Tuesday, June 21, 2011

Karyawan Sokong SKMM Sekat Laman Web Haram

Freddie Fernandez bersama artis dan pemuzik tanah air.

KUALA LUMPUR: Selepas Persatuan Industri Rakaman Malaysia (RIM), Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) pula tampil bagi menujukan sokongan terhadap tindakan kerajaan menyekat beberapa laman portal yang menawarkan khidmat muat turun kandungan kreatif secara haram.

Presiden Karyawan, Datuk Freddie Fernandez berkata, sudah tiba masanya pihak berkuasa mengambil tindakan membanteras laman web haram bagi membantu perkembangan industri seni tanah air.

“Kami mewakili pelbagai pihak dalam industri ini tidak mahu kerajaan menarik balik tindakan yang telah diambil berikutan beberapa bantahan dan ugutan daripada pihak yang tidak berpuas hati terhadap pengharaman itu.

“Kami sudah terlalu lama menunggu tindakan sewajarnya diambil kepada mereka yang tidak bertanggungjawab yang membunuh masa depan industri seni tanah air ini,” ujarnya pada sidang media din sini, Isnin bagi menyokong tindakan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyekat beberapa laman portal muat turun haram.

Baru-baru ini, SKMM telah mengenakan tapisan Internet dan menyekat 10 laman perkongsian fail antarabangsa sehingga menyebabkan beberapa laman web kerajaan dan hiburan digodam.

Tambahnya, usaha ini dapat membantu perkembangan industri hiburan tempatan yang semakin kritikal akibat daripada masalah cetak rompak dan muat turun secara haram ini.

“Industri hiburan kita kecil dan dengan adanya lanun-lanun seperti ini lebih memburukkan lagi keadaan.

“Karya yang dibuat oleh pemuzik tempatan dengan sewenang-wenangnya dicuri oleh lanun-lanun ini, malah jika dilihat secara mata kasar pemuzik-pemuzik tempatan sudah tidak mampu untuk berkarya kerana tidak mendatangkan hasil,” ujarnya.

Kata Freddie, tindakan ini seharusnya bukan sahaja disokong oleh keseluruhan penggiat seni tanah air malah kesedaran kepada masyarakat awam.

Hadir sama, pada majlis tersebut beberapa artis dan pemuzik tanah air seperti Fazli Zainal, Salwa Adbul Rahman, Izwan Pilus dan Aznan Alias.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: