Thursday, June 20, 2013

Pesakit tidak menunggu lama di SDH Park City



DI bahagian kecemasan Pusat Perubatan Sime Darby Park City (SDH Park City), jururawat bertugas pada syif berkenaan mengambil bacaan kesihatan pesakit seperti tekanan darah. Prosedur yang dilakukan oleh jururawat terbabit dikenali sebagai Triage.
Maklumat yang diterima dimasukkan ke dalam sistem Rekod Perubatan Elektronik (EMR) bersepadu. Melalui sistem tersebut, pegawai perubatan ataupun doktor bertugas boleh terus mendapatkan maklumat mengenai pesakit.
SDH Park City yang dibuka pada 12 Disember 2012 itu merupakan antara bangunan baharu masa kini yang berkonsepkan mesra alam.
Dikelilingi taman-taman perumahan seperti Bandar Menjalara, Desa Park City dan lain-lain ia sememangnya memiliki persekitaran alami.
Dibina di atas tanah yang terdiri daripada batu-batuan granit, ia sangat mahal untuk membina bangunan bawah tanah.
Maka, bangunan parkir dibina secara berasingan daripada bangunan pusat perubatan utama dengan jambatan penghubung disediakan pada aras satu.
Sebagai sebuah bangunan mesra alam, Pengarah Hospital SDH Park City, Ch’ng Lin Ling menjelskan, terdapat beberapa kriteria yang dipatuhi.
Antaranya, penggunaan sistem EMR iaitu salah satu bahagian daripada Sistem Pengurusan Maklumat Hospital (HMIS) bagi mengurangkan penggunaan kertas secara maksimum.
Rekaan bangunan pula mempunyai cermin besar dan panjang bagi membenarkan cahaya semula jadi dari luar masuk ke dalam bangunan.
Tahap kelembapan
Ia menjimatkan penggunaan tenaga elektrik. Binaan laman di ruang tengah bangunan pula memungkin udara beredar dengan lebih baik.
“Namun, pendingin hawa masih diperlukan bagi mengekalkan tahap kelembapan yang dikehendaki,” terang Lin Ling ketika ditemui di SDH Park City.
HMIS merupakan sistem pengurusan hospital yang pertama seumpamanya di Malaysia. Ia mula digunakan ketika SDH Park City dibuka kepada orang ramai dan sistemnya mula stabil pada bulan Februari 2013.
Kesan paling ketara terhadap penggunaan sistem HMIS terletak pada pengurangan kertas. Hal itu diakui sendiri oleh Lin Ling yang sudah 15 tahun dalam bidang perubatan.
Selain itu, ia membaiki sistem komunikasi antara dua atau lebih pihak yang terlibat dan maklumat terkini didapati pada masa nyata.
Terang Lin Ling, sistem tersebut bermula sebaik sahaja pesakit melakukan janji temu sama ada menerusi talian telefon atau laman web hospital.

BANGUNAN SDH Park City terbahagi kepada dua iaitu untuk ruang pusat perubatan dan lot parkir.


Setiap pesakit akan diberi satu nombor unik sebagai rujukan untuk berurusan di SDH Park City. Jika nombor rujukan itu hilang atau terlupa, nombor kad pengenalan dan nama boleh digunakan untuk mengesan semula rekod pesakit.
Maklumat pesakit
Sistem yang mengurangkan masa menunggu dan beratur itu hanya memerlukan pesakit datang ke klinik, membuat pendaftaran dan berjumpa dengan doktor.
Melalui sistem itu, segala maklumat pesakit disimpan dalam satu sistem berpusat dan boleh diakses apabila diperlukan.
Pengurangan kaedah penyimpanan secara fizikal mampu mengurangkan kesilapan maklumat.
Ketika sesi konsultasi bersama doktor, ubat-ubatan yang dipreskripsi akan dimasukkan ke dalam sistem EMR dan maklumat tersebut dapat dibaca oleh pihak farmasi untuk tindakan penyediaan.
Selepas pembayaran dibuat di kaunter yang sama, pesakit boleh terus ke farmasi untuk mendapatkan ubat-ubatan.
“Ubat-ubatan hanya boleh dikeluarkan oleh farmasi. Jika terdapat sebarang masalah seperti maklumat tidak jelas, ahli farmasi boleh berhubung dengan doktor menerusi sistem EMR,” ujar Lin Ling lagi.
Tahap keselamatan sistem EMR sangat tinggi kerana hanya mereka yang terlibat boleh melihat rekod pesakit berkenaan.
Sebagai contoh, jururawat yang bertugas pada waktu kedatangan pesakit berkenaan sahaja yang dibenarkan membuka rekod, manakala cuma doktor yang terlibat dengan masalah pesakit boleh membacanya.
Malah, Lin Ling sebagai Pengarah Hospital SDH Park City sendiri dilarang melihat rekod kesihatan pesakit secara sembarangan.
Setiap kakitangan mempunyai kata kunci bagi log keluar dan log masuk. Log itu pula hanya boleh digunakan sewaktu bertugas.
Jika seseorang pekerja itu tidak memasukkan kata kunci log keluar selepas tamat waktu bekerja, sistem berkenaan akan secara automatik terkunci selepas beberapa minit. Ini bagi menjamin kerahsiaan rekod pesakit.
Kata Lin Ling, sistem tersebut telah pun digunakan di negara-negara Asia Barat seperti Mesir dan Emiriyah Arab Bersatu. Malah, katanya, sistem tersebut sudah dianggap maju serta stabil.

SISTEM HMIS dapat mengurangkan masa menunggu para pesakit.


Sistem pembayaran
Ia dikenali sebagai Health Insight. Bagaimanapun, untuk digunakan di Malaysia, sistem HMIS itu memerlukan pengubahsuaian.
Antara yang diubah ialah sistem kemasukan maklumat seperti nombor kad pengenalan untuk pendaftaran dan cara pembayaran.
Menurutnya, sistem pembayaran merupakan perkara paling kritikal untuk diubah kerana terdapat pelbagai cara membayar bil kesihatan di Malaysia.
“Setiap syarikat insurans mempunyai sistem yang berbeza. Ada juga majikan yang mengeluarkan surat jaminan, malah ada yang membayar sendiri,” cerita Lin Ling.
Jika terdapat kes yang memerlukan ia dirujuk ke hospital kerajaan, semua rekod pesakit akan dicetak, manakala rekod X-Ray disimpan dalam cakera padat.
SDH Park City telah menerima anugerah kecemerlangan dalam pelaksanaan HMIS untuk perkhidmatan penjagaan kesihatan Frost & Sullivan 2013.
“Penilaian tersebut dibuat selama sembilan bulan dari peringkat perancangan sehingga pelaksanaannya,” ungkapnya.
Sistem tersebut bakal dilaksanakan di dua lagi pusat perubatan Sime Darby iaitu di Subang Jaya dan Ara Damansara, Petaling Jaya.
Sekarang, terdapat dua buah pelayan untuk sistem tersebut yang beroperasi di tingkat dua dan tiga. Jika, pelayan di tingkat dua mengalami kegagalan operasi, aras satu lagi akan menjadi sokongan.
Apabila ketiga-tiga pusat perubatan sudah menggunakan sistem HMIS, sebuah pelayan di luar premis pusat perubatan akan digunakan. Ia dijangka beroperasi pada tahun 2014.
Selain itu, sistem tersebut bakal direka untuk dijadikan aplikasi mobil yang menggunakan sistem operasi Android bagi membolehkan ia diakses menggunakan tablet sekitar bulan Ogos 2013.
Buat masa ini, ia sedang diuji menggunakan gajet jenama Samsung.
Bagi memastikan ia lebih mantap, sebanyak dua talian WiFi disediakan khas untuk kegunaan kakitangan pusat perubatan itu yang mempunyai tahap keselamatan dan kata kunci.
Ia juga membolehkan pengunjung dan pesakit melakukan akses dengan lebih mudah.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: