Friday, July 31, 2009

Menjaga simpanan KWSP


SIMPANAN KWSP perlu digunakan untuk pelaburan yang selamat.


MINGGU lepas artikel saya membincangkan tentang keperluan menyediakan diri untuk hari-hari persaraan.

Beberapa tahun lalu, satu kajian telah dilakukan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengenai simpanan pencarumnya.

Kajian itu mendapati sebanyak 70 peratus daripada mereka yang bersara (umur 55) hanya mampu menyara hidup seharian mereka dengan wang simpanan KWSP selama tiga tahun sahaja dari tarikh mereka bersara.

Ini merupakan satu fakta yang sungguh menakutkan. Di sinilah juga kita mendapati bahawa ramai daripada mereka yang telah bersara terpaksa bekerja semula.

Bayangkanlah jika kita diberikan kesihatan yang baik selepas bersara sedangkan wang simpanan KWSP sudah habis digunakan. Pastinya kita akan berdepan dengan masa depan yang sangat gelap selepas bersara.

Kebanyakan kita amat bergantung harap kepada simpanan KWSP sebagai salah satu daripada dana yang akan menyediakan wang perbelanjaan harian setelah kita bersara kelak.

Bekalan persaraan kita boleh juga diperoleh daripada sumber lain seperti:

*Akaun simpanan/akaun simpanan tetap

*Lembaga urusan tabung haji

*Unit-unit amanah saham nasional

*Wang kutipan daripada sewa rumah atau pejabat

*Wang ihsan daripada anak-anak

Pihak KWSP dan kerajaan acapkali menasihatkan pencarum-pencarumnya agar tidak mengeluarkan simpanan mereka sesuka hati sewaktu masih bekerja.

Namun, apa yang menyedihkan kebanyakan pesara atau pencarum menggunakan simpanan KWSP mereka untuk pelaburan berisiko tanpa mempunyai ilmu pelaburan yang mencukupi.

Jika tersilap percaturan ia menjadikan simpanan yang dikumpul selama ini hanyalah sia-sia.

Persoalan yang pasti bermain di minda kita adalah bagaimana melaburkan wang simpanan yang betul dalam skim-skim kewangan seperti Unit Amanah (Unit Trust), Unit Modal Terjamin (Capital Guarantee Funds) atau sebagainya.

Beberapa fakta yang perlu kita ketahui ialah, pencarum yang di bawah umur 55 tahun boleh mengeluarkan simpanan mereka dari Akaun 1 (jika simpanan mereka mempunyai dana minimum sebanyak RM 55,000) untuk dibuat pelaburan dalam unit amanah yang diluluskan oleh panel pelaburan KWSP.

Pelaburan minimum yang boleh dilaburkan dalam unit amanah ialah RM1,200. Tetapi jika kita ingin melaburkan wang kita melalui akaun yang diuruskan oleh badan pengurusan, pelaburan minimumnya adalah RM25,000 ke atas.


KAJIAN KWSP mendapati hampir 70 peratus pencarumnya mempunyai simpanan yang hanya bertahan tiga tahun selepas bersara.


Setelah kita melakukan pelaburan, kita perlukan banyak masa untuk memerhatikan agar kaunter-kaunter unit yang dilaburkan akan mendatangkan keuntungan.

Untuk itu, kita kena pandai membeli unit-unit saham apabila harganya rendah dan menjual unit-unit itu ketika harga melonjak tinggi.

Dengan keadaan ekonomi yang mencabar sekarang, untuk menunggu harga unit naik ke tahap untung, akan mengambil masa yang lama.

Hanya dengan melakukan jualan-belian pada masa yang baik, menjadi rahsia dalam membuat keuntungan dalam unit amanah.

Tetapi, jangan lupa kerana bagi yang berumur 45 tahun ke atas, jika anda melakukan kesilapan ia merupakan kesilapan yang sungguh besar kerana boleh menjejaskan masa depan anda.

Selain itu, kebanyakan pelaburan dalam unit amanah meletakkan kos pendahuluan yang tinggi.

Satu lagi fakta tentang pelaburan yang dilakukan melalui unit amanah, ialah kita perlu memberikan masa selama 10 hingga 15 tahun untuk melihat keuntungan yang tinggi dan memuaskan.

Oleh itu, pada pendapat saya sebagai perancang kewangan, jika masa merupakan fakta yang paling mustahak dalam kita membuat pelaburan, kita perlu sentiasa memerhatikan harga-harga unit amanah untuk mendapatkan keuntungan segera.

Bagaimanapun jika anda tidak bijak dalam urusan pelaburan lebih baik mendalami ilmu pelaburan sedalam-dalamnya terlebih dahulu.

Jika tidak, lebih baik membiarkan saja simpanan KWSP itu agar ia menjana pulang yang konsisten. Apa yang paling penting adalah wang yang kita simpan di KWSP itu selamat.

Jika masih teringin melakukan pelaburan dalam unit-unit amanah, saya nasihatkan biarlah konsep - wang menambahkan wang (money makes money) dilaksanakan.

Bagaimana? Satu cara yang terbaik ialah, pada akhir tahun apabila kita mendapat dividen-dividen daripada Amanah Saham Nasional atau Lembaga Urusan Tabung Haji atau Simpanan Tetap yang telah matang, jangan dimasukkan semula.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: