Monday, November 30, 2009

Dafi: Ada Orang Cuba Eksploitasi Saya...

Mengenali penyanyi kelahiran program realiti Akademi Fantasia (AF) musim ke-5 ini, dia lebih suka bersikap merendah diri walaupun merupakan anak seorang menteri.

BUKAN mudah memegang gelaran anak Datuk berstatus menteri seperti penyanyi Dafi, anak kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Ismail Sabri Yaakob.

Serba salah dibuatnya apabila ada pihak-pihak tertentu yang berdampingan dengannya semata-mata kerana mahu meminta ‘sesuatu’.

Jika ada pihak yang hendak berjumpa dengan ayahnya, Dafi atau nama sebenarnya Gadaffi tidak menafikan ada yang gemar mengeksplotasi dirinya.

Namun begitu, penyanyi lagu ‘Bila Terasa Rindu’ dan ‘Seumur Hidup’ ini tidak merasakan hal itu sebagai suatu masalah yang besar kepada dirinya.

“Memang ada orang yang cuba eksploitasi saya tetapi bila fikir semula, saya rasa tak salah menolong mereka..tetapi saya tak suka campurkan masalah kerja dengan masalah keluarga.

“Jadi, dari situ saya akan cuba beritahu mereka supaya berjumpa dengan orang-orang yang sepatutnya kerana saya boleh menolong setakat yang mampu,” kata Dafi.

Mengenali penyanyi kelahiran program realiti Akademi Fantasia (AF) musim ke-5 ini, dia lebih suka bersikap merendah diri walaupun merupakan anak seorang menteri.

Bagi Dafi, dia menganggap status anak menteri sebagai suatu kelebihan memandangkan sebelum ini dia terlebih dahulu merasa kehidupan anak kepada seorang yang bukan ‘siapa-siapa’.

“Sekarang saya masih menjalankan kehidupan yang sama seperti dulu dan sebolehnya mahu mencapai apa yang diidamkan dengan usaha sendiri.

“Bapa saya bukan terus bergelar seorang menteri semasa saya mula-mula bergelar artis dahulu.

“Sejak dulu lagi bapa saya sudah mendidik kami agar berdikari. Tetapi kadangkala tidak dinafikan saya masih memerlukan sokongan keluarga kerana siapa lagi yang boleh membantu kalau bukan mereka,” beritahunya yang sudah tiga tahun bergelar artis.

Menyebut tentang pencapaian yang berjaya diperolehinya setakat ini, terus-terang pemuda berusia 21 tahun ini berkata dia berada di tahap 0.5 peratus.

“Masih banyak perkara yang saya perlu belajar kerana saya masih baru dalam industri. Saya akan puas bila orang kata ‘awak dah ‘improve’ banyak dari AF’.

“Saya hargainya kerana ada juga yang bercakap seperti itu. Insya-Allah, selepas ini saya akan mengikuti kelas vokal dan menari kerana saya masih mencari tempat yang sesuai.

“Selepas saya berjanji untuk menamatkan pengajian dalam ‘Diploma Sound and Music’ di Universiti Teknologi Kreatif Lim Kok Wing pada beberapa minggu lalu, saya tidak mahu berjanji untuk menyambung pelajaran lagi selepas ini kerana semuanya bergantung kepada masa,” ujarnya yang sedang menunggu Hari Graduasinya pada Disember ini. Selain itu, anak kedua daripada empat beradik ini akan merakamkan single terbarunya yang berentak ‘up-tempo ballads’ ciptaan Edry Abdul Halim pada minggu ini.

Pelakon filem ‘Sayang, You Can Dance’ ini juga berasa teruja untuk berlakon dalam sebuah drama muzikal terbitan KRU Studios di samping penyanyi dan pelakon Marsha, Adam AF2, Zain Ruffedge dan Wangi The Fabulous Cats mulai Disember ini.

“Saya memegang watak seorang pekerja hotel dan cerita ini berlatarkan hotel. Agak sukar juga untuk mencari rujukan cerita muzikal yang berlatarkan tentang hotel tetapi buat masa ini saya telah mengambil filem ‘Greece’ dan ‘High School Musical’ sebagai contoh.

“Saya mengidam untuk kelihatan seperti pelakon Zac Efron dalam ‘High School Musical’. Bagaimanapun, saya akan cuba menjadi diri-sendiri..,” beritahunya yang turut terlibat dengan beberapa buah iklan seperti produk minyak wangi Silky dan undangan ‘show’.

Dafi juga menyanyikan lagu kempen Telekom Malaysia Berhad (TM), ‘Through My Window’ secara trio dengan Mila dan Akim serta kempen ‘Jom, Hijaukan Malaysia’ anjuran Disney bersama Marsha, Mila dan Nana AF1 dan menyumbangkan suara mereka untuk filem ‘High School Musical 3’ oleh penganjur yang sama.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: