Tuesday, June 21, 2011

Lasik membetulkan masalah mata


Dr. Lee Mun Wai mengetuai prosedur Lasik ke atas seorang pesakit.


BAGI Chan Wai Yin, 65, dunianya bagaikan kembali terang selepas hampir berpuluh tahun hidup dalam keadaan kelam.

Sebelum ini, kemana sahaja dia pergi, cermin mata adalah sahabat paling setia yang menemaninya ke mana sahaja.

Namun selepas mendapat tahu mengenai rawatan laser mata dia terus membuat pemeriksaan lanjut untuk melakukan rawatan tersebut.

Selepas dua jam, kehidupan terus berubah. Malah penglihatan juga semakin terang tanpa memakai kanta lagi.

Beliau merupakan antara pesakit terawal di Asia yang membuat rawatan laser mata menggunakan kaedah pembedahan Lasik (laser assisted in situ keratomileusis) terpantas di dunia, Wavelight Refractive Suite.

Menurut Pengarah Pusat Perubatan Mata Lee (LEC), Dr. Lee Mun Wai, rawatan Lasik adalah pembedahan untuk membetulkan masalah penglihatan yang membabitkan kornea seperti rabun dekat (myopia), rabun jauh (hiperopia) dan astigmastisma (lengkungan kornea tidak sekata yang menjejaskan penglihatan dekat dan jauh).

Tambah beliau lagi, teknologi moden dari Jerman itu berkesan dan pilihan mudah kepada mereka yang mahu bebas daripada memakai cermin mata dan kanta mata lekap.

Katanya lagi, prosedur rawatan adalah cukup pantas dan diyakini selamat.

Malah ia tidak sakit dan hanya menggunakan ubat titis mata sebagai anestetik.

"Ia dikategorikan sebagai prosedur pesakit luar kerana pembedahan ini mengambil masa kira-kira 10 hingga 15 minit saja,'' katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Dengan gabungan dua jenis laser iaitu 200 kHz Wavelight FS200 femtosecond dan 500Hz Waveligh EX500 excimer, tekonolgi Wavelight Refractive Suite yang pertama diperkenalkan di Malaysia dan Asia menjadi platform pembedahan baik pulih mata terpantas di dunia.

Dengan menggunakan kaedah ini bukan hanya mengurangkan komplikasi serius, tetapi juga mampu membantu menyelesaikan masalah mereka.

"Lasik adalah pembedahan yang selamat. Mata seseorang diperiksa terlebih dulu, terutama tekanan dalam mata, kelengkungan kornea dan ketebalan kornea bagi memastikan ia layak menjalani pembedahan ini,'' jelas Dr. Lee.

Bagaimanapun, sebelum melakukan rawatan itu, satu gelang khas dimasukkan supaya menstabilkan kornea dan menyediakan mata untuk pembedahan.

"Dalam rawatan ini bentuk kornea dibetulkan supaya penglihatan pesakit menjadi lebih jelas. Sebab itu, rawatan ini dilakukan dalam keadaan pesakit sedar,''ujarnya lagi.

Sehingga kini, orang ramai masih lagi takut untuk menjalani pembedahan Lasik berikutan stigma ke atas penggunaan pisau walaupun pada hakikatnya prosedur itu kini jauh lebih canggih tanpa perlu merasakan sakit dan pedih.

"Seseorang pesakit yang ingin mendapatkan rawatan selalunya bimbang tentang risiko yang perlu ditanggung tetapi melalui lasik Wavelight Reractive Suite bukan sahaja mengurangkan komplikasi serius tetapi juga mampu membantu menyelesaikan masalah,'' terang Dr. Lee.

Katanya lagi, rawatan itu juga dilengkapi dengan rangkaian komputer bersepadu yang dikenali sebagai WaveNet yang membolehkan pemindahan data pesakit dilakukan melalui peralatan diagnostik ke laser itu.

Ini membolehkan doktor yang merawat memberikan hasil pembetulan mata secara konsisten beserta hasil visual berkualiti tanpa kompromi dari segi tahap keselamatan ketika melakukan rawatan.

Katanya lagi, antara ciri menarik teknologi laser FS200 adalah kemampuannya merawat mengikut bentuk dan saiz kornea yang berbeza.

Selain itu, ia juga mampu meminimumkan insiden lapisan gelembung yang kabur, malah FS200 juga merupakan laser femtosecond yang terpantas dan mampu mengurangkan masa untuk membuat lapisan nipis (flap) pada mata kepada enam saat.

Dalam pada itu, EX500 ialah laser eksimer paling pantas dalam pasaran dan boleh merawat 1.0 diopter (100 darjah kuasa cermin mata) hanya dalam masa 1.4 saat.

"Menerusi teknologi terbaru dari Jerman ini, saya yakin bahwa hasil keputusan daripada prosedur pembedahan yang lebih efisien dan efektif ini, ia akan menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia untuk memilih prosedur rawatan penglihatan melalui Wavelight," ujar Dr. Lee.

1 comment:

Tinggalkan Komen Anda Sini: