Sunday, August 30, 2015

Tiga Wartawan Al-Jazeera Dipenjara Tiga Tahun




Dari kiri Baher Mohamed, Mohammed Fahmy dan Peter Greste ketika menjalani perbicaraan di Mahkamah Tinggi Mesir pada Mac 2014.
KAHERAH: Mahkamah Mesir pada Sabtu menjatuhkan hukuman penjara tiga tahun ke atas tiga orang wartawan dan jurukamera stesen televisyen Al-Jazeera setelah mereka didapati bersalah melaporkan berita palsu mengenai rusuhan di negara itu pada 2013.
Ketiga-tiga mereka adalah Mohamed Fahmy, Baher Mohamed dan Peter Greste.
Greste dibicarakan tanpa kehadirannya setelah dia dihantar pulang semula ke negara asalnya Australia awal tahun ini.
Dalam reaksi segera, Al-Jazeera yang berpangkalan di Qatar mengutuk keputusan tersebut sebagai serangan terang-terangan ke atas kebebasan media.
Perbicaraan ini juga mendapat perhatian dunia kerana ketiga-tiga tertuduh diwakili oleh peguam hak asasi manusia yang terkenal Amal Clooney yang juga isteri kepada pelakon Hollywood George Clooney.
Sebelum ini, ketiga-tiga wartawan itu telah dikenakan hukuman penjara tujuh tahun tetapi rayuan mereka telah didengar semula ekoran desakan dan tekanan dunia luar.
“Pihak pendakwa raya tidak dapat mengenegahkan sebarang bukti yang kukuh mengatakan ketiga-tiga tertuduh terlibat dalam menyebarkan berita yang tidak benar mengenai insiden rusuhan pada 2013 dan ini dipersetujui oleh Mahkamah Tinggi Mesir,” kata Amal kepada para pemberita dari kamar perbicaraan.
Ketiga-tiga wakil Al-Jazeera itu ditangkap pada Disember 2013 - enam bulan selepas pihak tentera menjatuhkan kerajaan yang diterajui presiden Mohamed Morsi dari Ikhwan Muslimin. Jeneral Abdel Fattah Al-Sisi yang menggulingkan Morsi dan kerajaannya kini menerajui Mesir sebagai presiden.
Qatar yang memiliki Al-Jazeera, adalah satu-satunya negara Arab yang memberikan sokongan padu kepada Morsi dan gerakan Ikhwan Muslimin.
Hakim Hassan Farid menegaskan, pihak pendakwa raya telah berjaya membuktikan yang ketiga-tiga wakil Al-Jazeera itu bertugas di Mesir tanpa permit yang merupakan satu kesalahan besar di negara itu.
Fahmy dan Mohamed, yang sepanjang perbicaraan semula ini telah dibebaskan dengan ikat jamin telah ditahan semula sebaik sahaja keputusan dibacakan hakim.
Memenjarakan wartawan bukanlah satu perkara baru bagi Mesir yang mempunyai sejarah memenjarakan 18 orang wartawan sebelum ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: