Monday, June 1, 2009

Muzikal Pak Pandir di Dewan Filharmonik


Satu babak dari Muzikal Pak Pandir.


DALAM usaha menghidupkan kembali cerita-cerita penglipurlara, Kumpulan Seni Persembahan Petronas (KSPP) akan mementaskan persembahan muzikal mengenai Pak Pandir.

Dengan memilih kisah lelaki lurus bendul dan dungu yang miskin bernama Pak Pandir ini, pementasan muzikal tersebut merupakan sumbangan sosial untuk memperkenalkan cerita-cerita rakyat negara ini.

Pementasan yang diangkat daripada sebuah cerita lama itu diolah kembali dengan iringan lagu dan muzik serta disulami komedi dan nasihat.

Selain menampilkan hiburan, melalui pementasan Muzikal Pak Pandir juga diharapkan dapat memberi iktibar kepada generasi muda.

Muzikal itu akan dipentaskan di Dewan Filharmonik Petronas pada 17 Jun dan 18 Jun ini. Ia diarahkan Zahari Hamzah yang juga menulis naskhah muzikal ini.

Turut berganding bahu menjayakannya ialah Ahmad Muriz Che Rose yang sebagai pengarah muzik, A Sam Palal (pengarah tari) dan Rozilah Abdul Rahman (koreografer).

Diterbitkan oleh Pengarah KSPP, Hartini Hj Abdullah, episod-episod dalam pementasan itu akan diberi nafas baru untuk menjadikannya relevan dengan kehidupan hari ini.

Ia juga bakal menyaksikan gabungan bakat artis-artis KSPP dalam nyanyian, lakonan dan gerak tari yang segar yang bakal menarik perhatian penonton.

Muzikal Pak Pandir mengenai sepasang suami isteri miskin yang tinggal di sebuah kampung.

Pandir adalah seorang yang lurus bendul. Segala kerja yang dilakukan melambangkan kelurusan fikirannya dan sering berakhir dengan sia-sia.

Kedunguannya telah memeningkan kepala isterinya, Andeh dan kemuncak kedunguan Pak Pandir ialah apabila beliau memandikan anaknya dengan air panas yang menyebabkan anaknya mati.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: