Wednesday, December 30, 2009

Nora Danish Akui Bukan Mudah Bawa Status Janda

STIGMA terhadap janda sudah lama berlaku. Entah kenapa sejak dari dahulu hingga sekarang, janda sering sahaja dikaitkan dengan cerita-cerita yang kurang enak didengar.

Kontroversi dunia hiburan tidak sah jika tidak terpalit kisah janda daripada aktres jelita Rozita Che Wan, Natasha Hudson hingga ke Nora Danish bagaikan ada sahaja yang boleh dijadikan isu sensasi.

Pelakon yang sinonim dengan watak Puteri, Nora Danish mengakui bahawa bukan mudah membawa status janda kerana banyak mata-mata yang memerhati setiap tingkah laku mereka.

"Saya sedar segelintir masyarakat memandang negatif kepada status janda ini, tidak boleh berpakaian seksi, keluar dengan lelaki, pergi clubbing dan sebagainya.

"Mereka jangka apabila berstatus janda kami perlu jadi lebih baik dan ‘suci’ dan alim sedangkan kami hanya manusia biasa, sama sahaja dengan perempuan lain yang belum berkahwin," kata bekas isteri Rizal Ashram.

Jelas Nora lagi, "Mereka sering melabel janda sebagai perempuan yang jahat dan perampas. Seharusnya mereka lebih kasihan sebab kami mangsa keadaan dan hormat kepada golongan janda," ujar Nora yang ingin mengikis persepsi buruk masyarakat terhadap golongan janda.

Dia turut mengakui bahawa tidak semua janda berperangai buruk seperti yang digembar-gemburkan. Malah kata Nora, ada juga perempuan yang belum berkahwin berperangai lebih teruk dari itu.

Nora juga tidak setuju dengan segelintir artis yang melibatkan anak-anak dalam kontroversi rumah tangga selepas berlaku penceraian.

"Saya sudah bagi tahu Jejai (Rizal Ashram) awal-awal, jika berlaku apa-apa kontroversi selepas bercerai jangan sekali-kali melibatkan anak. Saya tidak mahu anak menjadi mangsa keadaan," ujar ibu kepada Putera Raiqal Ramli.

Dalam pada itu juga Nora mengakui bahawa hatinya masih lagi terasa sakit tentang perkara-perkara yang dilalui dahulu walaupun sudah memaafkan.

"Saya tidak berdendam dengan siapa-siapa malah sudahpun memaafkan segalanya namun hati saya masih lagi tidak boleh melupakan perkara-perkara yang pernah berlaku," keluh Nora yang bakal mengacarakan program I-Glam di TV9 Januari depan.

Dia berharap tahun 2010 yang bakal menjelma akan memberi kehidupan baru yang lebih bermakna buat diri dan anaknya.

3 comments:

  1. Nora Danish masih dipandang hangat walaupun di labelled janda.. Hanya yang dengki sahaja sanggup merampas kebahagiaan rumahtangga orang lain..

    ReplyDelete
  2. suke tgk nora berlakon puteri tv3...bersabarlah menempuhi apepun yg berlaku...

    ReplyDelete
  3. ni lagi satu... dia ngn fasha sama jer... 2 2 pompuan takleh pakai wat bini... wat main je

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: