Friday, December 11, 2009

Pengarah Urusan Tuntut Hampir RM1 Juta Daripada Bekas Tunang

SHAH ALAM: Kes seorang pengarah urusan menuntut ganti rugi hampir RM1 juta daripada bekas tunangnya, seorang pegawai bank yang kini telahpun bernikah dengan lelaki lain disebut di Mahkamah Tinggi Syariah di sini, semalam.

Plaintif, Mohamad Fahizul Khairi, 53, memohon tuntutan terhadap defendan Nor Daliya Mohd Daud, 34, untuk membayar gantirugi kewangan akibat putus tunang sebanyak RM871,186.57 dan gantirugi keaiban sebanyak RM100,000 di bawah Seksyen 15 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 pada 8 Mei lalu.

Mohamad Fahizul Khairi ketika hadir ke Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam

Difahamkan, gantirugi kewangan itu melibatkan RM570,000 jumlah pembiayaan yang ditanggung oleh Fahizul, RM208,594 (kos-kos pengubahsuaian serta barang-barang rumah lain), RM15,500 (kos ejen hartanah), RM20,000 (bayaran muka bagi pembelian kereta baru Honda Civic defendan) dan RM57,092.57 (bayaran-bayaran yang dibuat ke dalam akaun Maybank dan akaun kad kredit Citibank defendan).

Nor Daliya Mohd Daud hadir ditemani suaminya di mahkamah pada semalam.

Sementara gantirugi keaiban melibatkan aspek memalukan Fahizul di khalayak ahli-ahli keluarga dan kawan-kawannya.

Disebabkan pengaruh dan tipudaya Daliya, Fahizul telah mengalami masalah dengan ramai ahli keluarganya termasuklah isterinya, Siti Zabiha.

Turut hadir ke mahkamah adalah bekas suami Daliya, Herman Syah Abdul Rahim (kanan) untuk memberikan sokongan kepada Fahizul.

Hakim Syarie Mohamad Adib Husain memutuskan keputusan kes ini akan diketahui pada 1 Februari 2010.

Ini kerana pihak Daliya telah mengemukakan bantahan awal terhadap permohonan Fahizul.

"Defendan (Daliya) menegaskan duit yang dibiayai oleh anak guam saya (Fahizul) tidak termasuk dalam pertunangan sebaliknya 'sekadar hadiah proses memikat', jadi sebab itu dia membuat bantahan awal.

"Disebabkan pemberian itu diberi sebelum mereka bertunang, jadi anak guam saya tak boleh membuat tuntutan itu," kata peguam Azmi Rais mewakili Fahizul.

Sementara itu, peguam Mohamad Isa Abd Ralip yang mewakili Daliya berkata, beliau akan menyarankan Fahizul dan Daliya untuk berbincang di luar mahkamah.

"Kes ini boleh dibincang lagi sebab perkara ini berada di luar bidang kuasa Mahkamah Syariah. Selebihnya bergantung kepada keputusan mahkamah," ujarnya di luar dewan mahkamah.

Daliya hadir ke mahkamah sambil ditemani suaminya manakala Fahizul pula hadir bersama bekas suami Daliya, Herman Syah Abdul Rahim.

Daliya pernah berkahwin dan mempunyai dua orang anak iaitu Danish Iskandar Syah Herman Syah dan Atia Yasmin Herman Syah sebelum bertunang dengan Fahizul pada 6 Disember 2007 di Pekan, Pahang.

Daliya telah disahkan bercerai dengan Herman Syah Abdul Rahim pada 9 Januari 2007.

Setelah Fahizul dan Daliya merancang untuk bertunang pada April 2007, wanita itu telah meminta Fahizul membeli sebuah rumah sebagai tempat tinggal mereka selepas berkahwin kelak.

Pada 3 April 2007, Fahizul telah membeli sebuah rumah jenis teres dua setengah tingkat di Bandar Utama, Petaling Jaya atas nama bakal isterinya itu untuk dijadikan tempat tinggal mereka bersama anak-anaknya.

Fahizul menjelaskan, mereka sering bergaduh sepanjang tempoh pertunangan berpunca daripada sikap Daliya yang curang dan melakukan perbuatan yang tidak bermoral.

Pada 21 April 2008, Daliya telah bersetuju untuk memutuskan pertunangan setelah perbincangan kedua-duanya dan turut disertai oleh ahli keluarga kedua-dua belah pihak. Kemudian, kedua-duanya bersetuju supaya memulangkan segala pemberian berkaitan pertunangan itu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: