Sunday, June 5, 2011

Telefon halimunan di tapak tangan


UNTUK menggunakan telefon halimunan ini, pengguna hanya perlu menekan di tapak tangan mereka yang mewakili butang aplikasi yang terdapat dalam telefon pintar iPhone.


KANAK-KANAK mungkin golongan yang sering menggunakan 'telefon bayangan' (imaginary phone) atau 'telefon halimunan' kerana mereka boleh berbual dengan 'rakan-rakan yang jauh' dengan hanya bercakap kepada tangan atau jari.

Bagaimanapun, jika orang dewasa didapati bercakap dengan tangan atau asyik menekan-nekan tapak tangannya dengan jari, mungkin dia akan dianggap sebagai orang gila.

Pada masa depan, ia tidak akan berlaku. Sesiapa yang menggangap anda orang gila kerana terlalu asyik bermain-main dengan tapak tangan dianggap ketinggalan zaman kerana mereka sebenar tidak tahu anda sedang mengendalikan telefon bimbit.

Ketika itu, anda boleh menekan butang atau ikon di skrin telefon iPhone anda dengan hanya melakukannya di atas tapak tangan. Anda boleh mendail atau menekan butang-butang di skrin telefon anda walaupun tiada telefon di tangan.

Seorang penyelidik, Sean Gustafson dari Hasso Plattner Institute di Potsdam University, Jerman misalnya boleh mengawal iPhone yang berada di dalam seluarnya dengan hanya menekan tapak tangan yang kosong.

Teknologi seumpama ini mungkin berguna apabila telefon berdering tetapi anda sukar menjawabnya kerana tangan basah, tangan dipenuhi tepung, sedang berdiri di dalam keretapi, telefon terjatuh atau juga mungkin anda sedang bersolat.

Maka dengan hanya menekan tapak tangan, anda boleh mematikan panggilan itu, menjawabnya dengan menghidupkan speaker kuat, menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) sambil menyatakan anda sedang sibuk dan sebagainya.

Idea Gustafon dan rakan-rakan penyelidiknya yang diterajui oleh profesor sains komputer, Patrick Baudisch bertujuan menggabungkan fungsi telefon dan alat kawalan jauh televisyen.

Untuk membolehkan teknologi ini berfungsi, ia memerlukan dua elemen penting iaitu pengguna mengetahui di manakah butang dan fungsi di telefon asal dan juga teknologi sensor yang boleh mengesan dan memberi arahan kepada telefon tanpa mengira di mana ia berada.

iPhone kepada iTangan

Bagi menjalankan ujian teknologi ini, kumpulan penyelidik tersebut telah memilih 12 sukarelawan pengguna iPhone yang benar-benar mengetahui di manakah letaknya kedudukan butang atau ikon aplikasi di telefon bimbit mereka walaupun tanpa melihat.

"Kami mendapati 68 peratus daripada pengguna iPhone mengetahui butang-butang aplikasi penting jika ia berada di tapak tangan mereka.

"Ini bermakna mereka merupakan golongan yang sedia menggunakan 'telefon bayangan," kata Baudisch kepada New Scientist.

Bagi membolehkan telefon itu mengetahui apa yang ditekan oleh pengguna di tapak tangannya, penyelidik itu menggunakan 'kamera mendalam' seperti yang digunakan dalam sistem sensor pergerakan Kinect untuk permainan Xbox 360 oleh Microsoft.

Kamera sensor itu akan mengesan pergerakan jari pengguna dan melihat di mana ia diletakkan dan seterusnya arahan itu dipindahkan kepada telefon bimbit secara wayarles.

Dalam ujian, kamera itu diletakkan di kepala pengguna tetapi menurut penyelidik itu teknologi kamera yang semakin kecil akan membolehkan ia dipasang pada butang baju, kerongsang atau loket di masa depan.

"Mungkin di suatu hari nanti, pengguna boleh meninggalkan telefon mereka di rumah sahaja dan kemudiannya mengarahkan telefon itu menghantar SMS dari jarak jauh menggunakan sentuhan di jari," kata Baudisch.

Bagaimanapun, menjawab telefon memerlukan telefon itu berada berdekatan pengguna kerana ia perlu didengar oleh mikrofon telefon dan bunyi dikeluarkan melalui speaker.

Pasukan penyelidik dari Potsdam University itu bukan sahaja sedang mengusahakan telefon halimunan tetapi mereka juga sedang berusaha menggantikan alat kawalan televisyen yang selalu tersembunyi di celah sofa itu dengan menggunakan arahan tangan sahaja.

Projek telefon bayangan ini juga merupakan sebahagian daripada projek bermatlamat lebih besar iaitu mewujudkan Antaramuka Bayangan bagi pelbagai produk elektronik.

Perkembangan dalam bidang bidang teknologi sentuhan untuk telefon bimbit ini sememangnya agak menarik kerana jika dahulu anda memerlukan pen stylus untuk mengawal butang-butang di skrin sesentuh, kemudian anda menggunakan jari di skrin dan di masa depan, dengan sentuhan di tapak tangan juga membolehkan anda menggunakan telefon.

Idea untuk berinteraksi dengan komputer sememangnya bukan baru seperti dilakukan Microsoft melalui sensor Kinectnya. Sony juga pernah membangunkan EyeToy untuk perisian dan kamera video yang mengesan pergerakan untuk PlayStationnya.

Projek penyelidikan berasaskan gerak isyarat dikenli sebagi SixthSence yang dijalankan oleh Pattie Maes, profesor di Massachusset Institute of Technology bersama pelajarnya menggunakan kamera boleh pakai yang merakamkan pergerakan pengguna dan kemudiannya dipancarkan melalui projektor kecil di mana-mana permukaan.

Baudisch dan Gustafson menyatakan sistem mereka lebih mudah daripada SixthSense kerana ia memerlukan komponen yang sedikit dan murah.

Selain 'melukis' di tapak tangan menggunakan jari, pengguna juga boleh membuat pergerakan jari di udara yang kemudiannya diterjemahkan melalui telefon bimbit atau komputer.

Sememangnya perkembangan teknologi bayangan atau halimunan ini sesuatu yang sangat menarik untuk dibuat kajian kerana di masa depan, tentu pemandangan manusia menggunakan komputer atau telefon bimbit dengan hanya menggerakkan tangan dan jari di udara akan menjadi satu kenyataan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: