluaskan, Karangkraf menjadi salah satu syarikat penerbitan yang sering kali dipilih pihak produksi.
Melihat kepada kejayaan drama-drama adaptasi terdahulu termasuk Sehangat Asmara, Bicara Hati, Setia Hujung Nyawa dan Nora Elena, pihak produksi tidak lagi ragu-ragu akan kemampuan karya-karya terbitan Karangkraf.
Menurut Sri Diah, sehingga kini sebanyak 92 karya novel telah dilamar pihak produksi untuk diangkat sebagai filem, telemovie dan drama bersiri.
"Selepas Rindu Awak 200%, beberapa drama lain akan diterbitkan iaitu Bila Hati Berbicara, Adam & Hawa 2 dan Manisnya Cinta.
"Alhamdulillah tahun ini, lamaran daripada pihak produksi meningkat berbanding tahun sebelum ini.
"Diharapkan agar bilangan ini akan terus meningkat dari semasa ke semasa," jelasnya lagi.
Gaya kerja adaptasi ini sudah mula dipraktikkan sejak 1958 lagi, namun ianya dilihat tidak begitu meluas seperti kini.
Namun, kejayaan pengarah, Osman Ali dalam mempertaruhkan novel nukilan, Fauziah Ashaari, Ombak Rindu, ke bentuk layar perak berjaya menempatkan filem ini sebagai filem boxoffice dan mengutip hampir RM11 juta.
Menjadikan Ombak Rindu sebagai pembakar semangat, kini ramai dalam kalangan produksi mula berhempas pulas memilih karya hebat untuk dijadikan bahan adaptasi.
Antara karya yang telah dipilih untuk diangkat sebagai drama bersiri termasuk Adam dan Hawa, Setia Hujung Nyawa, Bicara Hati, Sehangat Asmara, Gemersik Kalbu, Jauh, Jendela Hati, Trilogi Cinta, Kasih Yang Suci, Tangisan Bulan Madu, Teduhan Kasih dan Stanza Cinta.
Melihat kepada sambutan penonton terhadap drama-drama adaptasi, novel terbitan Kumpulan Media Karangkraf (Alaf 21), nukilan Liyana Zahim, Rindu Awak 200%, bakal dibawa ke layar.
Drama adaptasi 28 episod ini bakal disiarkan bermula 14 Julai ini, selepas berakhirnya drama bersiri, Kerana Terpaksa Aku Relakan.
Menurut Pengurus Besar Penerbitan, Grup Buku Karangkraf, Sri Diah Shaharuddin, yakin drama adaptasi ini bakal mengumpul peminat yang tersendiri.
"Sehingga kini, banyak drama-drama adaptasi daripada novel terbitan Alaf 21 yang berjaya memikat selera penonton.
"Malah, diharapkan drama ini juga berjaya seperti drama yang lain," katanya.
Drama ini merupakan terbitan, Creative Skill Solution, yang menampilkan Zul Ariffin dan pendatang baharu, Ayda Jebat.
Selain itu, drama ini juga turut dijayakan barisan pelakon termasuk, Mimi Ernida, Zuhairi, Jonathan Putra, Adeline Tsen, Karl Shafek Ibrahim, Afzan A.Rahman, Fazahmaddaud dan Fathildani.
Perubahan syarat
Bertanya mengenai proses bayaran, Sri Diah memberitahu, terdapat sedikit perubahan dalam perjanjian dengan setiap produksi.
Katanya, pada sebelum ini, syarikat menetapkan jumlah bayaran, RM10,000 bagi setiap karya yang diberi mandat.
"Kini, kami tidak menetapkan sebarang bayaran tetap. Ianya bergantung kepada proses perbincangan antara syarikat dan penerbit.
"Namun, perjanjian bersama syarikat dan penulis masih kekal seperti dulu iaitu 60 peratus untuk syarikat sebagai tujuan promosi, iklan serta majlis ramah mesra bersama penulis dan pelakon.
"Selebihnya, 40 peratus adalah untuk penulis karya itu sendiri sebagai imbuhan sampingan," katanya lagi.
Selain nilai itu, penulis juga akan meraih keuntungan apabila novel itu dicari pembaca apabila karya berkenaan diulang cetak.
Tambah Sri Diah, syarikat akan memainkan peranan utama dalam merangka promosi menerusi beberapa platform.
"Kami akan bertanggungjawab dalam membuat hebahan secara 'all out'. Beberapa platform akan digunakan termasuk majalah terbitan, akhbar Sinar Harian, laman sosial (Facebook) dan (Twitter)," jelasnya.
Makin banyak buku diadaptasi
Sejak fenomena adaptasi ini mula diperluaskan, Karangkraf menjadi salah satu syarikat penerbitan yang sering kali dipilih pihak produksi.
Melihat kepada kejayaan drama-drama adaptasi terdahulu termasuk Sehangat Asmara, Bicara Hati, Setia Hujung Nyawa dan Nora Elena, pihak produksi tidak lagi ragu-ragu akan kemampuan karya-karya terbitan Karangkraf.
Menurut Sri Diah, sehingga kini sebanyak 92 karya novel telah dilamar pihak produksi untuk diangkat sebagai filem, telemovie dan drama bersiri.
"Selepas Rindu Awak 200%, beberapa drama lain akan diterbitkan iaitu Bila Hati Berbicara, Adam & Hawa 2 dan Manisnya Cinta.
"Alhamdulillah tahun ini, lamaran daripada pihak produksi meningkat berbanding tahun sebelum ini.
"Diharapkan agar bilangan ini akan terus meningkat dari semasa ke semasa," jelasnya lagi.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: