Monday, November 30, 2009

1,001 kisah sifu Rafflesia

Lebih dua dekad Prof. Emeritus Datuk Dr. Abdul Latiff Mohamed mengkaji bunga Rafflesia. Justeru, bukanlah menghairankan jika beliau mampu berkongsi banyak maklumat tentang bunga terbesar di dunia itu.




BUNGA Rafflesia 'berkembang' di bingkai-bingkai gambar yang menghiasi bilik pejabatnya. Kutub khanah mengenai bunga Rafflesia dan tumbuhan botani pula 'merimbun' di atas meja dan almari di balik dinding. Kedatangan penulis dan jurugambar ke pejabatnya disambut dengan wajah yang ceria.

"Nak bagi kad nama, belum siap lagi," ujar Profesor Emeritus Datuk Dr. Abdul Latiff Mohamed dengan senyuman lebar sambil menunjukkan beberapa kad namanya yang belum siap dipotong. Kad-kad nama itu turut dicetak dengan gambar bunga Rafflesia.

Nyata bunga Rafflesia atau dikenali juga sebagai pakma amat menarik perhatiannya. Pengalaman bertemu Abdul Latiff, 61, di pejabatnya di Pusat Pengajian Sains Sekitaran dan Sumber Alam, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, mendekatkan diri penulis dengan bunga gergasi itu.

Abdul Latiff cukup arif tentang bunga Rafflesia dan merupakan salah seorang pakar tentang bunga itu di negara ini. Disifatkan sebagai ensiklopedia bergerak tentang biodiversiti di Malaysia, beliau turut menjadi tempat rujukan oleh agensi berita antarabangsa untuk mendapatkan informasi tentang Rafflesia, bunga terbesar di dunia itu. Bunga Rafflesia terbesar yang pernah direkodkan berukuran diameter sepanjang satu meter dan berketinggian 50 sentimeter (cm).

Mengkaji mengenai bunga Rafflesia sejak lebih dua dekad, kali pertama Abdul Latiff menyaksikannya pada tahun 1980 di sebuah hutan di Kelantan telah menerbitkan satu rasa yang sukar digambarkan.

Penyelidikan

"Saya ingat lagi saat kali pertama menemuinya. Bagi saya, ia bunga yang sangat cantik. Rasa seronok pada tahap yang paling tinggi. Saya lantas bergambar dengannya. Yalah, bukan semua orang berpeluang bergambar dengan bunga itu.

"Sejak itu, apabila saya masuk untuk mengajar di kelas, saya selalu bertanya kepada pelajar-pelajar saya, berapa ramai antara anda pernah bergambar dengan bunga Rafflesia? Saya sentiasa rasa teruja untuk berkongsi kegembiraan itu," katanya sambil menjelaskan tanggapan salah orang ramai yang menganggap Rafflesia hanya boleh didapati di hutan pergunungan di Sabah.

"Di negara kita, Rafflesia bukan sahaja boleh didapati di hutan di Borneo, bahkan di Kelantan, Perak dan Pahang," jelas anak kelahiran Kota Bharu itu.


BERPENGALAMAN mengkaji Rafflesia selama lebih dua dekad, Abdul Latiff turut berhasrat untuk melahirkan beberapa lagi penyelidik atau pakar tentang bunga itu.


Abdul Latiff amat aktif meredah hutan untuk menemui Rafflesia sekitar tahun 1980-an. Katanya, pantang sahaja diberitahu ada Rafflesia di tempat-tempat tertentu, pasti beliau akan pergi. Kadang-kadang sampai seminggu dua kali melakukan penyelidikan di hutan.

Cuma, apabila tahun 1990-an, beliau sudah mula kurang aktif membuat kerja-kerja penerokaan dan mula melatih pakar-pakar baru dalam kalangan pelajarnya. Pakar bunga Rafflesia seperti Prof. Kamarudin Mat Salleh (kini Allahyarham) yang menulis buku tentang Rafflesia merupakan anak didiknya.

Rasa marah

Bagaimana bunga aneh itu yang mencuri perhatiannya? Abdul Latiff berkata, sebenarnya ada dua faktor yang mendorongnya mengkaji Rafflesia. Yang pasti, ia bukanlah minat yang berakar umbi dari awal.

Pertama, bunga Rafflesia ialah parasit dan hanya menumpang pada satu jenis tumbuhan iaitu anggur liar. Sebenarnya, Abdul Latiff berminat untuk mengkaji tentang anggur liar atau nama saintifiknya, Tetrastigma. Maka, beliau secara tidak langsung mengenali Rafflesia.


POKOK anggur liar yang menjadi perumah bunga parasit, Rafflesia.


"Kedua, sebab saya geram. Dahulu, pakar tentang Rafflesia ialah seorang pengkaji dari Jerman. Pendek kata, di dunia ini hanya dia seorang yang menjadi pakar rujuk tentang Rafflesia. Semasa saya menuntut di Jabatan Botani, Universiti Malaya (UM) pada tahun 1973, saya pernah mengikuti seminar yang dikelolakan oleh pakar dari Jerman itu.

"Saya amat marah apabila di dalam ceramahnya dia mengatakan dengan bangga: "Saya telah menipu seorang Orang Asli (walhal sebenarnya orang Melayu) dengan hanya 50 sen untuk menunjukkan tempat Rafflesia berkembang yang saya kehendaki.

"Ketika itu, saya amat marah dan kesal dengan sikap orang Barat yang masih berfikir secara kolonialisme. Mereka menganggap mereka masih menguasai dan kita bangsa yang boleh diperkotak-katikkan. Adakah kita mahu terus membiarkan mereka mencemari maruah kita? Rafflesia hanya ada di rantau Asia Tenggara iaitu di bumi bertuah Malaysia, Indonesia, Brunei, Thailand dan Filipina, tapi kita membiarkan mereka mendominasi. Bayangkan, nama Rafflesia pun diberi sempena nama penjajah British, Stamford Raffles?" ujarnya yang sejak itu nekad untuk melenyapkan dominasi Barat dalam kajian tentang Rafflesia.

Misteri

Buktinya, Abdul Latiff dan pengkaji di negara ini menamakan spesies-spesies Rafflesia baru dengan nama-nama orang Malaysia misalnya, R. Azlanii dan R. Tengkuadlinii. R. azlanii misalnya diambil sempena nama Sultan Perak, Sultan Azlan Shah apabila Abdul Latiff bersama seorang pengkaji lain menemui spesies baru di Hutan Simpan Temenggor, Perak.

Walaupun kajian mengenai Rafflesia sudah banyak dilakukan namun ada beberapa perkara yang masih misteri tentang tumbuhan itu.


TERDAPAT spesies bunga Rafflesia yang berwarna lebih terang dan mempunyai tompok-tompok halus pada kelopaknya.


"Rafflesia hanya tumbuh pada anggur liar tapi bunga itu cuma ada di negara kita dan beberapa negara jiran sahaja. Sedangkan tumbuhan anggur liar boleh didapati dari India hingga ke Papua New Guinea. Mengapa? Kami belum ada jawapan pasti. Yang pasti, Rafflesia ialah anugerah buat kita," ujarnya sambil memberitahu kini terdapat juga pakar Rafflesia di Indonesia dan Filipina.

Rafflesia ialah parasit 100 peratus. Ia berlainan dengan bunga-bunga yang lain. Ia cuma bunga dan tidak mempunyai daun, akar dan batang. Ia terpaksa bergantung nutrien daripada tumbuhan lain. Nasibnya amat berisiko.

"Rafflesia juga amat sukar untuk wujud kerana sifat semula jadinya begitu. Bunga jantan dan bunga betinanya berada jauh antara satu sama lain maka menyukarkan proses pendebungaan. Ia bukan seperti bunga lain yang tumbuh berdekatan. Pertumbuhannya juga bergantung kepada bantuan haiwan. Bunga yang telah bertukar menjadi buah, diuraikan oleh haiwan. Biji-bijian buah itu mestilah jatuh pada tumbuhan perumah jika mahu Rafflesia yang baru tumbuh. Kalau jatuh pada tanah, tidak jadi apa," katanya.

Bagaimana Rafflesia menjadi inspirasi hidupnya? Abdul Latiff berkata, Rafflesia sejenis tumbuhan yang mampu untuk hidup walaupun banyak rintangan yang terpaksa dihadapinya untuk wujud di muka bumi. Sifat itulah yang cuba diterapkan pada dirinya dan anak-anak.


RAFFLESIA yang mati akan berubah berwarna hitam.


"Walau betapa sukar pun rintangan, pasti kita boleh meneruskan hidup," katanya.

Harapan beliau? Abdul Latiff yang layak digelar guru atau 'sifu' dalam penyelidikan Rafflesia itu menyatakan dua perkara.

"Saya berhasrat untuk melahirkan beberapa lagi pakar atau penyelidik Rafflesia untuk lebih mendalami biologi tumbuhan berkenaan. Saya juga berharap kita dapat sama-sama melindungi bunga yang cukup unik ini. Seterusnya, berkongsi anugerah keunikan ini dengan pelancong luar menerusi eko pelancongan," ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: