Monday, December 28, 2009

Polis tahan gadis pakai seluar ketat


SEORANG anggota polis pencegah maksiat (kanan) memberi nasihat kepada beberapa wanita (dua dari kiri) kerana memakai pakaian ketat di Banda Aceh pada Disember lalu.

BANDA ACEH - Seorang gadis yang hanya dikenali sebagai Yuli berjanji akan memakai pakaian bercirikan keislaman selepas dia ditahan oleh polis pencegah maksiat di sini baru-baru ini.

"Saya berjanji akan membeli pakaian yang lebih bercirikan keislaman," katanya yang ditahan ketika sedang menunggang motosikal.

Dia menunjukkan reaksi kesal semasa ditahan oleh seorang anggota polis lelaki.

Semasa ditahan, dia memakai seluar jean ketat dan blaus yang dianggap tidak mencerminkan pakaian Muslim.


SEORANG wanita yang menunggang motosikal ditahan kerana memakai seluar ketat di Banda Aceh pada Disember lalu.

Pasukan polis itu mempunyai 1,500 anggota termasuk 60 wanita.

Dalam operasi yang dilakukan polis itu, sebanyak 18 wanita ditahan kerana memakai pakaian terlalu ketat dan baju yang menunjukkan bentuk tubuh badan mereka.

Seramai tiga lelaki ditahan kerana memakai seluar pendek.

"Kita perlu menghormati undang-undang syariah yang telah diguna pakai oleh pemerintah wilayah dengan menetapkan wanita cuma boleh menunjukkan wajah dan tangan mereka," kata ketua polis maksiat itu, Hali Marzuki.

76 comments:

  1. Bagus... kalau kat Malaysia maca ni kan bagus... Setiap hari aku menanggung gangguan sekual dari segi visual...

    ReplyDelete
  2. pakai ketat pun tahan ke...aparah..tutup aurat ape!?

    ReplyDelete
  3. kepada anon 2:24 pm diatas, kalau memakai ketat tak dianggap menutup aurat kerana menampakkan susuk dan bentuk tubuh badan, harap maklum...

    ReplyDelete
  4. tak payah nak ajar2 agama kat sini lah ustaz...kalau alim sangat pergi blog agama mana-mana lah...usah nyibuk kat blog artis ni!

    ReplyDelete
  5. hm..mmg bagus tp this is not the way la.
    coz teguran yg memadai lagi better dari paksaan yg mcm ni.
    cuba tgk betul2 muka2 org yg menahan tu, berseri ke??ntah mcm mana pulak la amalan diorg kite xtau.hmm..

    ReplyDelete
  6. bodo betul spa yg msh nak membela org da tentu melanggar perintah agama.. bkan mslah ustaz ker x, spe yg stil membela org gitu tu islam ke x? cam bodoh je..

    ReplyDelete
  7. aku sokong, x semesti nye nak nasihat kena buka blog agama,ada jg manusia yg berfikiran mcm nie...

    ReplyDelete
  8. salam..kepada sesiapa berkenaan..tugas manusia di muka bumi adalah menyampaikan..so tak kiralah dimana sahaja kita berpijak di bumi Allah,kita wajib gak menegur apa yang ak betul...

    ReplyDelete
  9. KALU KAT MALAYSIA CAM NIE.....JENUH SAMAN....KAYA...KAYA..

    ReplyDelete
  10. kalu wat kt m'sia,kompirm geng2 wanita yg kononnya memperjuangkan hak2 wanita buat demonstrasi tunjuk prasaan..haha

    ReplyDelete
  11. ''
    tak payah nak ajar2 agama kat sini lah ustaz...kalau alim sangat pergi blog agama mana-mana lah...usah nyibuk kat blog artis ni!
    ''
    Macam ni punya org pun ada jugak lagi di muka bumi Allah ni.

    ReplyDelete
  12. alah kat indon sua sikit duit kopi lepas lah...berlagak aje macam kuat agama! tunjuk2 jari konon!

    ReplyDelete
  13. astaghfirullah hal adzim. satu je pesanan saya. tanya diri sendiri jika anda tu benar2 Islam atau sekadar dalam kad pengenalan bertulis Islam? Ingat Allah. Kita dah termasuk dalam golongan akhir zaman. tanda2 kiamat dah banyak. berubahlah. kepada yang lebih baik :)

    ReplyDelete
  14. kepada anon.sedarlah sikit diri tu.jika anda benar2 islam,anda takkan berkate begitu.tak kira la alim ke.uataz ke,kita sebagai manusia,wajib menegur jika ianya salah disisi agama.fikirlah sendiri.jangan nak memarahi atau mengate orang alim. alim ke tidak,semua boleh fikir sendiri mane baik mane buruk.kepada anon lagi.ana doakan anda dapat hidayah.amin.

    ReplyDelete
  15. npew ngan anon 2?? asal na ckp cmtu?? agakny terasa sbb terkena kt batang hidung sendiri kot. confirm anon pkai bju cmtu kn?? sbb tu na mrh2...haha. pdan mke!!

    ReplyDelete
  16. susah betul klu ada org mcm anon nie.... parah2... org nk tegur utk kbaikan, dia plak yg naik angin..dunia mmg nk kiamat dah...

    ReplyDelete
  17. hooii korang2 semua (yg berlagak alim tak bertempat tu), aku sarankan dari korang membuang masa melawat blog ini dan memberi komen2 10sen korang yang takde sapa ambik kisah pun, lebih baik korang tgk diri sendiri, betulkan apa2 yang tak betul, anak bini korang, jiran2 korang, kampung korang! tak usah nak berlagak sini macam alim sangat lah! memang sah orang malaysia nie ter"over" sikit bila hal-hal keislaman ini.

    dari anon (yang korang konon2 nak usrah tu!)

    ReplyDelete
  18. kan bagus saling ingat mengingati, dah lepas tangungjawab kita sebagai saudara se islam, nak ikut ke xnak ikut ker lantak lah, kubur masing2, jgn duk ingat nak kejar dunia jer.

    ReplyDelete
  19. malaysia ni pelik, faizal tahir tayang dada n pusat skit jer dah kena kutuk gler, kena kaunseling lg, pompuan tayang dada tayang pusat tayang lurah, blh dikatakan berbogel la, xkena tindakan ape2 pun, sesetengah pemerintah ni xthu pasal aurat kot...

    ReplyDelete
  20. eh koorang semua..kalau nak tahu nilh dikatakan dunia Malaysia dh nak kiamat...orng kena tegur kena marah...orng buat maksiat tk kena tegur dan di ambil tindakan...ish2...

    ReplyDelete
  21. sabo2..
    yang si anon tu nak melenting tak tentu pasal kenapa?.kalau terkene batang idung sendiri pun jangan la melenting.kalau ada komen yang berunsur nasihat dan bagus untuk diri kita ambil untuk panduan hidup.usahlah dicerca orang yang memberi nasihat dan orang yang memberi nasihat pula jangan pula sesekali menggunakan bahasa yang kasar.untuk pengetahuan saudara/saudari,tugas nasihat menasihati bukan tertumpu dalam satu kawasan sahaja,tetapi ia meliputi seluruh pelusuk dimuka bumi ini.kita ambil contoh kisah nabi musa yang mana baginda berdakwah dan menasihati firaun sehingga kadalam istana firaun itu sendiri walaupun didalam istana firaun itu terdapat perkara2 maksiat dan penuh kekufuran.jadi jelaslah tugas dakwah@nasihat menasihati ini tidak tertumpu pada sesuatu kawasan tertentu.jadi jika ada orang yang memberi nasihat dengan bahasa yang indah simpanlah dalam hati dan beringatlah selalu.komen yang saya berikan ini bukan saja untuk saudara/saudari didalam blog ini tapi ia juga nasihat untuk diri saya sendiri.pinjam kejap trademark ustaz izi"renung-renungkan dan selamat beramal.........

    ReplyDelete
  22. ha ha ha tau xpe... kpd anon tu.. klo awk rasa nnt mati kubur masing2.. nnt jgn nk minta disedekahkn al-fatihah plak dr org mukmin.. ko sndri2 la nk idup.. ho ho ho.. ke ko xde agama..oppss..

    ReplyDelete
  23. napa perempuan paling ramai masuk neraka? salah 1 sebabnya tak tutup aurat.aku yg slalu lupa pakai stokin pun rasa insaf...

    ReplyDelete
  24. "napa perempuan paling ramai masuk neraka? salah 1 sebabnya tak tutup aurat.aku yg slalu lupa pakai stokin pun rasa insaf..."

    ini adalah kenyataan sexist...agaknya mak kau dulu selalu pukul kau masa kecik2 tak menghargai wanita langsung!

    ReplyDelete
  25. "ini adalah kenyataan sexist...agaknya mak kau dulu selalu pukul kau masa kecik2 tak menghargai wanita langsung!"

    takorg kutuk aku masuk bab MAK
    u dah tau aurat tu sluruh badan kcuali muka n tapak tangan(kcuali u non muslimlah..

    U lagi kesian.nampak sangat u jahil...bab moral n agama

    ReplyDelete
  26. Anonymous said...

    "ini adalah kenyataan sexist...agaknya mak kau dulu selalu pukul kau masa kecik2 tak menghargai wanita langsung!"

    tak penah org kutuk aku masuk bab "MAK"

    u dah tau aurat tu sluruh badan kcuali muka n tapak tangan(kcuali u non muslimlah..

    U lagi kesian.nampak sangat u jahil...bab moral n agama

    ReplyDelete
  27. kkkaaahhhpppuuuiiitttApril 19, 2010 at 11:57 PM

    apa lah kau orang nie.. hal begini gaduh antara sama sendiri,....

    1. memang kat sini bukan tempat nak bersyarah ke ceramah ke.. tapi ini blog terbuka pada semua... komen tak ditapis oleh mana2 moderator.. so suka hati sesiapa la kalau nak berikan komen atau pendapat.. tapi mesti ingat sikit... bukan awak je sorang nampak.. semua orang bleh baca.. so ada yang bleh terima ada yang tak boleh..
    kena lah tolerate sikit... kalau tak suka, blah. jangan bagi komen...

    2. kalau tak arif dlm hal agama, jgn berkjata apa2.. buat malu muka sendiri.. mana mau letak? bawah ketiak??? bukan setakat pakai ketat je tak boleh.. kalau ikutkan.. tudung pun kena melepasi bahagian buah dada... tau tak? tapi sekarang tudung mini makin banyak.. tutup aurat memang ler tutup aurat tapi kalau dah pakai ketat atau translucent sehingga boleh menggoda, tak kira berdosa walaupun niat takde di situ..

    3. nie apa kes maki hamun ada bab MAK MAK nie.. weii... gentle sikit.... jgn babitkan yang takde kena mengena dlm hal nie.. nak komen pun fikiran biar terbuka sikit....

    ReplyDelete
  28. alah ketat x ketat yang tu jugak korang tgk kan kan kan hipokrit sial ayat...babi

    ReplyDelete
  29. kepada semua...tutup aurat ke tak tutup ke tp yg penting hati mesti bersih..tutup aurat tp tak kerjakan solat 5 waktu yg wajib tu tak jadi gak...byk bende yg kita kene belajar sebenarnye...org tua2 pun masih masuk kelas agama nak mengenali agama islam..kita yg masih kuat ni tak terlintas nak dekat n mengenali agama sendiri malah kutuk sesama sendiri...ape yg dapat??dosa adelah...so kesimpulannye belajar dari kesilapan dan perbetulkan apa yg salah pada jalan Allah...insyaallah, Allah akan bantu kite bile kite dalam keaadaan yg rumit..berdoa lah supaya kite diletakkan dlm golongan2 org yg beriman AMIN....

    ReplyDelete
  30. kesiannya non tu..mcm xtau apa2, nak maki2..xpe lah..biarlah dia jd lembu..sbb lembu kan xkenal mana baik mana buruk..pakai main tanduk je..lantak dia lah..belagak bagus..org cam tu bukan boleh pakai..humban hutan pon xtentu harimau nak..sbb..BUSUK..uuuweekk..

    ReplyDelete
  31. hahaha... aku pakai bakini mandi di sunway x ada pun polis nak tahan... smpi terdedah buah dada saiz 36 dan bontot tongek aku.... semua org laki pandang kat aku.... siap gambar lagi... abg polis yg maco, mari lah.... hahaha...

    ReplyDelete
  32. xpelah kwn2..marilah isgtifar sama2 semoga allah tetap kan keimanan kita semua dan diberikan keredhaannya...pasal komen2 biarlah..mampu dgn tangan guna tngan...mampu guna mulut guna mulut...kalau kita tak mampu kita guna hati je...;p kita doakan allah beri kan hidayah pada kita sumer ..aminn..saya pernah dengar seorang ustaz berkata ,imam syafie rhmtl berpesan jgn berbahas/berdebat dgn org yg ....

    ReplyDelete
  33. Anon ni dah beyond repair..tak payah nasihat dah..doakan saja dia kembali ke jalan yang mulia..kalau dia meninggal esok kita pakat kafan ramai ramai..

    ReplyDelete
  34. astaga.. nmpk sangat banyak blogger m'sia (tak tau islam ke tak) sangat jahil dr segi agama. walaupun disini tiada kata bersuara, namun jari jemari korang yg akan jawap bila MATI nanti.. betulkan saya kalau saya salah bro..bro.. yg lagak HEBAT kat sini..

    orang_gunung

    ReplyDelete
  35. klau xbleh dgr nasihat..diam suda..
    jgn la mlenting,xmati pon lau kite amik nasihat2 nie..

    ReplyDelete
  36. apsal di sini suma Anonymous..takut orang knal ka?...

    korang kalau tutup aurat..tapi x solat..dapat pahala tutup aurat sahaja..

    tapi kalau x buat dua2.. rambut klau sehelai dapat 10 dosa..kalau laki tengok dapat 1 dosa.. tu baru sehelai..rambut korang ada berapa helai...kira la

    ReplyDelete
  37. x payah layan anonymous.. bodoh layan org yg x tau agama dan nak cakap agama

    ReplyDelete
  38. yela da korang pkai ketat2 kami tgk la.. korang pon tau kn nfsu laki ade 1 je..iaitu nfsu sex.. so bile korang pkai smpai tesembul2 tu..mau x meleleh kami tgk..kih3.. tp klo korang pkai sopan2 kn xde la kes rogol tau x.. so renung2 kan la dan slamat bramal..kih3..

    ReplyDelete
  39. hmmm indon ni pon 1 hal..klo rakyat biase pakai sluar ngn baju ketat kene saman..cube klau artis.. pkai baju pon da mcm nk tekeluar tetek diorg tu xde pon nk kene saman..xadil2..

    ReplyDelete
  40. hahah betoi tu ..aku sokong...artis depa pakai lagu mana pun xpa..cuba hangpa tgk kt brunei.. mana leh pakai skirt2 ni tau... tp yela kalu kita nak mengubh minda berbilion umat islam seluruh dunia memang mustahil..tp cuba kita sama cegah benda ni..selagi kita tahu..kita nasihat..kalu xtahu..minta dinasihati..

    ReplyDelete
  41. Renung kan sebentar ye.
    Seekor khinzir @ babi itu cuma haram dimakan orang Islam dagingnya saja, kalau tersentung ia boleh disamak. Tetapi, kalau kita memandang aurat perempuan haram kalau sentuh lagi haram tak boleh disamak. Sape yang berdosa? macammana nak cuci? "Pandang babi bogel tak berdosa dan tak haram kan? kan nek kan?" "ya cu.." cucu nenek..

    ReplyDelete
  42. Nasihat saya... teruskan memberi nasihat. Jangan dilayan orang bodoh dan gila, kerana kita akan jadi marah dan mungkin akan terkeluar kata2 yg tak sepatutnya macam dia. Anggap dia tu tak wujud. Fokus pada maksud perbincang asal.

    ReplyDelete
  43. yang tak nak insaf tu lantak dialah, kat dunia ni apa pun boleh komen...dah kena humban dlm neraka nanti komenlah sendiri...cakap macam mana pun diorang bukan nak denga.. manusia belum dapat hidayah macamtulah, syurga -neraka bolah dipermainkan...

    ReplyDelete
  44. kira oklah tutup aurat even tak semayang..
    at least dia cuba buat bende baik...masih ada bende yg insyaallah akan dipelihara sedikit demi sedikit oleh allah..sebab dia even tak semayang tapi still ada otak tutup aurat..

    yg tak tutup aurat pastu nak melenting tak tentu pasal tu apahal..korang lagi truk sebab langsung tak der bende baik nak buat..sibok dok pertahan pakai baju ketat tu betul..bongok

    ReplyDelete
  45. Tak semestinya nak beri nasihat kena jadi ustaz. Asalkan kita ni manusia yang waras, matang dan beragama,WAJIB kita menegur apa yang tak kena.
    Jangan ingat bila dah moden sangat, agama pun kita nak permainkan. Orang jahat disanjungi,orang baik pula dimusuhi. Itulah sifat-sifat tercela,bukan saja dalam konteks keagamaan, malah kemanusiaan. Gunakan AKAL untuk mengeluarkan sebarang kenyataan.

    ReplyDelete
  46. ada lagi orang jahil agama kat sini...
    semoga kau diberi hidayah utk berubah sebelum nyawa ditarik semula oleh Allah.semoga sempat bertaubat sebelum mati.

    ReplyDelete
  47. Semua main kutuk kutuk bising bising pun pakai anonymous. Kalau berani, guna identiti la. Bacul

    ReplyDelete
  48. nasihat boleh diberi kpd sesiapa.. dimana sahaja.. nak dgr pn baguih, xnk dgr pn xper.. kubur masing2.. sekse pn masing2.. mari kite renungkan..

    ReplyDelete
  49. nie bising2 wat pe?
    yg tukang comment nie dah solat?
    ader yg comment time subuh..
    ader yg comment time zohor..
    ader yg comment time asar..
    ader yg comment time maghrib..
    ader yg comment time isyak...

    ReplyDelete
  50. Daripada hang pa dok comment benda2 camni, baik hang pa dgr ceramah ustaz kazim kat link di bawah...
    http://www.youtube.com/user/alongkeramat1#p/c/8FEBD48130C6156F/0/6YeNwl-kZIM

    ReplyDelete
  51. bagus.....sokong undang2 macam ni dilaksanakan di malaysia

    ReplyDelete
  52. hee...korang2...mcm2 ragam..

    ReplyDelete
  53. bagus2... yang memberi nsihat, truskn..
    yg nk trus wat d0sa, p0n truskn..
    yang nk maki2, dpersilakn..
    yg nk insaf, Allah sntiasa mnerima taubat hmba2nya...

    ReplyDelete
  54. kita ada dalam fasa y ke empat akhir zaman...si anon yang bengang tu ak agak bukan la islam..saje buat kacau..agama die suruh die bogel kot..mana2 yang beragama islam..tolong buang istilah "free thinker" .. n bila nasihat tu...sama2 la amal yer..nasihatkan juga org terdekat..(awek sediri ke..wakaka)

    ReplyDelete
  55. yang anon kat atas sana tu yang maki ble orang bagi nasihat pasal agama...beristighfar lah sebelum neraka jahanam dijanjikan untuk mu....

    ReplyDelete
  56. anon ni ak ase yahudi dlm freemson la...cbe nk ggugtkn owg islam ngn ayt2 dy y lgsng xtguggt..mnusia2 bdoh n jhil cni la y siap gtw size tetek sume..mang bdoh..owg islam xd gtw size tetek dy la..mlu aw..mang pkare y amt mmlukn..b;ah ur dr blog ni..wt semak je..

    ReplyDelete
  57. aku stuju sgt klu kt m:sia uat mcm nie,
    bru nmpk mcm kt arab...

    ReplyDelete
  58. berpakaian tapi bertelanjang...ungkapan yang sesuai bagi yg berpakaian ketat ni..bek xyah pki bju trus..tayang je body tu..klo brani buat laa..confirm kena tembak org cmtu.

    ReplyDelete
  59. perempuan sekarng susah nak buat bini kalau berfikiran seperti anon td.. apepun.. fikirkan lah kiamat semakin hampir....

    ReplyDelete
  60. jgn biarkan idup anda di selubungi mestriiiiiii

    ReplyDelete
  61. kan bagus kalau undang-undang tu di buat kat malaysia ni..sejuk mata memandang.. kepada yg suka berceramah/bagi nasihat tu teruskan niat suci anda..tak payah pedulikan org yg tak nak terima..zaman sekarang suruh orang buka baju lagi senang dari buka fikiran..

    ReplyDelete
  62. Very good blog..this proves Malay people are rejecting Islam as their way of life..now Malays adapting sexually orientated life style..The All Mighty should have given Islam to the Chinese, Indians, or whatever..The Malays doesn't want Islam anymore..hurrahh!

    ReplyDelete
  63. saya dapati disini ade orang melayu berfikiran kafir laknat atau mungkin sudah jadi kafirrrrr

    ReplyDelete
  64. over my dead body akan benarkan undang2 macam ini di Malaysia tanahair tercinta ku ini! Bodo punya Indon!

    Hidup 1Malaysia!

    ReplyDelete
  65. Aku sokong iqbal!

    ReplyDelete
  66. alla ustaz u nak macam ni bawa u punya family lari iraq la , jng dok kacau orng punya freedom la

    ReplyDelete
  67. jangan samakan indonesia dgn aceh.. walaupun aceh salah satu wilayah dlm indonesia tp sejarah aceh sgt berbeza dgn indonesia.. indonesia negara yg pernah dijajah belanda, tunduk pada kekuasaan belanda tanpa byk penentangan.. aceh pula menentang habis2an untuk menjaga akidah mereka.. keislaman aceh sama hebatnya dgn melaka satu ketika dahulu.. sehingga kini aceh masih utuh akidah mereka.. aku bangga dgn aceh..

    ReplyDelete
  68. sy pun pakai suar ketat camni ...+ baju camni + tudung...sy xmelenting pun cz tau sy tak ikut suruhan agama yg betul..aurat pempuan mesti longgar..tp sy sedang cuba memperbaiki diri dgn bepakaian lebih mengikut syarak..kpd anon ni..byk2 beristighfar..jgn jd kufur dgn kata2 awk tu...nak ingat mngigati x pyh masuk forum agama...

    ReplyDelete
  69. Anonymous said...

    hooii korang2 semua (yg berlagak alim tak bertempat tu), aku sarankan dari korang membuang masa melawat blog ini dan memberi komen2 10sen korang yang takde sapa ambik kisah pun, lebih baik korang tgk diri sendiri, betulkan apa2 yang tak betul, anak bini korang, jiran2 korang, kampung korang! tak usah nak berlagak sini macam alim sangat lah! memang sah orang malaysia nie ter"over" sikit bila hal-hal keislaman ini.

    dari anon (yang korang konon2 nak usrah tu!)


    Aper susah...telanjang jer anon...Biar nampak semua...Lagi bagus...Dosa pun samer jer tahapnyer...Tak payah gaduh2...Tak guna...Kubur lain2...Sendiri mau ingat lah che anon oiii...

    ReplyDelete
  70. Salam....

    Bagi perempuan yg beragama islam wajib memakai pakaian menutup aurat serta tidak menampakkan susuk tubuh.

    Memang pakai baju dan seluar yang menutup aurat tetapi janganlah terlalau ketat sangat.

    Bila Fasha Sandra pakai pakaian ketat serta menjolok mata, ramai yang kondem dan bila ada undang-undang camni ramai gak yg kondem, mana satu yg betul..

    P/S. Jangan kita mempertikaikan hukum ALLAH..

    ReplyDelete
  71. saya pn xsempurna jugak pakaiannya.tapi yang benar tetap benar walaupun pahit. hm. pasal pakai pakaian menutup aurat tapi xsolat. maaf yer amalan anda tutup aurat tu xditerima sbb xsolat. apa2pn org2 acheh amat bertuah sbb ada orang yg masih sayangkan mereka dan tidak biarkan maksiat berleluasa.

    buat cik anon, mungkin die tak faham. terima aksih kawan2 yg menegur. sampaikan nasihat walaupun satu ayat. pasal anon xterima ke x, hanya Allah yang mampu buka pintu hatinya. Ingatlah, org2 yg anda inilah yg akan menolong anda untuk dikebumikan kelak.. sebab anda tak mampu nak korek sendiri kubur waktu tu..

    ReplyDelete
  72. kita semua doa agar undang-undang pelik macam ini tak sampai malaysia... sampai bila2 lah indon mundur nampaknya! dengan undang-undang melampau...bukan islam mengajar orang bersederhana dalam segalanya! toksah taksub dan melampaulah!

    ReplyDelete
  73. korang ni bodoh lah.....buat apa nak gaduh,dah nasihat tak nak dengar dah lah.....

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: