Thursday, June 23, 2011

Bersikap terbuka bicara seks


sekiranya lelaki gagal mendapat ereksi optimum dia mungkin akan mengecewakan pasangannya.


fitrah manusia dianugerahkan dengan akal fikiran, perasaan, nafsu dan keinginan. Justeru perkahwinan dilihat sebagai satu saluran untuk memberi kedamaian dan ketenteraman dua jiwa antara lelaki dan wanita dalam memenuhi fitrah tersebut.

Dalam Islam, ia juga sebagai menghalalkan perhubungan kelamin supaya mendapat keberkatan daripada Allah.

Namun jika perhubungan intim suami isteri tidak menjadi seperti yang diharapkan pasti sedikit sebanyak memberi kesan kepada keharmonian rumah tangga.

Sebab itu sering kedengararan bahawa seks dan meraih kepuasan daripadanya bukanlah perkara utama dalam perhubungan suami isteri.

Tetapi benarkah itu yang ada dalam hati mereka? Atau mereka sebenarnya malu dan tabu untuk membicarakan hal seks kerana tidak mahu disalah anggap sebagai bercerita hal dalam kelambu masing-masing?

Tetapi ramai yang tidak sedar atau lupa bahawa komunikasi adalah kunci utama bagi permasalahan seks suami isteri.

Ia nampak kecil. Tetapi sebenarnya ia ibarat bom jangka yang tidak mustahil akan meletuskan perbalahan lebih besar jika tidak ditangani.

Apabila membicarakan soal kepuasan seks dalam rumah tangga, apakah kunci atau ukuran sebenar kepuasan seksual dan keintiman antara lelaki dan perempuan?

Menerusi kaji selidik oleh syarikat farmasutikel terkenal, Pfizer, mendapati kebanyakan pasangan di Malaysia berpendapat tahap ketegangan merupakan kunci utama kepuasan seksual.

Bukti yang diperolehi menerusi hasil kaji selidik yang dinamakan Kajian Seks Ideal itu diadakan pada bulan Disember tahun lalu.

Ia melibatkan 3,282 responden lelaki dan wanita dari 10 buah negara Asia Pasifik termasuk Malaysia.

Kajian itu sememangnya amat diakui kepentingannya memandangkan ia satu isu yang agak tabu dan kurang dibicarakan secara terbuka oleh pasangan di negara ini.

Dalam pada itu ia juga perlu demi memahami pemikiran lelaki dan wanita dalam menentukan persekitaran yang ideal.

Ia turut merumuskan pandangan lelaki dan wanita tentang bentuk badan, kesihatan organ reproduktif, personaliti, gaya hidup yang diidamkan, hubungan seksual mengikut ukuran Erection Hardness Score (EHS).

Pakar Urologi dari Pusat Perubatan Gleneagles Kuala Lumpur, Dr. George Lee berkata, kualiti ketegangan atau ereksi bukan sahaja memberi kepuasan kepada kaum lelaki secara fizikal, psikologi dan emosi tetapi ia juga sama penting untuk pasangan mereka.

“Dalam penjagaan kesihatan khususnya, memang wujud diskriminasi. Cuba kita utarakan persoalan ini, antara lelaki dan wanita mana yang mudah jatuh sakit? Jika secara rambang, pasti jawapannya lelaki. Namun mengikut kajian, perempuan lebih mudah jatuh sakit dari lelaki.

“Jika ditanya siapa umur lebih panjang? Wanita hidup lebih lama dari lelaki. Ini kerana lelaki dikaitkan dengan kuat merokok dan minum alkohol. Padahal yang sebenarnya lelaki susah mengakui yang mereka sedang sakit. Sehinggalah penyakit tersebut jadi kronik barulah mereka mahu merujuk kepada doktor,” jelasnya pada satu sesi perbincangan anjuran Pfizer di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Tambah Dr. Lee, bukan mudah mengubah tanggapan lelaki bahawa isu mati pucuk itu satu penyakit.

“Lelaki terlalu tabu untuk membicarakan tentang seks, terutama yang melibatkan kekurangan mereka.

Sekiranya seseorang lelaki mendapat ereksi optimum, dia mencapai kemampuan seksual yang lebih baik dan boleh memuaskan pasangannya.

“Dengan gaya kehidupan seksual yang membahagiakan, lelaki yang baik pada prestasi seksnya mempunyai imej diri dan keyakinan yang lebih baik. Mereka merasa lebih berjaya dari orang lain,” jelas Dr. Lee yang juga merupakan salah seorang panel pengkaji dalam Kajian Seks Ideal untuk Malaysia.

Selain daripada pengalaman seks yang ideal, kajian itu juga menunjukkan kaitan di antara kualiti ereksi lelaki dan kaitannya dengan status kesihatan mereka.

“Apa yang kebanyakan lelaki tidak tahu ialah kegagalan fungsi ereksi merupakan salah satu tanda awal bagi penyakit kardiovaskular. Lazimnya ia berlaku seiring dengan diabetes, hipertensi, kolesterol tinggi dan penyakit jantung.

“Akibat daripada kadar kolesterol dan diabetes yang tinggi, salur darah akan dihalang oleh pengumpulan lemak di sepanjang dinding arteri. Lama kelamaan salur darah ini akan mengeras dan menjadi sempit, mengakibatkan pengaliran darah tidak mencukupi ke organ-orang penting.

“Salur darah di bahagian kelamin lelaki lebih kecil berbanding tubuh lain. Jadi apabila bahagian ini bermasalah, bahagian tubuh lain turut terlibat terutama sekali jantung,” katanya.

Dr. Lee berkata, mengambil berat akan kualiti ereksi dan mendapat rawatan pencegahan melalui khidmat nasihat profesional bukan sahaja meningkatkan pengalaman seksual dan imej diri malahan ia boleh meningkatkan keseluruhan tahap kesihatan anda.

Kesimpulannya, amat baik pasangan berbincang dan mengambil bahagian dalam proses kaunseling bersama doktor. Tetapi, pasangan perlu pastikan komitmen mereka jika mahukan hasil yang berkesan.

Adakalanya, beberapa sesi kaunseling seksual berupaya membantu lelaki yang akan menjalani rawatan berkaitan mati pucuk.

Ia sekali gus menjadikan mereka bersedia dari segi minda dan mempunyai perasaan positif untuk menjalani kehidupan yang lebih baik selepas itu.

Saranan kaunselor juga mampu mendorong pasangan untuk memperbaiki komunikasi seksual dan hubungan cinta mereka.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: