TAMPIN - Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Itulah yang boleh digambarkan apabila majlis kahwin anak Negeri Sembilan dari suku tiga batu, Siti Salbiah Mohd Muji, 26, dan pasangannya, Mohamad Zakerie Awang @ Abd Ghani, 26, dari Terengganu mengimbau kembali kenangan lama majlis perkahwinan nenek mereka melalui adat menjulang lebih 60 tahun lalu.
Bapa saudara Siti Salbiah, Zakaria Muji, 60, berkata, emaknya, Lopiah Isa, 81, yang berasal dari Batu Kikir, Kuala Pilah, ingin melihat cucu perempuannya melalui detik manis pada majlis perkahwinan dengan mengamalkan Adat Perpatih.
“Kami bergotong-royong selama dua jam menyediakan tempat duduk pengantin untuk dijulang. Bagi menyediakan tempat duduk ni, dua kerusi rotan diperlukan dan diikat dengan buluh di kedua-dua belahnya untuk diangkat ahli keluarga dari kedua-dua belah.
“Bagi menambah seri tempat duduk pengantin bagi adat menjulang ni, kami guna kain berwarna merah sebagai alas tempat duduk sepanjang pengantin diarak kira-kira 100 meter ke majlis perkahwinan mereka,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di Rumah Rakyat Kota, di sini, kelmarin.
Zakaria berkata, tradisi seumpama itu wajar diketengahkan di majlis perkahwinan untuk memberi peluang kepada generasi muda mengetahui kepelbagaian acara dalam Adat Perpatih.
Malah tambahnya, majlis perkahwinan ini yang juga dihadiri kaum lain dan masyarakat luar, sekali gus dapat memperkenalkan keunikan amalan Adat Perpatih di negeri ini khususnya di Rembau kepada tetamu yang hadir.
“Jadi keluarga kami berhasrat untuk menghidupkan kembali adat menjulang ini bagi membolehkan bukan hanya ahli keluarga memahami acara adat, bahkan masyarakat setempat,” katanya.