Tuesday, December 29, 2009

Apabila manis jadi pahit


TIADA pasangan yang berkahwin semata-mata untuk bercerai. Namun jika sudah tiada jodoh, berpisah jalan terbaik. Kehidupan rumah tangga zaman milinium terlalu mencabar. Jika iman rapuh dan kesabaran setipis kulit bawang nescaya mahligai dibina kecundang jua akhirnya.

Pada pandangan zahir, pasangan itu sama cantik dan sepadan bagaikan pinang dibelah dua.

Pokoknya tiada yang kurang, dikurniakan pula kemewahan yang melimpah ruah namun hidup kita tiada yang sempurna. Apabila bersangkut soal hati, ia sukar dimengerti dan apabila sekeping hati itu sudah mula merajuk tiada yang dapat memujuk.

Perceraian bukan saja berlaku di kalangan artis dan selebriti bagaimanapun kerana kerjaya yang diceburi menjadikan mereka milik masyarakat, cerita mereka menjadi bualan. Semakin disorok semakin seronok untuk dibongkar kisah di sebalik tabir kemilau dan kemasyhuran yang dikecapi.

Tahun 2009 mencatat suka duka silih berganti. Yang baru mendirikan rumah tangga pasti sedang mengulit bahagia. Mereka yang baru mendapat cahaya mata pula tentu berasakan dunia ini mereka punya dan pada yang baru terlerai kasih, jangan bersedih.

Perceraian penceramah bebas, Akhil Hayy, 40, dengan isterinya, Maizawati Zainal, 33, akhir Mei lalu, paling mendapat perhatian berikutan Maizawati membuat pendedahan terbuka menerusi program televisyen.

Pasangan itu akhirnya bercerai pada 15 Julai lalu selepas Akhil melafazkan talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Ipoh, Perak.

Penyanyi Waheeda atau nama sebenarnya Norwahida Abdul Wahab dikatakan penyebab keruntuhan mereka. Pun begitu setiap kali ditanya keintiman yang mula terjalin sama ada Akhil atau Waheeda, mereka menafikan sekeras-kerasnya. Kisah mereka semakin panas apabila ada yang terserempak dengan mereka menonton wayang bersama. Akhil juga mengundang Waheeda muncul dalam rancangan berbentuk nasihat kepada golongan remaja, Cafe Akhil Hayy 2.

Selepas puas menafikan mereka ada hubungan intim, akhirnya kebenaran terbongkar jua apabila sebaik saja Akhil bercerai dengan Maizawati, mereka terus menikah pada 16 Ogos lalu.

Perceraian yang turut menjadi berita sensasi ialah pernikahan tidak sah penerbit, pelakon dan dan pengarah terkenal Aziz M Osman, 47 dan pasangannya, Nor Radhiah Ramli, 23.

Pada 1 Februari lalu. Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Trengganu, memutuskan pernikahan Aziz dan Radhiah yang berlangsung pada 16 Ogos 2008, tidak sah dan mengarahkan pasangan itu berfaraq (berpisah).
Perkahwinan itu diputuskan tidak sah kerana ketika mereka berkahwin, Radhiah belum tamat edah bagi perkahwinan pertamanya dengan Engku Ahmad Hisham Engku Abdullah. Pernikahan Nor Radhiah dengan Engku Ahmad Hisham pula diputuskan mahkamah sebagai tidak sah kerana dinikahkan secara wali hakim oleh jurunikah warga negara Thailand, di luar bidang kuasa istikhlafnya iaitu bukan di dalam wilayah Narathiwat, Thailand.


Barangkali tahun ini juga menjadi kenangan pahit untuk pelakon dan model, Natasha Liana Hudson, 28, yang sekali lagi gagal mempertahankan rumah tangga keduanya dengan ahli perniagaan dan politik, Datuk Shahrin Zahari, 28, yang hanya bertahan dua tahun.

Pasangan itu berkahwin pada 29 Julai 2007 dan dikurniakan seorang cahaya mata, Neesa Helena. Pernikahan pertama Natasha dengan Mohd Faiz Mohd Raih, 29, hanya bertahan lima bulan. Mereka berkahwin pada 6 Mei 2006.

Beego, 29 pula mencatatkan sejarah peribadi tersendiri apabila hanya 10 hari bergelar suami. Perkahwinan yang diselimuti duka itu berakhir dengan perceraian. Punca kenapa ikatan suami isteri itu terlerai, hanya mereka yang tahu.

Mengakhiri hubungan itu yang terlalu banyak kekusutan yang timbul, maka pada 16 Mac lalu, Beego atau nama sebenarnya Mohd Aszerul Nizam Abdullah, sah melafazkan cerai talak satu terhadap Intan Shahira Mohd Shahru Bahari, 28, yang dinikahinya pada 29 Disember 2007.

Aktres popular era 90-an, Salina Zaimon atau Lydiawati, 43, pula dibayar RM105,000 oleh bekas suaminya, Azhar Mohd Zar, 35, atas perintah mahkamah selepas dicerai dengan talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Langat selepas tiada bersefahaman antara mereka. Mereka berkahwin pada Ogos 2008.

Kisah keretakan rumah tangga Jamaludin Elias atau Nash, 48, antara yang menjadi tajuk utama akhbar apabila pengasas produk kecantikan Nouvelles Visages,Sosilawati Lawiya, 44, memohon cerai taklik sebelum Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam membatalkan permohonan injunksi secara ex-parte (sebelah pihak) yang dibuat bekas isterinya.

Bagaimanapun, Nash yang bernikah pada 16 November 2006 di Batu Pahat, Johor dan didakwa keluar dari rumah kelamin mereka pada 13 Ogos 2007, akhirnya sah melafazkan talak satu kepada Sosilawati di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur, Kuala Lumpur pada 26 Mei lalu.

Pelawak, pelakon dan pengarah AR Badul turut mengejutkan ramai apabila disahkan bercerai dengan isterinya, Muna Liza Basir melalui talak khuluq (tebus talak) sebanyak RM1 pada 22 Jun lalu selepas gagal menemui jalan penyelesaian berhubung pergolakan rumah tangga mereka.

AR Badul yang berkahwin dengan Muna Liza sejak lapan tahun lalu didakwa wanita itu melafazkan cerai di Bukit Antarabangsa, Ampang pada 16 September 2008.

Raja Pop Malaysia, Jamal Abdillah, 50, sekali lagi berdepan dilema perceraian apabila perkahwinan ketiganya dengan Fatimatu Zahra Samad, 25, pada 3 Januari 2006 di Thailand, berakhir dengan pengesahan talak satu yang dilafazkannya pada 15 Mei 2007.

Pelakon utama filem Santau, Puteri Mardiana Zainal Abidin, 28, dan Shahnaz Norwawi, 32, disahkan bercerai taklik dengan talak satu pada 25 Ogos lalu selepas mengingkari syarat taklik dengan keluar rumah tanpa izin suami pada 3 Julai.

Tanpa banyak publisiti selepas berkahwin, tiba-tiba pasangan selebriti, Siti Nordiana Alias, 25, dan Mohd Faizal Mohd Yusop, 31, yang bernikah pada 26 April 2006 disahkan bercerai talak dua di Mahkamah Rendah Syariah Seremban, Negeri Sembilan setelah Faizal melafazkan cerai melalui telefon bimbit dua kali iaitu pada 27 Julai dan 25 Ogos.

Pelakon drama Kisah Kaisara dan Tari Tirana, Wan Sharmila Wan Mohamed, 28, turut disahkan bercerai dengan talak satu pada 23 Oktober lalu selepas tiga tahun bergelar isteri kepada penerbit Radius One Sdn Bhd, Fazli Baharom, 37, selain dramatis Emma Akma Yunus, 40, yang bercerai buat kali ketiga dengan bekas suaminya yang juga pengarang akhbar tabloid, Mohd Kamal.

Beberapa kes perceraian artis yang masih dalam proses perbicaraan turut dapat perhatian termasuk permohonan pengesahan lafaz cerai isteri penyanyi Mamat atau Mohd Ali Kamarudin, 31, Marshila Mustapa yang ditangguhkan sehingga Februari 2010 kerana bekas vokalis kumpulan Exists itu dimaklumkan masih di Singapura kerana terbabit dalam kes kecurian telefon bimbit pelakon di sana.

Turut mendapat perhatian, perbicaraan kes perceraian kali kedua vokalis OAG, Radhi Razali, 32, dengan Shazlin Sharif, 31, yang bakal disambung 18 Januari depan.

Selepas insiden tercedera akibat jatuh tangga di kediamannya, Ida Nerina Hussain, 45, menghadapi satu lagi tamparan hebat apabila suaminya yang juga bekas anggota kumpulan Black Rose, Sha'arin Mohammed Razali memohon pengesahan lafaz cerai 29 Oktober lalu.

Proses perceraian antara penyanyi Erema atau nama sebenarnya Dayang Zaira Erema Awang Moshdad, 25, yang memfailkan permohonan cerai mengikut Seksyen 47 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor 2003 pada Aidilfitri 2008 terhadap komposer, Jamaluddin Sulik atau Seri Bayu yang kini menghidap penyakit saraf 'motoneuron' juga belum selesai.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: