Wednesday, July 15, 2009

Satu lagi bank koperasi dibuka




KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) dijangka meluluskan cadangan penubuhan sebuah lagi bank koperasi pada tahun ini manakala dua lagi menjelang 2020.

Menurut Pengerusi Eksekutif SKM, Datuk Mangsor Saad (gambar), pihaknya sudah mengenal pasti beberapa koperasi yang akan diberi kelulusan bagi merealisasikan hasrat tersebut.

“Buat masa sekarang, kewujudan hanya satu bank koperasi tidak mencukupi dan SKM sudah meluluskan dana kecairan dan pelaburan bagi tujuan penubuhan bank tersebut.

“Memandangkan kami tidak mempunyai kepakaran untuk menubuhkannya maka kami akan memohon bantuan daripada bank koperasi sedia ada atau bank-bank swasta, namun persoalannya kini sama ada koperasi tersebut sudah bersedia kearah perubahan ini atau sebaliknya,” katanya ketika ditemui Kosmo! di sini baru-baru ini.

Menurutnya, sebagai usaha melicinkan lagi proses penubuhan dan transformasi tersebut, Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd. (Bank Rakyat) akan menjadi mentor kepada Bank Koperasi yang baru itu ekoran kejayaan bank berkenaan dalam sektor perbankan sejak ditubuhkan 30 tahun yang lalu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: